Elproblem i huset ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
papa
Kontakt:

Elproblem i huset ?

Inlägg av papa »

Hej,

Har en lite luddig fråga.

Men sista halvåret så har diverse saker havererat i min studio.
Min PC kraschade och återhämtade sig aldrig så köpte en Mac istället, hade varit med i 3 år.
Sen ett par månader senare så gick mitt ljudkort sönder (Fireface 800), vilket är en rackmodell med egen strömförsörjning. Enligt supporten så går dem inte sönder så det skickades en ny.
Märkte igår att min skarvdosa slutat fungera helt plötsligt.

Jag trodde ett tag att studion var förbannad och utsatt för häxkonst. Jag är fortfarande misstänksam, men man börjar undra om det kan vara huset som är felet.
Huset är en villa som är från 50-talet skulle jag tippa på, vilket inte känns som brutalt gammalt ändå.

Har ni som jobbar med el varit med om att utrustning kan gå sönder av någon anledning eftersom elen i huset är knas. Eller är allt inbillning eller extreme otur ?

fråga 2: Finns det någon mannick man kan sätta mellan uttag och skarvdon exempelvis som kan ge någon form av skydd ? Jag har ett överspänningsskydd eller vad det heter till datorn, men uppenbarligen så verkar det inte hjälpa om nu inte det var något annat fel med datorn.

Har ni några spontana idéer ?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag *tror* inte att det beror på huset. Bor själv i ett hus från 60-talet med lite konstigt dragen el och har inte haft några problem i mina studios. När jag tänker efter så är visserligen min DM5'a lite konstig. Men allt annat fungerar fint. Har även en kompis som har studio/replokal/mm i ett hus som jag tror är från slutet av 1800-talet. (Min farfar gick i skolan i samma hus.) I den studion har det inte heller varit några problem.

Jag har hört att vissa billigare skarvdosor (såndär med 5-6 uttag och en on/off-knapp) kan ge såna här problem. Vet däremot inte varför.

Lite funderingar/frågor:
För många apparater till samma fas/propp?
Nätdelar som sitter trångt och inte kan kylas av?
Kopplat in audio/midi-kablar utan att apparaterna varit avstängda?
Problem med att du får stötar när du håller i ett chassi och en kabel samtidigt?
Bor du på landet? (Brukar vara synonymt med ostabil el om man har otur...)
Användarvisningsbild
papa
Kontakt:

Inlägg av papa »

Snabbt svar. Tack!

Det var en billig 5,6 uttag skarvdosa med on-off knapp, hehe. Ska satsa på en bättre nästa köp. Drar man till Klabbe eller Kjell ?

Har hela racket inkopplat på samma propp, men såna grejer är väl inte så elkrävande ?
datorn sitter i annat uttag men är samma propp så vitt jag vet. Nu när jag tänker efter så kan det vara så jävligt att vissa av kökets mannicker kör på samma propp också, typ diskmaskin etc. Väldigt korkat draget eftersom köket är på en annan våning.

Kylningen är lugn, är lagom avstånd mellan racken och e helt fritt baktill, kan ta ett foto sen.

Inget stötproblem heller.

Audio/MIDI kablar har nog ryckts vid påsatt utrustning. För vänja mig av med det om det är skadligt. :)

Huset ligger i Stockholm i en villaförort så det bör vara lugnt.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag kan ganska säkert säga att det inte är några problem med kjelles 5/6 uttagsdosor...

Skulle gissa att det finns ungefär ett +50 tal såddanna på jobb och inga problem med ansluten utrustning!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Vet tyvärr inte var man köper bra skarvdosor. Jag köpte mina på IKEA och de har fungerat fint. Den ena on/off-knappen börjar visserligen kännas lite konstig, välanvänd... :D

"Nu när jag tänker efter så kan det vara så jävligt att vissa av kökets mannicker kör på samma propp också"

Om det är på det viset så kan det mycket väl vara köks-apparaterna som ställer till det.

När jag flyttat så har jag alltid kollat upp vilka uttag som går till samma propp. Flera av vardagsrummets uttag delar propp med köket. Men jag hittade ett uttag i hallen som hade en egen propp (av någon konstig anledning..) Så jag drog en kabel därifrån och in i studion. Alla rack-burkar och synthar går till den. Sedan delar förstärkare och datorer propp med ett uttag i vardagsrummet. På det viset kan varken köket eller elektronik-verkstaden påverka studion.

