RFID-fråga

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Hylsan

RFID-fråga

Inlägg av Hylsan »

Hej igen!
blev sugen på lite RFID och undrar ni hurvida nån vet ifall man kan modifiera taggarna?
Såg att det fanns en som såg ut som ett kreditkort(typ), frågan är ifall man kan klippa denna så att den blir så stor som man vill.

Har dålig koll på hur det funkar igentligen, så det kan ju hända man klippar itu det som gör att det funkar, men man vet ju allri :)

Var sugen på iButton igentligen men den varianten är mycket dyrare tyvärr :(

Tack på förhand!
/Hylsan
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det beror ju på hur taggen är byggd!

Men de jag har sett behövs hela ytan till antenn för att samla ihop energi nog till att fungera.

Alltså kan du sannolikt inte klippa utan att förstöra....
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Såna kort brukar vara i "tre delar" om man kollar på kanten, skulle tro att den tjockare delen i mitten har ett utskuret "hål" nånstans i mitten där "elektroniken" finns.. Så det borde väl gå att pilla bort en av de två tunnare ytter-skivorna och plocka ut "elektroniken"?
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Prövade med ett gammalt RFID-skidliftskort, men det var lättare sagt än gjort att få loss ytterplastskikten... Så jag skar av det på mitten:
Bild
De tre "prickarna" som ni ser nära kanten i snittet är väl antennspolar antar jag, finns likadana "prickar" på andra sidan så det är väl en spole som går runt hela kortet i ytterkanten...
Ska dissekera kortet lite mer, ny rapport kommer strax :)
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Lyckades på något vis skära rakt över den pyttelilla IC:n eller vad man ska kalla det.. Den sitter på mitt kort 15 mm från övre högra hörnet i både x- och y-riktningarna:
Bild

Trasig IC:
Bild Bild

Med lite skicklighet kan man kanske skära ut IC:n och koppla in egen antennslinga, men det är nog enklare att köpa färdiga grejer.. ;)
Hylsan

Inlägg av Hylsan »

jo..problemet är att jag ville ha något man kunde gömma i något litet, som man lätt kunde ha med sig överallt.

nåja...får se hur jag löser det.

Tack för svaren.

/Hylsan
Användarvisningsbild
flippy

Inlägg av flippy »

TI har ju en del rfid grejer, jag hittade denna på deras sida: http://www.ti.com/rfid/shtml/prod-trans ... RFOB.shtml

Liten och bra, och så kan man sätta fast den i nyckelknippan.
Hylsan

Inlägg av Hylsan »

ja nu börjar vi snacka bra format :)

*kollar efter återförsäljare*

/Hylsan
Användarvisningsbild
flippy

Inlägg av flippy »

Säg till om du hittar nån återförsäljare. Dom finns iofs på Digikey men man beställer inte gärna därifrån i onödan.
Skriv svar