HUGGBÄVERN skrev:
Jag gav en del OT-svar på PM.
Varför det?
Du påstår att effekttåligheten har "lika lite betydelse som storleken på en bils tank har för bilens prestanda"
Jo, det kan man tycka men faktum är att när jag nu kommer pressa diskanten så långt ner i frekvens kommer effekttåligheten in i bilden.
Nu vet jag inte riktigt exakta data men rimligt är att diskanten tål typ märkeffekten vid säg max 3kHz, för lägre frekvenser vid samma ineffekt så blir konutslagen så stora att diskanten "bottnar" och därmed distar.
Så om jag skär en hel oktav längre ner så kommer diskanten inte tåla maxeffekt längre, jag har just nu ingen koll på hur konutslaget ändras med avseende på ljudtryck/ljudeffekt men det är allmänt känt att konutslaget blir större vid lägre frekvenser varför det är rimligt att påstå att effekttåligheten en oktav under där den är specad är mycket mindre, kanske blir effekttåligheten -10dB per oktav under "märkeffekt" (vid specifik lägstafrekvens).
Detta innebär att man visst bör checka effekttåligheten för den kanske är 40W-10dB=4W i mitt fall samtidigt som diskanten är extremt dämpad så i mitt system om säg max 20W in så dämpas det 14dB (i mitt filter) och vi är nere i dessa 4W.
Summa summarum, det ser ut att funka
Men märkeffekten är i detta fallet ganska intressant, eller hur?
Däremot passar din analogi med bensintanken in bra på förstärkare.
MVH/Roger
PS
Jag anser ditt uttalande så opersonligt att jag vågat citera det här, hoppas det är okej.