Koppla in en led-dimmer nybörjare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kinnanderz

Koppla in en led-dimmer nybörjare

Inlägg av kinnanderz »

Hej, jag är inte så kunnig men skulle behöva hjälp att veta vart sladdarna ska sitta när jag byter från en vanlig strömbrytare till en led-dimmer. Jag har kollat på 2 andra ställen i huset som har samma dimmer som elektriker kopplat in och dom verkar inte stämma överens med vara dra vad det gäller färger på kablarna och därför fick jag ingen hjälp av det. Kolla på bilden på strömbrytare jag ska byta och på den nya leddimmerns ingångar. Tack så mycket på förhand!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Re: Koppla in en led-dimmer nybörjare

Inlägg av säter »

Var det inte nyligen en liknande tråd?
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

Strömbrytare och dimmer motsvarar varandra då de båda har en växlande brytare plus en blindplint.
Märkningarna går dock inte att jämföra då L på strömbrytaren motsvaras av "vågen med en pil igenom" på dimmern, och utgångarna på strömbrytaren motsvaras av L på dimmern.
Sätt dig in i kretsen, det handlar bara om en enkel brytare, och koppla därefter.
hsd

Inlägg av hsd »

Det brukar vara med en inkopplingsanvisning
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Bo.Siltberg skrev:Strömbrytare och dimmer motsvarar varandra då de båda har en växlande brytare plus en blindplint.
Märkningarna går dock inte att jämföra då L på strömbrytaren motsvaras av "vågen med en pil igenom" på dimmern, och utgångarna på strömbrytaren motsvaras av L på dimmern.
Sätt dig in i kretsen, det handlar bara om en enkel brytare, och koppla därefter.
Nog är det väl ändå tvärtom.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Det är vid trappkoppling (inte aktuellt här).
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

kinnanderz skrev:Jag har kollat på 2 andra ställen i huset som har samma dimmer som elektriker kopplat in och dom verkar inte stämma överens med varandra vad det gäller färger på kablarna och därför fick jag ingen hjälp av det.
Du kan inte använda färgerna för att avgöra vad som ska sitta var. Du behöver förstå kretsen och mäta så du kopplar/kopplat rätt.

Jag är inte elektriker och har inte hundra koll på symboler och rätt sätt att mäta upp det hela, så överlåter åt andra att komma med mer konkreta tips...
Användarvisningsbild
RD
Kontakt:

Inlägg av RD »

De 2 bruna lägger du in tillsammans på en av plintarna märkt L. Inte en brun på varje för då fungerar det inte!
Den svarta lägger du in på vågen med pil.

Detta är en av få saker du får göra utan att vara elektriker om du har nödvändig kännedom.
Genom att fråga kan man få kännedom.
Känner du dig ändå osäker nu, ring en elektriker.
kinnanderz

Inlägg av kinnanderz »

Nu har jag bifogat inkopplingschemat. Problemet var att jag inte förstod den :-).
Har en likadan dimmer i rummet brevid som en elektriker installerat för nåt år sen (bifogar bild på det också). Där sitter det 2st bruna i vågen med pilen och sen 2st vita i varsin L plint.. blir helt förvirrad av att man ska göra typ tvärtom på denna isåfall haha.. sorry för min okunnighet men väldigt tacksam för er hjälp!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Har du två vita på på var sin L plint pekar det på trappkoppling, att du kan tända och släck på ett ställe till.

På nya dimmer ska du knöka in de två bruna på ena L plinten och den svarta på vågen.

Protte
PTC

Inlägg av PTC »

Bara lite offtopic. Men är inte det behörighetskrävande att byta till dimmer om det inte sitter en sån från början? :humm:
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Ja, det är det då det är en förändring av en fast installation.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort

Inlägg av Hobbyisten »

Lite vanskligt, men kom ihåg att slå av huvudströmbrytaren då/om du sätter dit den.
Skriv svar