Jag gissar att han ska brygga öl =)säter skrev:Varför behöver du ett så avancerat system för mätning av vattentemperatur?DanielM skrev:Det kommer vara den mest avancerade självinställande och adaptiva regulatorn för att hålla temperaturen i en vattentank.
Jag skulle tro att största problemet är själva mätningen av temperaturen.
Hur kan jag få tag på prestandaversionen av Nucleo?
Re: Hur kan jag få tag på prestandaversionen av Nucleo?
Nix. Jag köper hellre.
Hur som helst så undrar jag om C-kod tar lika mycket minne som i Eclipse (PC) som i ett inbyggt system? Det är kompilatorn som styr storleken? Jag köra GCC och ARM vill ha GCC-arm. Någon skillnad när det kommer till storlek? Kan man också kolla ramförbrukningen i Eclipse?
Hur som helst så undrar jag om C-kod tar lika mycket minne som i Eclipse (PC) som i ett inbyggt system? Det är kompilatorn som styr storleken? Jag köra GCC och ARM vill ha GCC-arm. Någon skillnad när det kommer till storlek? Kan man också kolla ramförbrukningen i Eclipse?
Minnesstorlek påverkas av processor arkitektur, kompilator, optimering, lib som används etc. då det går inte säga hur det skiljer mellan PC och ARM. Enklast är porta koden och testa.
GCC arm visar hur mycker RAM och flash som används, men på ett ganska otydligt sätt. Här visas hur man ska tolka det.
https://mcuoneclipse.com/2013/04/14/tex ... explained/
Kör man nyare True studio så visar den minnershantering på ett mer logiskt sätt.
GCC arm visar hur mycker RAM och flash som används, men på ett ganska otydligt sätt. Här visas hur man ska tolka det.
https://mcuoneclipse.com/2013/04/14/tex ... explained/
Kör man nyare True studio så visar den minnershantering på ett mer logiskt sätt.
Hur gör man det i Atollic? Jag har startat upp ett nytt projekt och implementerat qpOASES_e där nu i src mappen. Nu vill jag testa med att analysera hur mycket flash och RAM det tar. RAM kanske är svårt att analysera? Men flash då?
RAM och flash är lätt att kolla. Kolla outputen från GCC efter kompilering i konsollen och kolla min länk.
Tex:
Program Size:
88600 2224 58884 149708 248cc
text data bss dec hex
Flash = text = 88600 bytes = 86,5 kB
RAM = data +bss = 2224+58884 = 61108 bytes = 59,7 kB
I Atollic finnns ett minnesfönster är man ser RAM och flash som använts efter varje kompilering i %, vilket är mycket trevligare. Se sida 2 här:
http://info.atollic.com/hubfs/Whitepape ... 8174286666
Tex:
Program Size:
text data bss dec hex
I Atollic finnns ett minnesfönster är man ser RAM och flash som använts efter varje kompilering i %, vilket är mycket trevligare. Se sida 2 här:
http://info.atollic.com/hubfs/Whitepape ... 8174286666
Måste jag ha kortet inkopplat? Jag har inte köpt min kraftfulla Nucleo 144 än.
Nej du ser det direkt vid kompilering utan inkoppling till stm32
Du menar om jag tar clean och sedan build?
arm-atollic-eabi-gcc -o Adaptive Model Predictive Control.elf Drivers/STM32H7xx_HAL_Driver/Src/stm32h7xx_hal.o Drivers/STM32H7xx_HAL_Driver/Src/stm32h7xx_hal_cortex.o Drivers/STM32H7xx_HAL_Driver/Src/stm32h7xx_hal_dma.o Drivers/STM32H7xx_HAL_Driver/Src/stm32h7xx_hal_dma_ex.o Drivers/STM32H7xx_HAL_Driver/Src/stm32h7xx_hal_eth.o Drivers/STM32H7xx_HAL_Driver/Src/stm32h7xx_hal_eth_ex.o Drivers/STM32H7xx_HAL_Driver/Src/stm32h7xx_hal_exti.o Drivers/STM32H7xx_HAL_Driver/Src/stm32h7xx_hal_flash.o Drivers/STM32H7xx_HAL_Driver/Src/stm32h7xx_hal_flash_ex.o Drivers/STM32H7xx_HAL_Driver/Src/stm32h7xx_hal_gpio.o Drivers/STM32H7xx_HAL_Driver/Src/stm32h7xx_hal_hsem.o Drivers/STM32H7xx_HAL_Driver/Src/stm32h7xx_hal_i2c.o Drivers/STM32H7xx_HAL_Driver/Src/stm32h7xx_hal_i2c_ex.o Drivers/STM32H7xx_HAL_Driver/Src/stm32h7xx_hal_mdma.o Drivers/STM32H7xx_HAL_Driver/Src/stm32h7xx_hal_pcd.o