Hemmagjord FM radio av egna radiorör

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DanielM

Hemmagjord FM radio av egna radiorör

Inlägg av DanielM »

Hej!
jag har en gammal radio från 40 talet. Den fungerar inte och är behov utav en renovering. Däremot är den i fint skick.

Jag tänkte återanvända komponenterna för att göra om denna radio till en FM radio. Den har långvåg, mellanvåg och kortvåg. Vilket inte används idag.

De komponenter jag tänker använda är volymknappen och slidpotentiometern, och glödlampan samt högtalaren. Jag kanske behåller slidpotentiometern. Den kanske är sämre än en ny modern plastig en?

Jag vill ha den så analog som möjligt. Spolen tänker jag göra själv.

Då är min fråga! Hur bygger man en förstärkare utan operationsförstärkare eller transistor? Det är väll radiorör som gäller?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Hemmagjord FM radio av egna radiorör

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Googla på ”tube amplifier” så får du hår många svar som helst. Du kanske kan lägga till en rörtyp och kan ju EL84 eller EL90 vara bra att använda antingen pushpull eller singelend. Annat bra alternativ är ECL82.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

LF-förstärkaren finns där redan. Det som behövs är en fullständigt ny mottagardel. Väldigt lite går att återanvända till detta.

Är det en riktigt fin gammal radio så förstör den inte. Gör som på tiden då det begav sig och skaffa en FM-tillsats. Den kan Du kanske bygga själv, men det är inget nybörjarprojekt att göra en riktig sådan med bra ljud.

Har Du en bild på radion?, hade varit intressant att få se.

På länken nedan är bild och lite info kring en FM-tillsats.

https://digitaltmuseum.se/021026309655/fm-tillsats

Här är schemat på den. Bör gå att göra om till avstämning med vridkondensator så det blir lite enklare. Eller ta en bit ur schemat på valfri radio. Eller få 3D-printat locket till denna och sätt något modernt därunder. Lite svårt med mönstringen kanske, de pressgjöts med lagom brokig massa och inget lock var exakt som något annat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DanielM

Inlägg av DanielM »

HUGGBÄVERN skrev:Googla på ”tube amplifier” så får du hår många svar som helst. Du kanske kan lägga till en rörtyp och kan ju EL84 eller EL90 vara bra att använda antingen pushpull eller singelend. Annat bra alternativ är ECL82.
Jag kanske kan köpa färdigt kitt från Ching Chong?
DanielM

Inlägg av DanielM »

Marta skrev:LF-förstärkaren finns där redan. Det som behövs är en fullständigt ny mottagardel. Väldigt lite går att återanvända till detta.

Är det en riktigt fin gammal radio så förstör den inte. Gör som på tiden då det begav sig och skaffa en FM-tillsats. Den kan Du kanske bygga själv, men det är inget nybörjarprojekt att göra en riktig sådan med bra ljud.

Har Du en bild på radion?, hade varit intressant att få se.

På länken nedan är bild och lite info kring en FM-tillsats.

https://digitaltmuseum.se/021026309655/fm-tillsats

Här är schemat på den. Bör gå att göra om till avstämning med vridkondensator så det blir lite enklare. Eller ta en bit ur schemat på valfri radio. Eller få 3D-printat locket till denna och sätt något modernt därunder. Lite svårt med mönstringen kanske, de pressgjöts med lagom brokig massa och inget lock var exakt som något annat.
Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

@Marta: tänkte inte på det ... :oops:

Ett alternativ är att stoppa in färdiga moduler, förstärkare, radio, BT, rubbet i radion men behålla skalet intakt och kanske trixa med magiska ögon, skalbelysning och slikt.
vaxfan

Inlägg av vaxfan »

Men bävern, nog vet du väl att rör ger ett trevligare ljud.
Inte kan man köra så modern elektronik i en sån fin gammal trälåda. :)
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Ser ut att vara en allströmmare-Centrum U68.Inte det lämpligaste att bygga om.
En tidigare tråd finns:
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =2&t=79943
DanielM

Inlägg av DanielM »

Vad tror ni om man köper en färdig monteringssats med radiorör?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om radio är en Ahlströmare (allströmsmaskin som är direkta sluten till nätet) måste du ha en skiljetrafo (nättrafo). Noterar att de flesta (alla) rörkit avser stereo men det är kanske en fördel.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Ja. Det står att man måste ansluta den till nätet. Nätet på den tiden var ju old school. 8)

Eller vad sägs om att implementera så att denna radio kan ta in utländska kanaler? Då blir det ju intressant att lyssna då det inte är bara...En...radio.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det finns sannolikt ingen "monteringssats med rör" för FM rundradio.

Den är som konstaterats en allströmmare, absolut inget att bygga vidare på.
Snygg låda, så ut med chassiet och in med något modernt.

Vad avser Du med utländska kanaler? Tänker Du på att ha den som den är, tänk om. Allströmmare är södsfarligt och brandfarligt.

Tänker Du på webradio så sätt i t.ex en raspberry och förstärkare.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Till DanielM:
Köp en gammal radio som fungerar som den skall. Kolla om det finns Mellanvåg och Kortvåg på den.
Då kan du lyssna på utländska stationer om du kopplar en tråd i antennuttaget. Efter mörkrets inbrott blir mottagningen bättre.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Marta skrev:Det finns sannolikt ingen "monteringssats med rör" för FM rundradio.

Den är som konstaterats en allströmmare, absolut inget att bygga vidare på.
Snygg låda, så ut med chassiet och in med något modernt.

Vad avser Du med utländska kanaler? Tänker Du på att ha den som den är, tänk om. Allströmmare är södsfarligt och brandfarligt.

Tänker Du på webradio så sätt i t.ex en raspberry och förstärkare.
1. Vad är rundradio? Jag har sökt på det, men jag uppfattar som att det är bara ett gammalt ord för radio?
2. Vad är en allströmmare?
3. Utländska kanaler = Spanska t.ex.

Ja! Raspberry Pi skulle inte vara fel på en sådan. Tror det blir så. Tack! :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Rundradio är ett fullt gångbart ord även idag. Det avser enkelriktad sändning av programmaterial för att kunna tas emot av hela befolkningen inom sändarens täckningsområde.

Allströmmsapparat är något som kan drivas av både AC och DC. Det fanns en tid för länge sedan då det var DC i väggkontakterna. Därmed kunde transformator inte användas. Detta medförde att ena polen i stickproppen var direkt ansluten till chassiet.

Skulle spänningen sänkas fick det brännas av effekt i ett motstånd. Rörens glödtrådar var seriekopplade för att inte behöva bränna av jätteeffekt.

Gamla TV var allström för att slippa tung trafo med magnetfält som störde bildröret. Rör där beteckningen börjar på P skall ha 300mA glöd, spänningen får bli vad den vill. Börjar de på U tror jag det var 100mA och motsvarande högre spänning. Detta för att passa en ljudradio med färre eör än en TV.
Senast redigerad av Marta 6 november 2019, 19:47:39, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar