Ledramp till bil. Har jag gjort en tankevurpa?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner

Ledramp till bil. Har jag gjort en tankevurpa?

Inlägg av daspunner »

Tja!

Tänkte bättra på helljuset på bilen genom att sätta dit en led-ramp. Den klarar spänningen 9-33volt. Glad i hågen kopplade jag den till en reglerbar strömkälla som klarar 1-15Volt max 60Ampere (ganska stor historia) för att provtesta den. Började med 12Volt o det lyste bra men eftersom det stod att den skulle klara upp till 33Volt drog jag upp strömmkällan till max (15Volt) och det var märkbar skillnad i ljusstyrka. Aha, då måste ju ännu högre spänning leda till ännu mera ljus tänkte jag och beställde hem en 12>24Volts omvandlare. Men döm av min förvåning när ljusstyrkan inte ökade alls! I det upplägget hade jag ett 12Volts 7Ah MC-batteri sen omvandlaren o sist led-rampen.

Jag får alltså samma ljusstyrka med eller utan omvandlaren imellan MC-batteriet och led-rampen. Har mätt på omvandlaren så att jag faktiskt får 24Volt ut när jag matar den med 12Volt in. Mätt hur mycket ström led-rampen drar med en ganska pålitlig tångamperemätare både på 12 o 24Volt. Jag överskrider inga maxeffekter på nånting utan jag skulle säga att allt nästan är lite överdimensionerat när jag valt komponenter, iofs allt handlat på Ebay men det har ju funkat förut.

Är det nåt jag missat här? Varför får jag ljusökning i ena upplägget men inte i det andra när jag höjer spänningen?

/David
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Ledramp till bil. Har jag gjort en tankevurpa?

Inlägg av AndLi »

Vad får du för värde när du mäter strömmen då?

Låter som att den vid 9 V inte ger full ljusstyrka men gör det vid säg 12V. Då ser du ju ingen skillnad sen vid 24V.

Strömmen vid 24V borde vara hälften av den du mäter vid 12V
daspunner

Inlägg av daspunner »

Skall göra om mätningarna idag sen o skriva ner mina värden som jag inte minns från första mätningen. Men jag minns klart o tydligt att strömmen halverades när jag dubblade spänningen (12 o 24) men starkast har den som sagt lyst vid 15 volt. Det är ju just det som jag anser märkligt.
kenneth1212

Inlägg av kenneth1212 »

Lysdioderna drivs med konstantström, innebär att de drar samma effekt hela tiden oavsett spänning. Men det finns en liten variation i ljusstyrka som du märkte, beroende på matningsspänning.

Har sett det här på div olika billiga strålkastare.

.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nej, om de har en aktiv drivare som kan hålla konstant ström så kommer inte ljusstyrkan att variera med matningsspänningen.
kenneth1212

Inlägg av kenneth1212 »

Som sagt, har sett flera så kallade konstanströmdrivare som varierar lite beroende på inspänning.

.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Ja, det har du...

Du skall nå "rätt" ljusstyrka vid 13,8V därefter så torde den vara oförändrad till maximal spänning är uppnådd om det är korrekt konstruerat.
Ibland så är dom optimerade för 14,4V istället men det är ovanligt.

Lysdioder drivs av ström inte spänning, så det sitter switchregulatorer för att inte bränna bort effekt (vilket man inte vill för det är värme som har död på lysdioder, kalla=bra). Så när rätt utström är uppnådd så sjunker strömmen för att kunna hålla konstant effekt. För du såg väl ingenstans att dom LOVADE konstant ljus mellan 9 och 33V... Så förvänta dig konstant ljus mellan 13,8V eller 14,4V till 27,6 eller 28,8V därefter kan ljuset mycket väl minska för att skydda drivelektroniken mot högre värme beroende på större förluster.

12V är underspänning på en bil där motorn går och då laddas batteriet ur.

Vid 9V så är batteriet i stort sett skrot, så i praktiken så skall en ramp klara 10,5 till 15,6V för det är hela det tillåtna området för ett bilbatteri från minimum spänning på ett urladdat men inte trasigt batteri till maximal spänning under laddning vid djäkligt kallt klimat. för 24V system skall siffrorna dubblas. Tillfällig överspänning till 8ggr dessa nivåer skall "överlevas" men funktion är inte nödvändig.
PTC

Inlägg av PTC »

Väldigt bra förklarat Limpan :bravo:
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Tack, det är ovanligt att man får cred för ett inlägg så det värmde.
Skriv svar