Projekt: Radiostyrd bil med motorsågsmotor (el. liknande).

Berätta om dina pågående projekt.
Olle E.
Inlägg: 331
Blev medlem: 10 maj 2005, 11:41:03
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Nu har jag köpt lite grejer på Clas Ohlson, som jag kan, eller snarare, tänker använda till mitt projekt. Bland annat har jag köpt två plåtar, i olika material och tjocklekar, som jag skulle kunna använda som bottenplatta, och jag behöver lite råd angående detta. Ska jag använda 1,2 mm stål eller 2 mm aluminium? Stålplåten verkar vara hårdare, och det är ju positivt, dock är aluminium lättare att bearbeta, och självklart även lättare. Dock är det ingen nackdel om bottenplattan är tung, eftersom bilen antagligen kommer ställa sig på ändan direkt annars. Tilläggas kan är att plåtarna är 25 x 40 cm stora.

Idag såg jag att Ironbill numera säljer kuggremmar och kuggremshjul, och det är ju riktigt intressant. Billigt är det också... (I förhållande till ELFA:s fruktansvärda priser). Lite trist är att 40 kuggar är lite för lite. Jag måste nog ha en mellanaxel i så fall...

Edit: Jag kommer gå lite annorlunda till väga för att få loss motorn än vad jag tänkte från början. Jag bryter sönder chassit istället, för annars måste jag krångla en massa.

Edit 2: Aj då... Chassit agerar även vevhus. Då blir det svårare... Jag måste nog "skära" ut den bit av chassit jag vill ha, helt enkelt...
Olle E.
Inlägg: 331
Blev medlem: 10 maj 2005, 11:41:03
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Nu har jag sabbat chassit och tagit loss motorn... Problemet med vevhuset kvarstår, men det är inte så farligt som jag trodde i början.
Olle E.
Inlägg: 331
Blev medlem: 10 maj 2005, 11:41:03
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Nu är vevhuset frigjort från chassit!
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

För att få ett lätt och starkt chassie så bör du göra en rörram som ett fackverk, kolla på racing bilar och supermotorcyklar bara raka rör i triangelform. Allt ser ut som grovt renderat.

Varför böka så mycket med sågmotorn? KÖR.
Svänghjulet sitter med cenrummuttern kolla att det inte är vänstergänga, och sedan en kona på axeln och konan kan sitta hur hårt som helst, kräver avdragare, är hålet / fördjupningen runt centrummuttern gängat invändigt så finns det ett specialverktyg. Det kan också finnas gängade hål i svänghjulet, slå aldrig på axeltappen den är lagrad med kullager.

Det är ingen fara att värma aluminium, 200-250 grader går väl, det finns krita som ändrar färg vid specificerade temperaturer (finns hos järnhandeln om de säljer svetsutrustning). Aluminium utvidgar sig mer än stålet i tändstiftet så en liten värmning kan göra mycket (prova kokande vatten (eller olja)).

Varför använda diskmedel? Använd avfettning, angriper inte aluminium. Nu är väl vanligt handdiskmedel inte så farligt men maskindiskmedel är starkt basiskt och fräter på aluminium. Kolla en aluminmiumpanna som diskas i maskin.

Prototypen
Olle E.
Inlägg: 331
Blev medlem: 10 maj 2005, 11:41:03
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Tack för tipsen. Dock tänker jag nog låta bli svänghjulet...

Idag lärde mig att man aldrig ska böka för mycket med en motor som redan fungerar. Jag pajade nyss kolvringen, och skar därmed upp tummen så att jag blodade ner kolven... :x
Skriv svar