Om du inte har något möjlighet att hämta spänning från en annan propp så finns det avstörnings-burkar att köpa. En elektriker eller el-affär vet mer nog mer om det. Jag vet tyvärr inte exakt vad man ska leta efter eftersom jag istället brukar se till att jag har "fräsch" 230V från början.
Användarvisningsbild
papa
Kontakt:

Inlägg av papa »

Ok tack grabbar för svaren! :D

Jag ska kolla lite, studion är i källarn i mitt föräldrarhem så är inte optimala förhållanden. Men ska se om jag kan dra elen från något annat uttag, kan vara köket/proppen som är voodohäxan i dramat. :shock:
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

JimmyAndersson skrev:Har även en kompis som har studio/replokal/mm i ett hus som jag tror är från slutet av 1800-talet. (Min farfar gick i skolan i samma hus.) I den studion har det inte heller varit några problem.
Men elsystemet är inte från slutet av 1800-talet hoppas jag? ;) (Kommer genast att tänka på oisolerade trådar dragna mellan små keramik-pluppar utanpå väggarna... :) )
AndersL
EF Sponsor

Inlägg av AndersL »

Är det jordade uttag? Jag har för mig att datorer ska ha jordade uttag av någon anledning, annars kan det bli konstiga fel. Har inte själv råkat ut för det men hört andra som haft krångel med det.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Kommer genast att tänka på oisolerade trådar dragna mellan små keramik-pluppar utanpå väggarna... )
Var väl 110V likspänning på den tiden?!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

maxxflow: Hm, Kablarna ser väldigt gamla ut, men kanske inte från 1800-talet. Troligen är de bytta på 50-60-talet.

Om man inte har jordade uttag så kan man åtminstone koppla ihop alla apparaters jord om man har jordade förgreningsdosor. Då brukar inte datorerna få några problem. Det enda stället som jag har jord på är till kylskåpet, spisen och köksfläkten.. :roll:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

helt klart påverkas elektronik av störningar på nätet, hur mycket beror på många saker,
kan ta ett exempel, var uppe i hofors ett halvår och delade lägenhet med två andra, hofors el var milt sagt distad
jag hadde med min magnetstabilisator till datorn, en av dom andra hadde bara dator, min dator krånglade mycket sällan , hans låste sig bokstavligt talat en gång i kvarten, jag tog över stabilisatorn och körde min dator utan, då fungerade hans dator klanderfritt medans min hängde sig en gång i kvarten.
ingen tvekan om orsaken där
numera är jag relativt nogrann med nätdelar och avstörning

innom industrin så vet jag med mycket som gått sönder på grund av nätspänningsfel(allt som kan ha med nätet att göra)

det finns färdiga nätfilter att köpa, eller bygger man egna
om jag skulle säga ordningen så vore det ungefär
1:zinkvaristor dämpar spänningsspikar
2:kondensator, dämpar störningar
3:enkelt nätfilter rc, bättre störningsdämpning
4:avancerat störningsfilter, bra störningsdämpning
5:magnetspänningsstabilisator, bra störningsdämpning, spänningsstabiliserande, 100mS energireserv
6:ups , halvlånga spännings fel, både över och underspänning
7: reservkraftverk för långvariga störningar
8:comgaps, för kraftiga transienter, åskskydd
9:skärmade rum
10 underjordisk bunker, gärna empsäker

11, allt ovan, möjligtvis undantag för nr 10 på grund av kostnadskäl :(
Användarvisningsbild
papa
Kontakt:

Inlägg av papa »

Du har inget tips på vad man kan köpa ? Jag är oduglig.

Bunker vore ju gött iof. :) Isolerad med foile
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

folie ???
decimetertjock järn och minst 100m under backen :D

finns på många ställen, elfa och liknande
ebay
http://cgi.ebay.com/Corcom-30K6-30A-120 ... dZViewItem
kolla i skrotad utrustning

en sak till, välj filter efter den ström som utrustningen tar
väljer man ett 100A filter och bara annvänder 1A så är filtreringen mindre god mot vad man kunde ha om man valde rätt filter
Användarvisningsbild
papa
Kontakt:

Inlägg av papa »

Coolt, så har man en hiss ner som är öppen så man ser allt kul på vägen ner. :twisted:

Hm, blir lite bökigare då än väntat eftersom det är ett tiotal enheter i racket, men kanske är värt det. Ska kolla lite.

Man tackar!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

du behöver bara ett filter, eller ett om du tar all ström från ett uttag

det finns en annan sort med, många lite bättre apparater har ju samma kabel som sitter in till datornätagg, den sortens intag finns även som avstörda, funkar bra om man har utrymme för det i apparaten, klart vettigt att byta
Skriv svar