Häpp.
Scooterns batteri mätte 0,25V. Laddaren kunde inte ens känna av att den var ansluten. Nörden i mig vill testa att försöka få så pass liv i batteriet att jag klarar flytten. Så jag tog in batteriet till mansgrottan. Det är av geltyp så det kan ligga ner vilket det gör i scootern.
Test 1: med powerboxen. Satt på 13,6V, drar omärkligt med ström.
Test 2: Höjer till 20V med strömbegränsning 100mA för säkerhets skull. Batteriet drar 25mA och sjunker sakta.
Test 3: Efter lite research på nätet testar jag att dutta 20V polvänt på batteriet. Det drar. Ökar strömmen till 1A och duttar lite till. Vänder polerna rätt och nu drar det 1A en stund och sjönk efter några minuter till 250mA. Lät det stå en kvart och strömmen sjunker sakta.
Test 4: Kopplar in laddaren, en CTEK 0,8A. Nu känner laddaren av batteriet och står nu i avsulfateringsläget.
Fortsättning följer. Har upptäckt att även HDns batteri visar 0,3V.
![Tummen ner :tumner:](./images/smilies/handner.gif)