Det finns inga krav på att det skall finnas, men om det finns så finns det specifika krav på funktion och inkoppling
TSFS 2013-63 skrev:Dimbaklykta Övergripande krav
131 § Bil och släpvagn får ha högst två dimbaklyktor som avger rött ljus bakåt.
132 § Dimbaklykta ska
1. vara typgodkänd enligt direktiv 77/538/EEG (se 2 kap. 32 §), eller
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 38 (se 3 kap. 1 §).
Installationskrav
133 § Dimbaklyktas placering i sidled ska vara så att avståndet mellan dimbaklyktas och stopplyktas lysande yta ska vara minst 100 mm.
Om endast en dimbaklykta finns ska denna placeras till vänster om fordonets mittlinje.
134 § Dimbaklyktas placering i höjdled ska vara lägst 250 mm och högst 1 000 mm.
135 § Dimbaklyktas geometriska synbarhet ska vara 5° uppåt och 5° nedåt samt 25° utåt och 25° inåt.
136 § Dimbaklykta
1. får grupperas med strålkastare eller lykta baktill,
2. får inte kombineras med strålkastare eller annan lykta, och
3. får bilda flerfunktion med bakre positionslykta eller parkeringslykta.
137 § Dimbaklykta ska vara möjlig att släcka oberoende av övriga lyktor och strålkastare.
138 § Det ska finnas en från förarplatsen väl synlig kontrollampa som visar fast orangegult ljus när dimbaklyktan är tillkopplad.
Det är dessa regler som gäller.
Om besiktningen påstår annat gör de fel.
Nej precis underkänd, pga av att jag satte en vanlig brytare med orange kontrollampa med on/off. Mattning från tändning på. Nån som har några idéer på hur jag ska lösa detta problem eller är det bara att krypa till korset å köpa kittet på nätet
137 § Dimbaklykta ska vara möjlig att släcka oberoende av övriga lyktor och strålkastare.
138 § Det ska finnas en från förarplatsen väl synlig kontrollampa som visar fast orangegult ljus när dimbaklyktan är tillkopplad.
Så länge du har en tydlig orange varningslampa och kan tända/släcka den individuellt så kan de inte underkänna den, om de gör så, är de inte korrekta, vilket gör att du kan överklaga beslutet.
Btw, texten jag kopierade in är urklipp från gällande lagtext (i alla fall den senaste man kan hitta)
Hittade detta, det är nog där du har problemet
The rear fog lamp(s) may continue to operate until the position lamps are switched off, and the rear fog lamp(s) shall then remain off until deliberately switched on again;
Vilket betyder att de inte får slås på automatiskt, oavsett brytarens läge.
Även jag som gammal styr o reglerare har svårt att följa dessa reläscheman.
Man brukar rita relälogik på tydligt sätt, dessa är ritade i typ Paint och då är det svårt att få fram tydligheten.
Vill du behålla din befintliga strömbrytare med on/off funktion, eller vill du ha en tryckknapp med tillhörande orange indikatorlampa?