Transformator
Transformator
Hej
Har lite frågor angående transformatorer.
1. Om det inte står ngt i specarna, är det då lik- eller växelspänning man får ut ur trafon? (Se http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2009413.htm )
2. Är det ngn skillnad på en belysningstrafo och andra? Antar att en till belysning inte ger lika stabil spänning, eller? (Se 32-6401 på Clas Ohlsson)
3. Förlorar man mycket effekt när man likriktar? Behöver få ut ca 9A/12VDC.
Tack på förhand
Erik
Har lite frågor angående transformatorer.
1. Om det inte står ngt i specarna, är det då lik- eller växelspänning man får ut ur trafon? (Se http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2009413.htm )
2. Är det ngn skillnad på en belysningstrafo och andra? Antar att en till belysning inte ger lika stabil spänning, eller? (Se 32-6401 på Clas Ohlsson)
3. Förlorar man mycket effekt när man likriktar? Behöver få ut ca 9A/12VDC.
Tack på förhand
Erik
Kan väl inte stämma? Om man matar in likspänning så blir det i praktiken kortis (inte riktigt då lindningen ger lite motstånd). Det måste vara växelspänning in. Min fråga var egentligen om det fanns inbyggd likrikning som standard? Sen är jag också väldigt intresserad av hur effektiv likrikning med en vanlig likriktarbrygga är...
Erik
Erik
1. Som ovan, transformatorer fungerar bara med växelström.
2. Olika (50Hz nät) trafos är nästan samma sak oberoende vad de säljs som. Det som skiljer är kapsling och om det sitter någon likriktare eller regulator på sekundärsidan. Och spänning/ström förståss.
3. En likriktare tappar inte mycket effekt. I storleksordningen 2-3% kanske? Men REGULATORER (som 'rensar' likspänningen) kan tappa en hel del beroende på spännings skillnaden in-ut av densamma.
Vad skall du driva med den?
2. Olika (50Hz nät) trafos är nästan samma sak oberoende vad de säljs som. Det som skiljer är kapsling och om det sitter någon likriktare eller regulator på sekundärsidan. Och spänning/ström förståss.
3. En likriktare tappar inte mycket effekt. I storleksordningen 2-3% kanske? Men REGULATORER (som 'rensar' likspänningen) kan tappa en hel del beroende på spännings skillnaden in-ut av densamma.
Vad skall du driva med den?
Du har nog fått svar på det mesta.
Några tillägg:
Spänningen som trafon ger är oftast högre utan belastning än den som anges i katalogen.
Tappa effekt vid likriktning:
Menar du effekt eller spänning?
Avser du spänning så ökar spänningen med faktor 1.4
En trafo märkt 12V ger alltså 12V * 1,4 = 17V efter likriktning
Likriktarbrygga + Kondensator jämnar till spänningen så länge du inte tar ut för mycket ström, då blir det mer "vågigt".
Mer ström, desto större konding. (finns tabeller för sånt)
REGULATOR.
Regulatorns uppgift är däremot att ge konstant utspänning.
Om du bara har likriktarbrygga + konding så får man kanske ut 20 Volt utan belastning, men bara 15 när du tar ut mer ström.
Regulatorn ser till att spänningen inte ändras + att den filtrerar bort brum
Några tillägg:
Spänningen som trafon ger är oftast högre utan belastning än den som anges i katalogen.
Tappa effekt vid likriktning:
Menar du effekt eller spänning?
Avser du spänning så ökar spänningen med faktor 1.4
En trafo märkt 12V ger alltså 12V * 1,4 = 17V efter likriktning
Likriktarbrygga + Kondensator jämnar till spänningen så länge du inte tar ut för mycket ström, då blir det mer "vågigt".
Mer ström, desto större konding. (finns tabeller för sånt)
REGULATOR.
Regulatorns uppgift är däremot att ge konstant utspänning.
Om du bara har likriktarbrygga + konding så får man kanske ut 20 Volt utan belastning, men bara 15 när du tar ut mer ström.
Regulatorn ser till att spänningen inte ändras + att den filtrerar bort brum
Har kollat lite på regulatorer och det verkar inte finnas några som pallar den ström jag behöver. Går väl att paralellkoppla, men billigt blir det inte. Lutar mer och mer mot att jag kör på ett vanligt datornätagg.
