Bra fångad bild. Mitt i ett helt tokigt uttalande.
Pinnarna på en yagi är i storleksordningen en halv våglängd. För WiFi vid 2.4GHz är det ca 60 mm och det ser inte helt orimligt ut för antennen Andrew håller upp i bilden.
OM antennen varit avsedd för 150 MHz hade antennen varit lite större. 150 MHz är strax ovan vårat vanliga FM-band vid 100 MHz där det finns vad amatörerna kallar för 2-meter bandet (144MHz).
För att uppskatta vilken längd antenn-elementen ska ha utgår man från våglängden. För en Yagi är elementen omkrin en halv-våglängd. Ofta är det en mindre skillnaden mellan spröten ytterst på antennen och själva dipolen. Yttre elementen kan vara upp till 10% kortare.
Våglängden för en 150 MHz är C/150MHz där C är ljuset hastighet, ca 300 000 000 m/s vilket blir ca 2 meter. Pinnarna på en Yagi ska ha ungefär halva den längden, dvs en meter.
Klipper in en bild från sådan köpe-antenn, avsedd för 2-meter, vilken är lite större än vad Andrews påstådda 150 MHz-antenn är:
2M_yagi.jpg
Detta är typisk storlek för en 150 MHz Yagi. Inte precis den storlek som Andrew håller i handen.
Att Andrew tror att den antennen han har i handen skulle passa för 150MHz är nog inte att ta så hårt på. Han kunde sagt vilka siffror som helst, för att visa att han har en "förbättring". Han har helt enkelt inte klart för sej vad längderna egentligen innebär relativt våglängden.
Har genom åren själv sett rätt många varianter av de olika Yagi-antenner som säljs via Ebay och AliX och visst är det så, att liksom mycket annat som säljs denna vägen ibland är skramligt ihopsatt och oftast är medlevererade kabeln en inomhus-kabel, (ej UV-tålig vit).
Aluminiumet till dessa antenner är tunt i godset men de flesta av de antenner jag sett har klarat flera år nu i nordiskt utomhus-klimat.
Att godset är klent och att brister i kvaliteten förekommer får man ta när priset för antennen förmodligen är långt lägre än kostnaden för rå-materialet om det köps i Sverige.
Jag går alltid igenom antennen innan montering. Känner så pinnar och plasthättor sitter fast och att annat ser mekaniskt ok ut. Det har hänt att jag givit plathättorna en extra klick lim.
Rekommenderar är att byta ut de medföljande U-klämmarna till mastfästet. De är alltid av lägsta kvalitet, rostbenägna med dåligt skurna gängor och riskera släppa vid monteringen alternativt snabbt rosta fast så att det kan bli svårt att flytta antennen om ett år.
Köp två billiga avgas-klammer på Biltema och kasta de som är bifogade. Ett par plan-brickor kan behövas för tryck-avlastniing i det tunna aluminiumfästet.
Den stor grejen är om man ska behålla koaxial-kabelsnutten som är medföljande eller om man ska byta till något bättre. Är den vit byts den alltid. Om svart och om den ser ut att vara av god kvalitet och man ska fästa upp en USB-radio bakom så kabeln ej behöver skarvas så kan den få duga som den är.
Har man en lite mer kraftfull lödpenna och kan hur man skarvar koaxkabel utan att det blir massa förluster så är det enkelt att ersätta kabeln. Kan vara lite meckigt att öppna locket där kabeln är inlödd. Locket är ditklämt och ibland limmat.
Skulle man misshandla locket så det inte längre väder-tätar är det ingen katastrof. Lockets främsta funktion är väderskydd och kan ersättas av plastlock eller en bit ölburk och lite silikon.
Rent tekniskt fungerar antenn-typen helt ok. Det finns detaljskillnader för de olika märkena från Kina där somliga har sämre prestanda. De känns igen på att det drivna elementet som kabeln kopplas till är inkapslat i ett plast-hölje.
Visade antenn-typen där dipolen ser ut som en utplattad ring (dubbelviken dipol) har något bättre funktion.
yagi_c.png
Här syns typisk varianter på antennen.
Olika kablar (inomhus resp utomhus), olika anslutning-kontakter och olika typer av konstruktion av det drivna elementet.
Antenntypen kan ge högt riktningsgain, men 5-10 meter dålig kabel och all signal har förlorats. Antennen kommer inte fungera bättre än de pinnar som sitter original bak på routern.
För att minska förlusterna, använd kortast möjliga kabel av god kvalitet. För seriös kabel är höljet alltid märkt med fabrikat och typ av kabel. Man kan sedan gå in i tabeller och av läsa hur många dB som förloras per meter vid aktuella frekvensen.
Är kabeln omärkt, är den det antagligen därför att den är billig i pris och funktion.
Ofta praktisk lösning för optimerat bästa mottagen signal är att sätta en USB WiFI-plugg i plastlåda bakom antennen och sedan dra en USB-kabel till dator eller router.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.