Jag har en enhet som ger ut ljud på 4 kanaler. Varje kanal skickar en bitström som är resultatet av en 32MHz klockad delta-sigma-modulator.
Dessa bitströmmar kombineras original mha 4 lågpassfilter av enklaste sort (ett R och en C per kanal) till en enda analog monosignal.
Detta ger upphov till brus och lite annat oljud vid vissa vågformer.
Jag kan inte göra någonting åt grejerna bakom bitströmmarna, då detta sitter inbakat i en svart epoxy-blobb.
Jag har letat efter bra DAC-scheman för delta-sigma-bitströmmar, men hittar knappt något.
Är det bäst på detta enkla sätt, eller kan man få ut bättre ljud med något mer avancerat?
Någon som vet hur?
Digital bitström -> analogt ljud
Standardmetoden är väl just att lågpassfiltrera. Kanske att du kan buffra signalen innan filtret och inte belasta hårt direkt efter filtret så att dess brytfrekvens ändras. Det enda jag kommer på just nu.
Hmm, eller kanske köra in dataströmmen i en DSP och göra ett diskret filter. DSP mot ett motstånd och en resistor. Nja antagligen inte.
Hmm, eller kanske köra in dataströmmen i en DSP och göra ett diskret filter. DSP mot ett motstånd och en resistor. Nja antagligen inte.