Alternativ till effektmotstånd?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Aha, då vet jag lite mer.

Jo, det verkar som om det ändå finns en orsak till att det sitter riktiga effektmotstånd i förstärkaren. Det får bli en liten beställning hos Elfa ändå.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

bengt-re skrev:1 A, jodå - det bör nog gå ett kortare tag, men 2A tror jag på allvar överhettar pennan. Är det bara för någon mätning under kortare tid så sätt en kylfläkt som blåser rakt på så tål motståndet mycket mer innan det börjar brinna (kolet i grafiten, inte träskalet...)..
Det ska väldigt mycket till innan de börjar brinna... Jag testade att grilla en 53mm lång / 2mm/diam blyertspinne, resultat:
http://rapidshare.de/files/28697697/MOV06810.MPG.html

12V.. 15A nätagg.. Först med "låg" strömstyrka, A-mätaren visar först ca. 2A. Blyertsen börjar ryka en jädra massa och sedan "gnistra" för att till sist glöda rött och fint (kameran har lite svårt att återge den röda "glöden". Och sorry för fel fokus btw ;) )
Nu visar A-mätaren ca. 4A.

Höjer till "Medel" strömstyrka. Glöder lite intensivare, men inget annat händer.. A-mätaren visar ca. 5

Höjer till full strömstyrka, närmar sig 6A, glöder mycket men varken brinner eller går av..

Så 1-2A ska väl inte vara några problem..

Verkar vara något ytskikt som bränns bort i början förresten, efter att det var bortbränt slutade det ju ryka...
Kan tillägga att detta var "lösa" blyertsstift, alltså inte en skalad "skolpenna".. Tillverkade av Faber-Castell...

edit: Men rejält varm blev den.. Räckte att jag nuddade den med en träflisa från en "skolpenna" för att träflisan skulle börja brinna...

edit2: När jag fläskade på med 24V/ca.8A började den glöda vitt och alldeles för starkt för att man skulle kunna titta på den, såg också ut som att den brann lite i början.. Den höll dock förvånansvärt länge, och det slutade inte med att den gick av utan med att glöden blev svagare och svagare och begränsades mer och mer mot mitten av pinnen.. Om jag stängde av strömmen när den bara glödde på en bit på mitten, och sedan satte på strömmen igen, så började den bara glöda på dendär biten i mitten, resten verkade ha täckts av något ytlager...

Jaja, nog experimenterat för idag :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

8)

Det blir nästan lite julstämning.. :)

Jag ska ordna en strömbegränsning från nätagget, då blir det lättare att testa.
Janne

Inlägg av Janne »

Påminner mig från tiden som signalmekaniker på S1 i Uppsala. Som konstantenn använde vi en glasburk (typ barnmatsburk) med en BNC-kontakt i locket. På insidan var ett motstånd fastlött (1/4 - 1/2 W). Burken var fylld med fotogen eller symaskinsolja.
Skriv svar