Har också funderat på att skaffa en 9V trafo istället, skulle enligt dig (janne66) ge drygt 12V efter likriktning. Borde funka... Enda nackdelen är att den enda 9V trafon jag har hittat är på ELFA, och alla vet ju hur prisbilden är där.
Edit: Någon som har en länk till en konding/ström-tabell? Har glömmt skrämmande mycket matte på ett år...
Har också funderat på att skaffa en 9V trafo istället, skulle enligt dig (janne66) ge drygt 12V efter likriktning. Borde funka... Enda nackdelen är att den enda 9V trafon jag har hittat är på ELFA, och alla vet ju hur prisbilden är där.
Edit: Någon som har en länk till en konding/ström-tabell? Har glömmt skrämmande mycket matte på ett år...
- EagleSpirit
- Kontakt:
du kanske skulle testa att ge dig in på switchande nätagg? 
janne66: Blir det inte så när man sätter dit kondingen?
inte när man sätter dit likriktaren.
Man brukar räkna ungefär 1000µF per A. Alltså om du vill ha ut 2A så ger en 2000µF konding en relativt jämn likspänning. Men sen vet jag inte vad gäller spänningen på den? Är det dubbla spänningen ut som kondingen ska vara speccad för?

janne66: Blir det inte så när man sätter dit kondingen?

Man brukar räkna ungefär 1000µF per A. Alltså om du vill ha ut 2A så ger en 2000µF konding en relativt jämn likspänning. Men sen vet jag inte vad gäller spänningen på den? Är det dubbla spänningen ut som kondingen ska vara speccad för?
Eagle:
Jo, det är helt rätt. Det är likriktare + konding som ger 1,4 * växelspänningen, pga att det jämnar ut spänningen.
Man kan givetvis räkna ut spänningar exakt om man vill. Då tar man även hänsyn till spänningsfallet över dioderna i likriktarbryggan.
Sci:
Att bygga ett stabiliserat aggregat för bara 9A är lätt.
En ensam regulator klarar det inte dock, utan man låter den driva några effekttransistorer istället.
Att parallellkoppla regulatorer är ingen bra idé, för de drar inte jämnt, utan någon kommer att "dra det tyngsta lasset.".
Jag har aggregat på 20 A som är byggt på 723 regulator som driver ett antal 2N3055 effekttransistorer (som är parallellkopplade).
Funkar perfekt o är billigt. Vill man ha mer ström så är det bara att koppla in fler transistorer, o större trafo.
Jo, det är helt rätt. Det är likriktare + konding som ger 1,4 * växelspänningen, pga att det jämnar ut spänningen.
Man kan givetvis räkna ut spänningar exakt om man vill. Då tar man även hänsyn till spänningsfallet över dioderna i likriktarbryggan.
Sci:
Att bygga ett stabiliserat aggregat för bara 9A är lätt.
En ensam regulator klarar det inte dock, utan man låter den driva några effekttransistorer istället.
Att parallellkoppla regulatorer är ingen bra idé, för de drar inte jämnt, utan någon kommer att "dra det tyngsta lasset.".
Jag har aggregat på 20 A som är byggt på 723 regulator som driver ett antal 2N3055 effekttransistorer (som är parallellkopplade).
Funkar perfekt o är billigt. Vill man ha mer ström så är det bara att koppla in fler transistorer, o större trafo.
Visst har jag ritningar + layout i EAGLE.
Jodå, 723 regulatorn samt 1 st 2N3055 sitter på ett kretskort.
Detta kort styr sedan 4 (eller fler) 2N3055 som sitter ett annat kort.
med kylelement.
maila mig din adress så kan jag sända lite papper.
Sen är frågan om du behöver reglerad ström till ditt projekt.
Det gör kanske inget om spänningen varierar mellan 9-12 V förutom till
elektroniken.
Jodå, 723 regulatorn samt 1 st 2N3055 sitter på ett kretskort.
Detta kort styr sedan 4 (eller fler) 2N3055 som sitter ett annat kort.
med kylelement.
maila mig din adress så kan jag sända lite papper.
Sen är frågan om du behöver reglerad ström till ditt projekt.
Det gör kanske inget om spänningen varierar mellan 9-12 V förutom till
elektroniken.
Hittade en sida om ämnet:
http://www.overclockers.com/tips1054/
Otroligt mycket information på sidan, tweakers verkar vara duktiga på att skriva
http://www.overclockers.com/tips1054/
Otroligt mycket information på sidan, tweakers verkar vara duktiga på att skriva