Ser ballt ut de där Code combat..
Kollade lite på Youtube precis... samma kille (The coding train) som fick grabben min (13år) att bli lite sugen på kod.
Den här snubben är tydligen lärare och han är jäkligt lätt att kolla på så känns som ett bra sätt att komma igång.
Han har några guider för att komma igång och jag kikade igenom hans introduktion precis på 7 videoklipp där han förklarar en hel del om att programmera, hur man väljer språk och även in på verktyget han kommer använda i guiden.
Han kommer köra kursen med verktyget "
processing" och skriva i
Java.
Anledningen till att han väljer Java är enligt honom att det är ett språk som kan göra väldigt mycket olika saker jämfört med många andra språk.
Han säger även att det finns inget språk som är "de bästa" och klarar allt!
Han nämner Javascript och Phyton som modernare språk men dock inte lika breda enligt honom?.. Om man vill kunna programmera allt från grafik på datorskärmen till en sensor som känner av vad du har på dig så ska Java vara fint.
(Side note: Vilket språk är det jag använder när jag skriver kod i Home Assistant? Vilket språk när man skriver till Arduino?)
Verktyget Processing verkar ju vara trevligt i sammanhanget. Ser ut som Arduino IDE fast man i han exempel han visar med kod skriven till dator så körs koden i ett fönster som öppnas i Processing.
Vad tror ni?.. Av någon anledning dras jag ändå åt Java hållet..
Här är snubben och hans playlist jag precis plöjde igenom..
https://www.youtube.com/user/shiffman/p ... shelf_id=2