Drivers/STM32H7xx_HAL_Driver/Src/stm32h7xx_hal_pcd_ex.o Drivers/STM32H7xx_HAL_Driver/Src/stm32h7xx_hal_pwr.o Drivers/STM32H7xx_HAL_Driver/Src/stm32h7xx_hal_pwr_ex.o Drivers/STM32H7xx_HAL_Driver/Src/stm32h7xx_hal_rcc.o Drivers/STM32H7xx_HAL_Driver/Src/stm32h7xx_hal_rcc_ex.o Drivers/STM32H7xx_HAL_Driver/Src/stm32h7xx_hal_tim.o Drivers/STM32H7xx_HAL_Driver/Src/stm32h7xx_hal_tim_ex.o Drivers/STM32H7xx_HAL_Driver/Src/stm32h7xx_hal_uart.o Drivers/STM32H7xx_HAL_Driver/Src/stm32h7xx_hal_uart_ex.o Drivers/STM32H7xx_HAL_Driver/Src/stm32h7xx_ll_usb.o Src/CControl/Sources/Algebra.o Src/CControl/Sources/Estimation.o Src/CControl/Sources/Feedback.o Src/CControl/Sources/Identification.o Src/CControl/Sources/Tools.o Src/main.o Src/qpOASES/Source/Bounds.o Src/qpOASES/Source/Constraints.o Src/qpOASES/Source/Flipper.o Src/qpOASES/Source/Indexlist.o Src/qpOASES/Source/Matrices.o Src/qpOASES/Source/MessageHandling.o Src/qpOASES/Source/OQPinterface.o Src/qpOASES/Source/Options.o Src/qpOASES/Source/QProblem.o Src/qpOASES/Source/QProblemB.o Src/qpOASES/Source/Utils.o Src/stm32h7xx_hal_msp.o Src/stm32h7xx_it.o Src/syscalls.o Src/system_stm32h7xx.o startup/startup_stm32h743xx.o -mthumb -mcpu=cortex-m7 -mfloat-abi=hard -mfpu=fpv5-d16 -T../STM32H743ZI_FLASH.ld -specs=nosys.specs -static -Wl,-Map=Adaptive Model Predictive Control.map -Wl,--gc-sections -Wl,--defsym=malloc_getpagesize_P=0x80 -Wl,--start-group -lc -lm -Wl,--end-group -specs=nano.specs
/home/hp/Programa/Atollic/ide/jre/bin/java -jar /home/hp/Programa/Atollic/Tools/arm-atollic-reports.jar sizeinfo list Adaptive Model Predictive Control.elf
Generate build reports...
Print size information
text data bss dec hex filename
17384 216 2904 20504 5018 Adaptive Model Predictive Control.elf
Print size information done
Generate listing file
Output sent to: Adaptive Model Predictive Control.list
Generate listing file done
Generate build reports done
arm-atollic-eabi-objcopy -O ihex Adaptive Model Predictive Control.elf Adaptive Model Predictive Control.hex
Nu har jag lagt till lwIP och klickat på "build".
Vad är data? Är det 6484 bytes som jag har applicerat på projektet? Alltså ca 6.4 kB har jag utnyttjat, från 2 Mb som är totala ROM.
Kod: Markera allt
41420 6484 16072 63976 f9e8 Adaptive Model Predictive Control.elf
https://stackoverflow.com/questions/453 ... and-output Klicka på länkarna i svaret.
Ursäkta men vad i Rick81s svar var det som du inte förstod? Eller tittade du inte ens på länken?DanielM skrev:Nu har jag lagt till lwIP och klickat på "build".
Vad är data? Är det 6484 bytes som jag har applicerat på projektet? Alltså ca 6.4 kB har jag utnyttjat, från 2 Mb som är totala ROM.Kod: Markera allt
text data bss dec hex filename 41420 6484 16072 63976 f9e8 Adaptive Model Predictive Control.elf
Men jag skrev ju också exakt hur man räknar ut använt flash och RAM:
Tex:
Program Size:
text data bss dec hex
Nu har jag skapat mitt projekt och lagt in endast grundläggande saker så som RLS, MPC, tf2ss. Jag har ingen hemsida än implementerad.
Alltså 0.119 MB ROM och 0.115 MB RAM har jag förbrukat nu.
Jag vill alltså ha en kontrollpanel med graf. Det kanske är att glömma nu? Jag har 2 mb ROM och 1 MB ram att röra mig mellan.
Kod: Markera allt
119592 8268 107268 235128 39678 Adaptive Model Predictive Control.elf
Jag vill alltså ha en kontrollpanel med graf. Det kanske är att glömma nu? Jag har 2 mb ROM och 1 MB ram att röra mig mellan.
Du har ju hur mycket RAM, Flash som helst (för en inbyggd processor). Inga problem fixa en kontrollpanel med graf. Du kan t.o.m lägga in bilder i flashet ( så har jag gjort när jag kopplat en 320x240 färgdisplay till en stm32 som hade 256 kB flash)