Massor av frågor om PocketPC/Windows CE/Windows Mobile

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Massor av frågor om PocketPC/Windows CE/Windows Mobile

Inlägg av chille »

Införskaffade en PDA för någon månad sen. Dock har jag inte riktigt fått tummen ur och googlar fram alla viktiga program man behöver. Nu sticker jag in i lumpen om bara några få dagar och nu börjar det bli lite panik att fixa fram grejer. 8)

Först och främst vill jag få igång min nyinköpta USB-hårdisk. Det är en vanlig "USB Mass Storage" och lite googling säger att det bör fungera i Windows Mobile 5.0 som jag kör. Dock händer det aldrig något när man pluggar in den. MP3-spelaren dyker upp direkt och att USB-hårdisken fungerar perfekt på en vanlig dator. Har även provat en drivrutin från DeJe, men inte ens då ville det fungera. Kan tilläggas att USB-hårdisken har en inbyggd USB-hub, men det borde väl inte påverka?

Sen vore det perfekt att få igång musen också. Man vill ju kunna lira typ Sim City 2000, Quake och liknande. Då är det ju en klar fördel om man har en mus. Har provat både HID-klassen och MPointer från DeJe. Ingen framgång.

Det vore guld värt om det fanns något enkelt scriptspråk. Till exempel skulle jag vilka göra ett databasprogram anpassat efter mina behov. Det ska bli en form av wantlist/inköpslista. Och då en ganska avancerad, den ska vara helt komplett och man ska kunna ha olika kategorier och grejer. På en PC hade man ju till exempel kunnat sparka igång Apache+PHP+MySQL och knackat ihop en websida. Finns det något liknande man kan göra på en PocketPC? Känns ju lite overkill att hålla på greja med C++/C# eller liknande. Grafisk programmering i C++ gillar jag inte och C# finns det inte en chans i världen att jag skulle komma i närheten av. Visual Basic kanske? Har pillat lite med det förut, så man har ju lite koll på hur det fungerar iaf. Jag gillar egentligen inte det, men ibland får man ju kompromissa lite. Dessutom är det ju bara jag som ska använda programmen.

En annan grej som jag saknar är något vettigt program för att spela upp och indexera musik. Kommer ju ha en hel hårdisk full med musik med om föregående punker går som de ska. Då vill man ju kunna kategorisera in musiken och kanske sätta någon form av ranking på dom, så man kan filtrera bort allt skräp. Sen vore det guld om programmet även klarade FLAC och SID 8)

En ny SID-spelare som grejar ZIP-filer eller liknande vore inte heller helt fel. Jag vill nämligen ha hela HVSC på minneskortet. Tyvärr har jag bara 1GB så det räcker inte till. Klusterstorleken är helt åt helvette så det blir typ 500MB+ istället för 100MB. Och man vill ju få plats med andra saker också.

(EDIT: Problemet löst)
Något som också vore helt underbart var om någon kände till något javaprogram för mobilen (K750i) som gör att man kan komma åt GPRS via Bluetooth. För det är helt jävla sorligt vilka brutalt dåliga skitmobiler som tillverkas idag. Att man skulle kunna komma åt GPRS via Bluetooth trodde jag var en självklarhet, precis som att man skulle kunna bläddra i telefonboken under ett samtal... men nej då, utvecklingen har ju bara gått bakåt sedan 3310:an släpptes. :evil:

Sen kommer jag säkert på en massa fler grejer under de närmsta dagarna. Jäklar vad mycket man har att fixa innan man sticker iväg i 11 månader. Är visst mer än man tror. 8)
Senast redigerad av chille 3 augusti 2006, 13:33:53, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Nokia 6630 går enligt vad jag läst att använda som gprs-modem via bluetooth eller kabel.

Så du kanske skulle ha satsat på en finsk mobil istället för en f.d. svensk? ;)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jo, jag var faktist inne på att köpa en Nokia först. Tyvärr så var det så mycket som var dåligt på Nokia som SE hade. Men såhär i efterhand ångrar jag mitt köp. Hade till exempel vart skönt med en mobil där inte knapparna gick sönder efter en månad. 8)
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

..javaprogram för att komma åt GPRS via bluetooth?!
Det behövs väl inte nån javaapp till det? Jag har en T630 där det går utmärkt att via min bärbara dator använda GPRS-uppkopplingen via bluetooth!
Sök reda på telefonen och installera de tjänster som den erbjuder. En av tjänsterna är serieport/modem av något slag.. skapa en ny fjärranslutning på datorn och anslut med *99# som användarnamn.
Är rätt så säker på att det även funkar på en k750i.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Massor av frågor om PocketPC/Windows CE/Windows Mobile

Inlägg av AndLi »

chille skrev:Att man skulle kunna komma åt GPRS via Bluetooth trodde jag var en självklarhet, precis som att man skulle kunna bläddra i telefonboken under ett samtal... men nej då, utvecklingen har ju bara gått bakåt sedan 3310:an släpptes. :evil:
SBS :)

Går perfekt att komma åt telefonboken med samtal uppkopplat på K750i (inte ens mjukvaruppdaterad sedan i höstas).
Koppla upp samtalet, tryck på genvägsknappen och välj telefonboken alt huvudmeny om du inte har telefonboken som genväg...
På samma sätt kan du använda räknaren, skicka textmeddelande mm under pågående samtal...
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jaha, så du menar att dom gömt GPRS-funktionerna? Altså, att man använder sig av det vanliga GSM-modemet, bara att man anger *99# som användarnamn? Det funkar ju iaf inte iaf. Däremot fungerar det kanon om man använder *99# som telefonnummer den ska ringa upp, antar att det var det du menade? Av någon anledning så skrev jag wap som användarnamn, men det kanske inte spelar någon roll vad man skriver där? Hur är det med wap egentligen? Det är en uppringd anslutning va? Tänkte bara så man inte kör något annat skit nu. :)

Aja, tack oJsan, du löste problemet. Men då kommer en följdfråga, finns det något program/drivrutin som håller lite koll på hur mycket man tankar? Skulle även vara nice med något där man till exempel kan begränsa åtkomsten till vissa URL:er och/eller filtyper.

AndiLi: Jaha, just ja. Nu när du säger sådär så minns jag ju att det fanns en idiotisk jävla genväg som jag svor över att den inte gick att ta bort, "Huvudmeny". 8) Har haft mobilen i snart ett år och bar använt den översta och den understa genvägen. Så jag har aldrig sätt att det finns en Huvudmeny. Dock verkar det ju lite puckat att den ligger just där och inte under Mer-menyn.

Är du säker på att man kan skicka SMS samtidigt? För GSM+GPRS går ju iaf inte ihop. Eller sånt kanske beror på operatören/telestationen.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Det finns ett program som heter Spb GPRS Monitor (typ) som håller koll på kilobyten.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Wap är ingen typ av anslutning, utan en typ av hemsida som fanns före de ordentliga webbläsarna kom till mobilerna.

För att ansluta och använda wap kan man antingen använda t.ex. CSD (uppringning) eller GPRS.
Skriv svar