Dimbakljus import bil
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31633
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Dimbakljus import bil
Det finns många bilar där dimbakljuset inte är självåterställande. Vilket år kom den regeln till?
Re: Dimbakljus import bil
Vet inte, det står så i ECE-reglementet.
Jag har aldrig sett en bil där dimbakljuset inte återgår.
Jag har aldrig sett en bil där dimbakljuset inte återgår.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Dimbakljus import bil
Intressant frågeställning av en av myndighet klämd TS.
Riktigt bra svar av TomasL. Uppskattas.
Skall bli kul att följa till slutet.
Kunskap är makt, i alla lägen!
Riktigt bra svar av TomasL. Uppskattas.
Skall bli kul att följa till slutet.
Kunskap är makt, i alla lägen!

Dimbakljus import bil
Hittade en bättre lösning. En färdig modul som du spänningsmatar via tändning/parkeringljus/halvljusläget.
Den borde starta i nolläge vid spänningssättning = dimljuset är avstängt oavsett läget innan du stängde av lyset/tändning.
Jag måste kolla ordentligt, var länge sedan man höll på med SR vippor. eller så köper du och testar.
Vill du ha tydligare inkoppling så kanske jag hinner rita ihop något?
Sen kopplar du in din återfjädrande knapp som då växlar dimlyset för varje tryckning. Kontrollampan och dimljuset matar du via relätgången. Glöm inte att avsäkra kretsen och dimljuset.
https://www.electrokit.com/produkt/vaxlande-rela-ek020/
Manual
https://www.electrokit.com/uploads/prod ... eet-se.pdf
För 12 volt även insignalerna är för 12 Volt alltså perfekt till bilen.
V+ = 12volt från tändning/parkering/halvlyse
GND = jord
TOG = från din fjädrande strömbrytare
Reläet
COM = 12volt från tändning/parkering/halvlyse
NO = kontrollampa och dimlyset.

Den borde starta i nolläge vid spänningssättning = dimljuset är avstängt oavsett läget innan du stängde av lyset/tändning.
Jag måste kolla ordentligt, var länge sedan man höll på med SR vippor. eller så köper du och testar.
Vill du ha tydligare inkoppling så kanske jag hinner rita ihop något?
Sen kopplar du in din återfjädrande knapp som då växlar dimlyset för varje tryckning. Kontrollampan och dimljuset matar du via relätgången. Glöm inte att avsäkra kretsen och dimljuset.
https://www.electrokit.com/produkt/vaxlande-rela-ek020/
Manual
https://www.electrokit.com/uploads/prod ... eet-se.pdf
För 12 volt även insignalerna är för 12 Volt alltså perfekt till bilen.
V+ = 12volt från tändning/parkering/halvlyse
GND = jord
TOG = från din fjädrande strömbrytare
Reläet
COM = 12volt från tändning/parkering/halvlyse
NO = kontrollampa och dimlyset.

-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 2 juni 2019, 14:51:29
Re: Dimbakljus import bil
Ja mmm om ni vill rita nåt åt mig så utgå ifrån att ni förklarar för nån som går på lekis
.inser att kompetensen på detta forum är långt över min egen
. Hade hoppats på ett svar i still med (köp det här reläet på biltema.....) ps tattar iden med summer är det ingen som har nappat på?


Re: Dimbakljus import bil
Beställ den modulen Palle har länkat från Electrokit https://www.electrokit.com/produkt/vaxlande-rela-ek020/
Köp också en återfjädrande knapp om du inte har det redan: https://www.electrokit.com/produkt/vipp ... on-off-on/
Säg till när det är på väg vilka grejer du köpt så kan vi göra en lekisritning
Köp också en återfjädrande knapp om du inte har det redan: https://www.electrokit.com/produkt/vipp ... on-off-on/
Säg till när det är på väg vilka grejer du köpt så kan vi göra en lekisritning

- Swech
- EF Sponsor
- Inlägg: 4756
- Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
- Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
- Kontakt:
Re: Dimbakljus import bil
Den modulen kan bli vad som helst vid påslag eftersom både Set och Reset har pulldown.
Den är också inte jättelämplig i bil eftersom bilens 12V sällan är 12V.
Det finns en massa otrevliga spikar och överspänningar.
Swech
Den är också inte jättelämplig i bil eftersom bilens 12V sällan är 12V.
Det finns en massa otrevliga spikar och överspänningar.
Swech
Re: Dimbakljus import bil
Sedär, då är kanske relälösningen bättre ändå. Den är iaf ganska bombsäker.
- prototypen
- Inlägg: 11107
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Dimbakljus import bil
Det här är ett relälösningen.
Protte
Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- prototypen
- Inlägg: 11107
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Dimbakljus import bil
Ska man använda bilrelän som bara är enpoliga så tar man två och parallellkopplar spolarna.
Protte
Protte
Re: Dimbakljus import bil
Varför inte ett relä som håll krets och ett för frånslag. Då han man ha en momentan treläges brytare med en till och ett frånläge. Men nu lät det som att planen var att inte ha bilen i en laglig status, då vill man kanske inte lägga just någon energi på det. Då räcker det visserligen med ett enpoligt relä.
Re: Dimbakljus import bil
Har du satt dit dimljus frivilligt alltså?C.liljegren skrev:Nej finns inga.har satt ditt en egen lampa.
- prototypen
- Inlägg: 11107
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Dimbakljus import bil
Men med relälösningen finns väl ingen anledning att senare gör det olagligt.
Protte
Protte
- prototypen
- Inlägg: 11107
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Dimbakljus import bil
Liljegren, din inköpta brytare med tre anslutningar fungerar inte som S1.
Din är enpolig med lampa som behöver minus till lampan.
Protte
Din är enpolig med lampa som behöver minus till lampan.
Protte
Dimbakljus import bil
Spikar m.m i bilens 12V system tror jag är ofarligt, finns kondensatorer på spänningen. Det är ju cmos med skydd på ingångarna samt även extra dämpmotstånd.Swech skrev:Den modulen kan bli vad som helst vid påslag eftersom både Set och Reset har pulldown.
Den är också inte jättelämplig i bil eftersom bilens 12V sällan är 12V.
Det finns en massa otrevliga spikar och överspänningar.
Swech
Ang uppstarts läge så gissar jag att den håller sig på inaktiv utgång. RC kretsen på clk fixar nog detta. Även om man tittar på databladet så blir den inaktiv om clk hålls låg. Men om det blir ett problem får man sätta en RC krets på reset ingången så är startläget väldefinierat.
Men visst ts säger ju själv att han saknar elektronik kunskap så då är en relä lösning bättre.
Jag kan inte få till en relälösning med en återfjädrande brytare. Kanske schemat ovan detta inlägg med 2 relän fungerar bäst för ts. Får titta på det.
Edit
Det fungerar, men du får två olika lägen beroende på om dimljuset var på eller avslaget vid senaste körningen.
Var det avslaget sist är det bara att slå om omkopplare så tänds dimljuset. Slå av så släcks det.
Om det är påslaget och du stänger av bilen så måste du växla på brytare. För att direkt gå tillbaka till påslaget. Detta för att du först behöver självhållning av reläet.
Ingen big deal. Du kan leva med detta och kommer du bara ihåg att stänga av det innan/efter du stoppat bilen så fungerar det utmärkt.