Farthållare - aktuator - stegmotor för klen?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
DalaErik
Kontakt:

Farthållare - aktuator - stegmotor för klen?

Inlägg av DalaErik »

Håller på att konstruera en farthållare till bilen med hjälp av en stegmotor:

http://www.eminebea.com/content/html/en ... 55l048.pdf

som ska dra vajern till förgasaren. Har gjort detta:
http://hem.bredband.net/b654183/bilder/cruise.JPG

Nu är det så att stegmotorn orkar inte dra gasen ordentligt och förgasaren orkar inte dra stegmotorn tillbaka när strömmen är borttagen, vilket krävs av säkerhetsskäl. Är tyvärr ingen kung på mekanik, men tror ni det fungerar bättre med en kraftigare stegmotor utan utväxling (två kugghjul)?

Var kan man köpa lite kraftigare stegmotorer som ej är dyra?

Kom gärna med idéer.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Vad använder du för vajer?
På bilden ser det ut som pianotråd. Det går tungt.

/ Nils
DalaErik
Kontakt:

Inlägg av DalaErik »

Det är vanlig nyinköpt växelvajer till cykel (flertrådig), den känns i alla fall lätt när man drar med fingrarna.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Det ser bra ut. En vire ger en del friktion. Min konstruktion drog i gasen direkt med en nylon lina. Prova utan wiren. Annars skiljer inte konstruktionen mycket från min.
Du skulle nog ha bättre lager. Bara en plåt kan ge hög friktion.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jag förstår inte varför du använder utväxling till en stegmotor, di flesta brukar ju klara 200steg /varv & kör man dom sakta så är di flesta stegmotorer urstarka!.
Men om du kopplar bort alla sladdar till stegmotorn, orkar förgasaren skruva tillbaks den då?.
DalaErik
Kontakt:

Inlägg av DalaErik »

Intressanta svar,

baron3d: har du din aktuatorn i motorrummet? Tänkte att det blir nog lätt för varmt för elektroniken/stegmotorn där. Annars blir det ju trixigt att få in linan till aktuatorn utan vajerhölje. Eller du kanske använde någon sorts hölje ändå?

Hjulen ligger inte mot plåten, utan en bricka emellan. Känns inte som det är så mycket friktion om man känner med handen, men det kanske blir mer när grejerna är spända?

Fagge: Motorn är egentligen inte så mycket neddrevad, vajerhjulet är ganska stort. Det får fördelen att aldrig blir två lager vajer på det, vilket det blir med ett mindre hjul direkt på motorn.
Dessutom hade jag ett vajerhjul från HP-skrivaren gratis med den konstruktionen.
Men du menar att man kan modifiera mjukvaran för att få den att dra (ett steg i taget)?
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Ja, aktuatorn är i motorrummet. Placerade den så att linan går rakt.
Sista delen går linan över i en ståltråd.
Motorn blev i början överhättad med minskad dragförmåga som följd.
Så det fick bli en kylfläkt med luft slang :roll:
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Jag är kanske lite besserwisser...men bara föratt förklara till dom som inte vet: En farthållare i normala fall (vad jag vat) vara konstruerad av en vaccumklocka som drar i gasspjället. Vakumklockans undertryck styrs utav en ventil som är som är elektroniskt styrd på något sätt... hur vet jag ej... men det skulle vara kul att veta...
Rätta mig om jag har fel... det kan absolut hända att morderna bilara använder stegmotorer eller liknande...
DalaErik
Kontakt:

Inlägg av DalaErik »

Bosen: visst, det finns olika sätt att realisera samma sak.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Bosen:
Det är svårt att hitta billiga och lämpliga ventiler.
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Bosen skrev:Jag är kanske lite besserwisser...men bara föratt förklara till dom som inte vet: En farthållare i normala fall (vad jag vat) vara konstruerad av en vaccumklocka som drar i gasspjället. Vakumklockans undertryck styrs utav en ventil som är som är elektroniskt styrd på något sätt... hur vet jag ej... men det skulle vara kul att veta...
Rätta mig om jag har fel... det kan absolut hända att morderna bilara använder stegmotorer eller liknande...
på många moderna bilar sitter det ju E-gas, alltså, det sitter ingen gasvajer, utan gasspjället är styrt av en stegmotor direkt.
så på moderna bilar är ju farthållaren bara en mjukvarugrej.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag har en sån E-gas och farthållare på min nuvarande bil. Funkar helt pöfect.
Hade en SAAB -82 en gång. Den gasade, inte gasa, gasa, inte gasa osv. hela tiden, skitjobbigt.
DalaErik
Kontakt:

Inlägg av DalaErik »

baron3d: Vad körde du för typ av lina och var köpte du den? Nål nylonlina temperaturen kring bilmotorn?

Har ju cykelvajer, men har bytt concept (bara en stegmotor utan utväxling) och det känns som om cykelvajern har svårt att lägga sig smidigt runt en så smal stång (har litet drivjhul för att öka moment/utväxling).
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

För att linan inte skulle trasslasig tog jag en ståltråd första biten.
Gick inte över till nylonlina förrän ca 10cm från motorn.
Jaha, var jag köpte den??? Tror att det är sådan lina som man spänner upp på byggen för att dra en viss linje, t.ex. höjden på en mur. Linan är c:a 1.5mm i diameter och mycket stark.
Kolla hos Lantmännen eller en järnhandlare. (Persiennlina kanske?)
Skriv svar