Hejsan hoppsan
Efter flera timmar framför datorn på olika sidor har jag blivit lite sugen på att koppla lite grejer själv. Vad ska man köpa såhär i början? Ett bigpack med lite av varje? Byggsatser har jag provat redan, det blev en julgran! Väldigt fin faktiskt..
Motstånd, lampor och sånnt..vad tror ni? En kompis till min morsa jobbar på elfa så hon får rabatt.. ge mig like idéer
Senast redigerad av Regalia 17 augusti 2006, 14:30:45, redigerad totalt 1 gång.
E12-serien motstånd från Clas Ohlsson är bra att ha. Lite lysdioder är också bra. Blandade värden av kondensatorer, både elektrolyt och vanliga. En labbplatta är din bästa vän när du ska pula
Köp alltid lite mer av varje komponent till de projekt du ska till och planera
& bygga så kommer du att snart har de komponeter du vanligtvis kommer att behöva när du ska bygga något.
Detta är vad som är standar i min låda:
7805
7809
7812
Ni får ursäkta men jag är så ny på det här så ni förstår inte
Hur fungerar labbplattor/kopplingsdäck (för det är väl samma sak?). Man har väl ett sk. laboratorieaggregat för att på något sätt få lite ström i plattan, eller hur? Ajajaj va dyrt det verkar..
Labbaggregat = nån form av ställbar spänningskälla. Det behöver inte vara så jättedyrt ibörjan.
Labbplattor funkar så att det är en massa hål som är ihopkopplade internt på ett visst sätt. Sen trycker man bara ner komponenterna i plattan. Jättebra när man ska testa något, man slipper löda hela tiden.
Edit: Hoppsan...
Senast redigerad av Zyxel615 15 augusti 2006, 00:08:28, redigerad totalt 1 gång.
Så jag ska altså koppla ihop labbplattan med labbaggregatet? Det billigaste jag kunde hitta på elfa var denna och en sånhär. Om det nu är rätt grejer jag kollar på
Mätinstrument har jag, nått billigt skit men den funkar i alla fall
Ja vaddå, jag stoppar Cat5 från routern rakt ner till min kvävekylda hyperöverklockade AVR i labbplattan som agerar server åt 1500 klientdatorer Gör inte ni så
Jag har faktiskt en lödstation sedan tidigare, precis en sådan som du länkade faktiskt! Några blandade motstånd på rulle ifrån clas ohlsson har jag hittat, labbplatta likaså, plus detdär aggregatet..