* Jag vill kunna svarva koncentriska lagersäten i "mindre dimensioner", säg upp till 60 mm dia, till hyfsad tolerans (vet ej vad som är rimligt att sikta på här, H6 är väl drömmen). Därav bra mätverktyg och individuellt ställbar fyrbackschuck. Material: aluminium.
* Svarva (eller borra + brotscha?) upp axelhål på till exempel remhjul med god koncentricitet. Därav borrchuck till dubbdockan. Material: aluminium.
* Antagligen en massa andra småsaker som jag bara inte kommit på ännu. Borra & gänga hål i änden på axlar/distanser till exempel. Material: aluminium, kanske testa i något snällt stål bara för att se hur det går.
Jag tror att en sån här minisvarv kan funka bra för detta, eller åtminstone ge en bra introduktion till det hela, givet lite service och hyfsade tillbehör. Dessutom har jag inte plats för & möjlighet att hantera något större.
Räcker det eller bör jag speca mer exakt vad jag vill kunna göra? I så fall, vad behöver specas?
Edit: Kanske det viktigaste syftet med att skaffa svarv skulle vara att
lära mig att svarva! Därav att jag gärna vill ha "hyfsade" tillbehör och verktyg, så att det inte blir en onödigt frustrerande process. Att
ha kul är alltså en inte oviktig komponent.