T: Svarvning och fräsning av spjällaxel

Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 1763
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: T: Svarvning och fräsning av spjällaxel

Inlägg av hawkan »

5/16 tum? = 7.94 mm
0.08 mm är rätt mycket med så små dimensioner.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 20751
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: T: Svarvning och fräsning av spjällaxel

Inlägg av säter »

På en Tysk motor?

Prova med en pinnfräs eller gängtapp istället.
Borrar kan vara lite små i skaftet.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 25114
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: T: Svarvning och fräsning av spjällaxel

Inlägg av JimmyAndersson »

Nä den lär vara metrisk.

(Jag hade liknande funderingar på en gänga nyss. Det var svårt att mäta och jag tyckte inte den såg ”metrisk” ut. Men så kom jag på att delen var japansk, så jag testade en M6 och det var rätt. :) )
Användarvisningsbild
GuruX
Inlägg: 246
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:52:15
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: T: Svarvning och fräsning av spjällaxel

Inlägg av GuruX »

Åter igen, tack till alla som läser tråden och delar med sig av sin erfarenhet!

Jag började mäta mina borr. De som är av lite högre kvalitet håller precis samma mått som spjällaxeln, 7,92 mm i diameter. Någon form av standard?
Ett borr av lite lägre kvalitet hade måttet 7,96 mm, det gick fint i spjällhuset. Jag mätte även genomföringen i spjällhuset och den ligger i runda slängar på 8,06 mm.

Det är ju lite viktigt att diametern på axeln inte varierar alltför mycket. Har man ett ämne som är 8 mm så borde det fungera bra, förutsatt att ämnet inte varierar i mått. I sådant fall ska jag göra om ritningen lite, anpassat för ett ämne på 8 mm.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 25085
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: T: Svarvning och fräsning av spjällaxel

Inlägg av Glenn »

Är du säker på att skjutmåttet visar rätt då ? det kanske är 8mm men visar 7.9x ?

Mina kinesiska digitala skjutmått visar fel speciellt på mindre mått, har du däremot ett mitutoyo eller liknande så är det mer tillförlitligt.
Användarvisningsbild
GuruX
Inlägg: 246
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:52:15
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: T: Svarvning och fräsning av spjällaxel

Inlägg av GuruX »

^
Det är ett Mitutoyo, så jag känner mig hyfsat säker på att det mäter bra. Jag har iofs inte jämfört det, men jag tror nog att det ska stämma. Provmätningslappen som kom med skjutmåttet, såg bra ut.
Skriv svar