Min följande strategi kommer förmodligen vara att öppna upp spåret på framsidan av skaftet så jag kan få ut allt skräp där inne, sen ska jag köpa en ny kil och limma sandpapper på den, föra in kilen under det tredje drevet och rotera drevet. Planen är att slipa innerdiametern på drevet litet så att det inte längre fastnar i skårorna på skaftet. Detta är en lösning som föreslogs åt mig av en maskinist på annat håll. Drevet kan repareras enkelt sen menar han, med en "sleeve" (vet inte svenska ordet).
---
Jag har också funderat på om allt annat ändå misslyckas och jag måste borra ut skaftet, hur kan jag bäst lösa det problemet.... Jag började tänka att måste jag göra om hela skaftet? Kan jag inte återanvända delen av skaftet som förblir helt? Borrar ju inte längre än under det tredje drevet...
Alltså, jag gör ett skaft i två delar. Då behöver man bara göra delen i rött på nytt.

Sen svarvar man ett matchande hål i den andra delen av skaftet. En "press fit" vore väl enklaste lösningen, delarnas tolerans görs så att den inte passar ihop i normaltemp. Den nya delen läggs i frysen, den andra värms till 100 C kanske och man lägger ihop dom snabbt, när temperaturen jämnas ut sitter det som berget. Kanske röd loctite kan läggas dit också om man är riktigt paranoid.
Nu är jag ingen expert men jag tycker detta känns som en fungerande plan ifall det värsta händer. Då slipper jag ha en verkstad nytillverka splines och sånt. Jag tycker inte det blir för svagt heller, hela skaftet stöds ju av gjutjärnsribban just där och en sånhär inpassning borde ju sitta som berget så något annat skulle förmodligen ge upp före.