Varför lossnar mina banor vid etsning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PimpKittah

Varför lossnar mina banor vid etsning

Inlägg av PimpKittah »

Hejsan

jag har en fundering då jag är relativt ny till att tillverka kort o etsa så har jag lite problem att få fullt fungerande etsningar.

belyser mina kort runt 3-5 min med en uv låda jag har byggt (funkar tydligen prima)

kör mina mönsterkort i kaustiksoda i några minuter tills man ser banorna

spolar av korten med vatten

o sen så etsar jag här börjar problemen efter en liten stund så verkar det som att banorna blir små trådar som slits loss från kortet (inte att kopparn försvinner) händer dock inte överallt på kortet utan lite här och var. vad beror detta på ? är det förstora bubblor i badet ? (ca 0.5-1cm stora kör på ett velleresttankkit) framkallar jag mina kort för kort/länge med för lös/stark syra ? eller har det nått o göra med nått annat i etstanken ? typ att korten svävar runt löst ???
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det enda fenomenet jag kommer på som kanske kan se ut som det du beskriver är när kortet är underexponerat och fotoresisten inte släpper vid framkallningen utan istället lossnar under etsningen.

Har du provat lite längre exponeringstid? Eller möjligen starkare framkallare...
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

skit kvalitet på laminatet skulle jag tro
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Kom på att det skulle kunna vara tvärtom också, dvs överexponerat så att resisten släpper från *banorna* när du etsar. Svårt att säga från beskrivningen.

Ovanstående är också en mycket möjlig förklaring... Var köpte du laminatet?
PimpKittah

Inlägg av PimpKittah »

jag köpte laminatet från den lokala elkomponent butiken

jag har provat olika exponeringstider med uv lampan (totalt 8st hittils) allt från 2-15 min

o kaustiksodan har vart grymt stark som jag har gjort men har provat med lite mildare nu.

problemet tycks antingen sitta i framkallningstiden i kaustiksodan eller i etsningen själv som jag kan se det då jag ser ett mönster

vet inte riktigt hur länge man ska framkalla o om styrka på syran gör någon större skillnad.

enda jag kan komma o tänka på i det senaste försöket var att kretskortet fladdrar runt i badet då det sitter i en klämma och det kanske är problemet ?

eller om det är nått med fotoresisten som nån nämnde? ska man vänta tills kortet släpper ifrån sig nått brunaktigt lager som löser upp sig? o gör det nått om man skakar / vaggar kortet i syran eller lär det ligga tills det är en tjock svart film på kortet och inget annan ?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Eftersom problemet uppstår vid själva etsningen så ligger rimligtvis problemet där. Troligen har du för hög koncentration kaustiksoda. Hur mycket vatten respektive pulver använder du?

Hur varmt är ditt etsbad ungefär?

Det här med att kortet rör på sig och att det är bubblor behöver du inte oroa dig för.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Man ska definitivt se att något släpper från kortet när man framkallar. Du kan ju kolla på bilderna i den här gamla tråden om du vill ha något att jämföra med.
PimpKittah

Inlägg av PimpKittah »

kaustiksodan så kör jag numera runt 1 l vatten o runt 1 kapsyl kaustiksoda varmt kranvatten

o till etstningen så körde jag i en sån dära etspåse med pulver i runt 2 l vatten
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Mängden etsmedel och natriumhydroxid verkar lagom. Jag körde alltid med 1msk i 1L vatten.

Däremot undrar jag om du inte har för kort exponering. I princip går det inte att överexponera eftersom där det är belyst ska fotoresisten försvinna. Och har du en aboslut tät film så ska inte mönstret påverkas av exponeringstiden. Tänk också på att lägga sidan med emultionen (eller tonern) mot laminatet dvs du ska skriva ut spegelvänt (tror jag). Lite tyder det på underexponering att du behöver flera minuter i framkallningsbadet. Det brukar gå på några sekunder bara.
PimpKittah

Inlägg av PimpKittah »

oki ska prova.. har ingen reflektor på mitt uv skåp men ska convertara en 2l petflaska och lite alufolie + limpistolen till reflektorer för varje lysrör. :)

kan slänga upp lite bilder sen för att visa problemen jag upplever..
Skriv svar