MadModder skrev:Det många också gör helt fel är att slipa ner och börja spackla varenda rostfläck på hela bilen. Sen orkar de inte fortsätta för det är för mycket, och de kör omkring med en bil som ser ut att ha fläcktyfus. Och det står inte på förrän alla fläckar är rostiga igen. Ta lite i taget och gör klart det, och fortsätt sen med nästa lilla område.
Eller så gör man som jag gjorde med min numera bortbytta bil. Blästrade plåten och rollade på 3 lager 2-k CA-grund så man kunde slipa plant utan spackel o skit. Sen kom höstvädret för tidigt och dörrarna fick vänta till följande år innan färdig lack med äkta 2-k klarlack ovanpå metalliv basen. Rosten höll sig borta.
Trösklarna tröttnade jag på och de blev aldrig färdiglackade. Men jag åkte 3 år med 3 lager CA grund utan minsta tillstymmelse till rosten skulle komma tillbaka.
Bil helvetet fick jag lämna in när den var 1 år gammal för omlack av trösklar. Det höll 6 månader, lämnade iväg igen och det höll 6 månader. Sen tröttnade jag i typ 3 år och lät rosten växa till sig innan jag gjorde det själv, blästring, CA-grund i flera tjocka lager och det höll i 3 år utan minsta lilla fläck. Så det beror på vad man använder sig av. 2k epoxy grundfärg typ CA-grund eller håller om man lägger flera tjocka lager.