Telefoni

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

RC filter är den enklaste formen av filter. En resistor (R) och en kondensator (C)

Spänningen vd ringsignal är upp till 96V tror jag. Du måste ha kopplings ton innan du slår numret. Då kan ingen ringa in. Man får kopplingston genom att sänka resistansen på linjen.
Rollo

Inlägg av Rollo »

Tackar!
Nu börjar det klarna för mig. Går det att driva min PIC och elektronik från telejacket? Tänkte först använda en spänningsregulator men de klarat ju bara 35 V som input...Går det lösa?
Den ska ju skicka ut 5 V både när det är 96 V i uttaget och när det är 6 V.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är nog ingen bra ide. När luren är på får man inte belasta just någonting.
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Hmm. Om man använder pulsval och bara kortsluter för att slå nummret, vad händer då om det ringer samtidigt?

Om jag har fattat det rätt så belastar man ner linjen lite när man lyfter luren, och det talar om för stationen att det är upptaget.

RED: Nu var jag lite sent ute märkte jag...
Rollo

Inlägg av Rollo »

Jag satt och lekte lite med nätet igår men utan resultat.
Här är delar av vad det står under Telefoni i Focus:

Kod: Markera allt

När luren lyfts från sin klyka släpps batteriströmmen från telefonstationen fram i apparaten och ger stationen uppgift om att samtal önskas.
Hur ska det vara kopplat om jag inte vill ha signal? Om den bara ska sitta i jacket?

Och vad ska sedan hända om jag vill ha signal?

Det verkar väldigt krångligt med telefonin men skam den som ger sig...

Tack!!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

När du inte vill ha ton ska du inte belasta linjen när du vill ha ton ska du belasta den. Det är inte avancerat.
Rollo

Inlägg av Rollo »

Idag blev det ett litet framsteg :)
Jag satte helt enkelt ett motstånd mellan de 2 polerna. När jag ringer hit från mobilen är det upptaget, alltså så har jag öppnat lnjen.
Hur ska man koppla allt annat då?
Nu ser det ur så här:

Kod: Markera allt

o------------o-----------------o   1             
             |            
             _
            | |
TELE        |_| 470 Ohm
             |
o------------o-----------------o   2

Kan jag koppla 1 och 2 som kollektorströmmen på en transistor och koppla basströmmen till min PIC där jag sänder ut DTMF-tonerna?

Jag är fortfarande en riktig nybörjare så jag ursäktar för eventuella rejäla fel :)
Michel

Inlägg av Michel »

Jag har sett en massa ritningar på linjedelen i modem.
Eftersom jag inte äger dom konstruktionerna kan jag inte göra mer än att ge dig lite förslag.

Utan att ha ett schema framför mig, vill jag minnas att gemensamt för alla modem är att linjedelen i princip har 2st olika kretsar. En för ringsignalen och en för att kunna använda tonval / datakommunikation eller pulsval (med reläer).

Ringsignal-delen brukar innehålla en kondensator, motstånd, zenerdiod och en optokopplare.
Signaldelen brukar innehålla 2st reläer (lyft/lägg på luren och pulsval) en linjetransformator samt 2st opampar för att förstärka / dämpa ingående och utgående signal.
Ofta sitter det även ett eller flera överspänningsskydd precis innanför linjekontakten.

Om jag inte minns fel så hade AoE något telefonprojekt för inte så länge sedan. Kolla upp om inte du kan hitta någon lämplig 'linjedel' där.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Grundläggande konstruktion med relä för att ta linjen och trafo för att se till att man has isolation:
Column #19: Connect the BS2-IC to Phone Lines
http://www.parallax.com/dl/docs/cols/nv ... l/nv19.pdf

Ganska coolt litet projekt, fast inget för nybörjade direkt:
DIAL ALARM-1 A complete dialing alarm the size of a pack of cigarettes.- its features will amaze you . . .
http://www4.tpg.com.au/users/talking/Di ... Page1.html

Ett projekt som driver en pic med ström från telelinjen:
http://puggy.symonds.net/~catalyticidea ... &chapter=1
Rollo

Inlägg av Rollo »

Tack så hemskt mycket!!
Jag tänkte väl att ni goa grabbar kunde hjälpa mig!

Det är väl egentligen bara att bygga upp en sån som de använder till Stampen :) Ska bara kolla om jag hittar delarna..

Matseng: Hur lyckades du hitta det där?? Jag har suttit o Googlat i 5 dagar konstant utan att hitta något vettigt...tack!

Drivningen från telelinjen tar jag nog i sista hand tror jag...

*edit* Måste jag använda trafon? Den enda jag hittar på ELFA är den här och den är lite väl dyr för mitt projekt.

Och slutligen, strömbrytarna dom har, vad används dom till? Är det när man vill att den ska ringa så ska dom slutas? Men hur gör man då för att få kopplingston?

Jag är ledsen om jag ställer många frågor men jag vill lära mig...
Senast redigerad av Rollo 27 april 2004, 00:36:58, redigerad totalt 1 gång.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Att googla är en konst i sig :-)

"Web Results 101 - 150 of about 873 Danish and English and Norwegian and Swedish pages for connect pic telephone line dtmf."

Att bläddra igenom dom typ 100 första resultaten och kolla upp det som är intressant tar bara nån minut.
Rollo

Inlägg av Rollo »

I pdf.en om att koppla en Stamp till linjen står det så här:

If you just want to experiment with the BS2s DTMF capabilities, a full-blown DAA is probably overkill anyway.

Vad jag har förstått så är det mer nödvändigt att använda vid 'data via telelinjen'. Eftersom jag inte hittar den på Elfa så skulle det vara skönt att slippa den.

Va händer om jag helt enkelt hoppar över den?
Och hur ska dom knapparna användas?

TACK!!
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

"strömbrytarna" är kontakterna på ett relä som styrs av stampen. Ett relä är en mekanisk anordning som nar man ger den ström så aktiveras en liten elektromagnet som mekaniskt slår till eller från en eller flera strömbrytare.

Anledningen till att som sitter där är helt enkelt att när reläet är aktiverat så har man "tagit linjen" så att man kan slå nummret. Utan att ta linjen först så kan man skicka tonsignaler ända till man blir blå i ansiktet utan att det händer något.
Rollo

Inlägg av Rollo »

http://www.hvwtech.com/downloads/manuals/mbasic_5-2.pdf
På sidan 98 finns det ett schema. Går det att använda det? Man borde ju sätta ett par likriktardioder för att rädda kretsen dock. Jag får dra till ELFA o köpa lite grejer.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

linjetransformatorer
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2001284.htm
Jag använder en CWC9000 till mitt dtmf-projekt, och det funkar bra
Skriv svar