1m spole

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
12v
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 augusti 2019, 16:41:53

1m spole

Inlägg av 12v »

Hej,

Ny här. Hoppas jag postar rätt.

Jag skulle vilja linda en lång spole som man kan släppa en magnet igenom. Kan man linda en 1 meter lång spole med ett lager koppartråd? Tex på 16mm kopparrör. Hur tjock ska tråden vara?

Kan man Linda med isolerad elkabel tex 2,5mm²?

Mvh Jon
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: 1m spole

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Välkommen till forumet. Hoppas att detta är allvarligt menat och ingen skoluppgift.
Det finns många videos från japan och Fråga Lund hade ett klart bra experiment under senaste säsongen.
Så visst går det!
12v
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 augusti 2019, 16:41:53

Re: 1m spole

Inlägg av 12v »

Hej och tack.

Jo, det är allvarligt menat :) En början på en produkt. Tekniskt kanske ingen nyhet men användningsområdet kan vara nytt.

Efter jag postat kom jag på att kanske man inte har kopparrör att linda runt? Utan isolerande material? Ngn som vet?

Och tråden kanske ska vara isolerad? Hur annars vet man var man ska ta ut strömmen? Eller räcker det med att det är en tråd? Är det nog avskiljt?

(Jag har testat med 1.5mm² isolerad flertrådig elkabel lindad runt pappersrör med dåligt resultat.)

Mvh Jon
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: 1m spole

Inlägg av Hobbyisten »

Jag tror vilken cylinder som helst går bra att linda en luftlindad spole på.
Det funkar nog med en isolerad kabel men blir nog så mycket ineffektivare än med naken koppartråd.
Att ha en dubbelledare är inget som gör det lättare att ta ut strömmen, den tar du ut i ändarna på den obrytna trådllindningen, gjord av samma tråd.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: 1m spole

Inlägg av MadModder »

Det ska vara lackad koppartråd så varven inte blir kortslutna.
Att släppa en magnet genom ett kopparrör är kul att studera (prova ;) ), men ska det hända något intressant i spolen så föreslår jag ett plaströr.
Jag förutsätter att spolen ska sitta på röret hela tiden.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: 1m spole

Inlägg av SeniorLemuren »

Om du vill ha ut en ström från spolen så kan du inte använda ett metall/kopparrör. För att få ut maximal spänning så behöver du bestämma hur stor strömstyrka lindningstråden skall tåla, för att veta vilken minsta tråddiameter du måste ha för att kunna linda på maximalt många varv tråd. Ju fler varv ju högre spänning.
Skriv svar