Nu var det faktiskt inte SIDORNA vi diskuterade utan REVISIONERNA!
Snälla Roger, jag har citerat dig ovan. Du skriver att sidorna sitter ihop i ett kollegieblock, jag skriver att sidorna sitter ihop i Word-dokument. Det gäller även textfiler osv.
Jag har väl aldrig sagt att det är nån skillnad på en sida i ett word-dokument och en sida i ett kollegieblock?
Vi diskuterar som sagt revisionshantering och då kommer varje kollegieblock ha en egen "stackpekare", om du förstår vad jag menar.
Dvs ett array med sidor pekas ut av stackpekaren där arrayets storlek motsvarar kollegieblockets antal nyttjade sidor (eller dom antal sidor som får nyttjas modell ett riktigt kollegieblock

)
Du verkar inte inse att ditt "kollegieblock" motsvaras av ett Word-dokument (eller ett Libre office-dokument). Men ok, Libre office är ju open source, nån kanske kan hjälpa dig att ändra källkoden så att Libre office kallar dokumenten för "kollegieblock". Då kan du döpa ett "kollegieblock" till 1947.ods i det kollegieblocket hålls sidorna ihop. Dessutom kommer det "kollegieblocket" att ha stöd för versionshantering.
Nu drar du till med datanörd-jargong igen, denna diskussion handlar INTE om olika program som kan fixa vad utan om en funktion som borde finnas i OS.
Ibland tror jag duktigt folk som du inte kan se skogen för alla träden för varför slänga programbenämningar i ansiktet på mig när vi ju bara diskuterar en principiell sak?
Fattar inte varför duktigt folk gör så hela tiden, du är inte ensam.
För rätta mig om jag har fel, om man är besviken på hur filer hanteras revisionsmässigt skall man då installera nåt osäkert tredjeparts-program?
Ja, det kanske man ska men jag vill inte gärna göra det.
Hur får du versionshantering i ett kollegieblock?
Rätt korkad kommentar, man ritar naturligtvis ett nytt schema eller en ny text, det bladet som sitter sist är sedan normalt sett det senaste, eller hur?
Om du suddar i blocket och skriver nytt, hur får du tillbaka den gamla versionen?
I kollegieblockversionen så går naturligtvis inte det men man suddar oftast inte bort sånt som man ändå känner stämmer åtminstone hyfsat och man kan då säga att man gör en save i samband med att man vänder på bladet.
I min ovan beskrivna datavärld så är den "utsuddade" sidan alltså redan sparad och då är det bara att backa, fast det gäller naturligtvis att spara vilket inte är några som helst problem när man utvecklar Wikipedia-sidor (eller Wikibooks-sidor som jag mest sitter med just nu).
MVH/Roger
PS
"That's all I have to say about that" (Forrest Gump)