Att "få hjälp" betyder inte att någon gör hela jobbet för dig, det betyder att du har strandat på en grej och behöver nytt input för att komma vidare.
Vill du ha färdiga grejor kan jag (t.ex.) hjälpa dig. Jag tar 650:-/timmer + moms, projektet kommer att ta ca: 20 timmer och slutpris beror på om du vill ha en prototyp, kapsling osv. Tiden är för att allt ska specas, designas, programmeras och evt. byggas.
Det betyder att en fungerande prototyp kommer att kosta dig ca: 13 lök + moms + delar.
Det är en hel del billigare att göra det själv skulle jag tro, det blir sannolikt mycket roligare också.
Men jag kan ge dig ett par råd:
Då temperaturen med största sannolikhet kommer att överträffa 130°C kan man inte använda halvledare, då får du antingen ta PT100, PT1000 eller termogivare. Dessa finns i olika utföranden som tål olika temperaturer och har olika fysisk utformning, det har betydelse för fastsättning osv.
När du har hittat rätt givare kan du sedan kolla resten, då är en hel del parametra givna och resten blir ganska simpelt.
På ELFA finns det lite att kolla på, där kan man få ett överblick över en del av de sensorer som finns ("temperatursensorer") och deras funktioner.
Vad du såklart först måste veta är hur varm motorn som mest kan bli, sensorn ska ju palla med det och kanske ett skvätt mer....
behöver hjälp med mitt projekt
Det flesta LCD-moduler har en inbyggt styrkrets. Den har 8 dataingångar + 3 handskakningsingångar (varav man kan skippa 1). De kan dock oftast köra i ett "4 bit"-läge så att man bara använder 4 data + 3(2) ingångar och då skrivar varje halva av byten för sig.
På min hemsida under "Freebies" finns en PDF med beskrivning av hur man "pratar" med text-baserat LCD-moduler, då ser du det mycket lättare. Det är passande att tanka hem den PDF, den är generell för dessa moduler som har en HD44780-styrkrets (eller kompatibel).
På min hemsida under "Freebies" finns en PDF med beskrivning av hur man "pratar" med text-baserat LCD-moduler, då ser du det mycket lättare. Det är passande att tanka hem den PDF, den är generell för dessa moduler som har en HD44780-styrkrets (eller kompatibel).