Frekvensvippa

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Baalzamon

Frekvensvippa

Inlägg av Baalzamon »

Sitter och funderar över ett litet problem som jag har stött på. Jag behöver en koppling som växlar från 0 till 1 eller tvärtom om den får en ingångspuls med en viss frekvens. Frekvensen kommer att sättas någonstans mellan 10-20kHz. Skulle helst se att 3kHz för lite eller för mycket skall räcka för att kretsen inte skall triggas.
Funderade lite i de banor som syns på bilden nedan. Två högpassfilter och två lågpassfilter av RC-typ. Eventuellt byter jag till LC i stället för att få bättre selektivitet.
Sedan sätter jag värdena på R4 och R5 så att transistorn leder när kretsen inte är aktiverad. Vid rätt puls in så kommer C5 att laddas med pulser från transistorn, som förmodligen blir en BC547 eller motsvarande. Utgången kommer förståss att buffras med en OP eller motsvarande.

Hur verkar detta? Det är bara ett första utkast, och kan säkert förbättras på mängder av sätt. Främst letar jag efter effektivare filter för att få ett bra Q-värde. Det kanske även finns färdiga IC-kretsar som har den funktion som jag efterfrågar? Kom med lite idéer!

Bild
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

testa aktiva filter med op-förstärkare.
http://www.tfe.umu.se/courses/elektro/a ... ml/grupp9/
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Baalzamon

Inlägg av Baalzamon »

Där fick jag två bra idéer! Skall kolla upp det, och kanske främst LM567. Även om det inte direkt är trångt om plats på kretskortet, så är det alltid enklare med hela integrerade kretsar.
Skriv svar