Vill börja webdesigna igen!

Jag lärde mig HTML som yngling genom datortidningar i mitten på 90 talet, och fick upp mina första websidor ca 1997-1998.
Åren efter det så blev jag bättre och bättre, och sajterna såg rätt bra ut. Jag blev dock aldrig yrkesaktiv webdesigner då det bara var hobby.
Men runt år 2004-2005 så la jag i stort sett helt ner design av websidor. Det var mycket annat som kom in i livet och jag slutade uppdatera mig, och
jag kände mig "omkörd" av andra, och som att sajter som skrevs för hand (vilket jag gjorde) fick ge vika åt websajtsprogram som såg mer grafiska ut (jag använde bara text redigeraren). Det kom en massa nya "termer" som jag helt enkelt inte tog mig tid att lära mig.
Mitt websideskapande dog ut, och det lilla webredigerande jag gjorde gjordes med de gamla kunskaperna, kanske kan kalla det old-school HTML.
Åren har passerat. Jag har fortfarande mina egenskrivna exempelsajter, så jag Kan snickra ihop något som ser rätt ok ut för ögat.
Men det är väldigt manuellt, väldigt lite CSS och Java inblandat.
Och jag kan inte göra något avancerat som en webshop, eller något jättegrafiskt avancerat.
Jag vill komma igång igen med detta!

Det jag undrar:
- Vad har hänt på websidefronten sedan jag höll på?
- Vilka program använder man?
- Är det fortfarande ladda upp filer via t.ex. Flash FXP som gäller eller sköts det mer
via nåt slags webside interface för administratörer?
- Hur mycket har HTML, CSS och Java ändrats under tiden? Och vilka roller spelar de idag?
- Hur gör man ens en webshop idag?
- Vad ska Jag börja för att komma igång igen?
Alla tips mottages tacksamt

Mvh F