stänga av datorn med knapptryckning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

stänga av datorn med knapptryckning?

Inlägg av gvs »

Att starta datorn med en knapptryckning är ju lätt, som det alltid har varit. Nu är det så att jag vill stänga av på samma sätt, behöver inte vara samma knapp. Så här vill jag att det ska funka:
När jag trycker på knappen, som inte sitter på tgb eller mus, det ska vara en vanlig "elektriskknapp", ska den göra samma sak som när man väljer start -> avsluta -> stänga av. Går det att lösa? vet att vissa bärbara har sånna knappar.
sebbe

Inlägg av sebbe »

på min dator funkar det att bara trycka en gång på start knappen när den i gång så stänger den av windoz och allt som den ska
har du testat det ?
(jag kör xp)

sebbe
Användarvisningsbild
marvin
Kontakt:

Inlägg av marvin »

Du har ATX
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

ATX? klart jag har atx.... har inte testat, ska göra det sen nån gång... ( är sån där galning som samlar uptime, har 100 dagar på ena burken och 43 på andra, båda kör w2k och används hela dagarna)
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Varför då ha så man kan stänga av den enkelt? :lol:

Det är iofs. välldigt praktiskt nu när sommaren börjar komma krypandes med massa åska.
Eller så investerar man i en riktig UPS.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Nja det är till ett senare projekt, funderar på dator i bil, vore trevligt om man kan synka av/på med antingen nyckel eller att man drar ner en lucka för skärmen, så den itne syns. Detta kombineras med en mikrobyrtare.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Ahha, men det löser windows automatiskt så det blir ju smidigt.

Jag har för mig att man kan fixa så den även går i hibernation vilket ger en snabb start.
Michel

Inlägg av Michel »

Gör en programsnutt som reagerar på Shift-Alt-S (eller något) som anropar Windows API.

...om det inte redan finns en 'hotkey'-funktion redan?
Tror det finns...
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Förstår inte varför jag skulle ha en sån programsnutt, då är det lika enkelt att trycka win+pil upp+enter+enter
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Power-knappen brukar väl som sagt alltid stänga av en ATX-burk om man inte ställt in den på annat sätt (eller den hängt sig som lätt kan vara fallet med windows :wink: ).

Fast jag har full förståelse för om man aldrig märkt det, stänga av datorn är ju så onödigt :)

Kod: Markera allt

22:12:31 up 111 days, 18:36,  1 user,  load average: 0.02, 0.01, 0.07
Skriv svar