Ojordade vägguttag??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort

Re: Ojordade vägguttag??

Inlägg av Hobbyisten »

@ arvidb : Ja men nu är det ju ändå så att ALLA uttag jordas vid nybyggnationer om jag inte misstar mig, varvid man kanske vill använda en gammal trotjänare i vardagsrummet tex.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Visst, men det är ju inte ofarligt för det.

Det går ju ibland att byta till en jordad kabel och ansluta jordledaren till metallchassit på den gamla trotjänaren. Och det är väl en betydligt bättre lösning i så fall, om man nu ändå modifierar.

Kom ihåg att kontrollmäta mellan jordbleck och chassi sen bara som en kontroll av att man kopplat rätt och att inte kabeln är felkopplad!
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

TomasL skrev:Nu är ju radiatorerna målade, och dessutom synnerligen dåliga jordledare.

Det behöver de inte vara.
Nerre

Inlägg av Nerre »

nybörjarnörd skrev:Det råder en missuppfattning att det skulle vara farligt att fila till en ojordad kontakt till att passa ett jordat uttag, det gör ju ingen skillnad, det som KAN vara farligt är det motsatta - att sätta en jordad kontakt i ett ojordat uttag.
Här råder lite begreppsförvirring tror jag.

När det gäller elektriska apparater finns det fyra "skyddsklasser".

Klass III innebär att den drivs från skyddsklenspänning (d.v.s. typ 24 V eller lägre, jag tror det är nånstans runt 30 V AC och 48 V DC gränsen går, och spänningen ska vara flytande, ingen pol får vara ansluten till skyddsjord), finns i princip ingen risk för elchock och det gör alltså inget om man kommer i kontakt med spänningsförande delar.

Klass II brukar kallas dubbelisolerad (men oftas är det förstärkt isolation), i dessa finns det två nivåer av skydd mellan spänningsförande delar och berörbara delar, så att även om det blir ett fel på apparaten så finns den andra nivån kvar och hindrar kontakt med spänningsförande delar.

Klass I är skyddsjordad och har normalt bara "enkel" isolation mellan spänningsförande delar och berörbara delar, men då de berörbara delarna är skyddsjordade så blir de aldrig farliga att röra. Antingen går proppen (om fas kommer mot det skyddsjordade höljet) eller så händer ingenting (om nollan kommer mot det skyddsjordade höljet). Om man nu inte har jordfelsbrytare, den löser troligen i det andra fallet.

Slutligen har vi klass 0, de som brukar kallas ojordade. Dessa har bara har normalt bara "enkel" isolation mellan spänningsförande delar och berörbara delar. Vid ett fel på apparaten så blir höljet i princip spänningsförande, enda hindret mot elchock är att du inte samtidigt har kontakt med nåt jordat samtidigt.

Att ansluta en sån apparat till ett jordat uttag är inte farligt i sig, problemet är att i rum där det finns jordade uttag är det stor risk att det finns klass I-apparater som har jordat hölje. Så risken för att man får en stöt ökar rätt markant.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Sen är det ju inte så begåvat att "fila" sönder kontaktdon.

Risken är ju uppenbar att dom blir skörare eller i värsta fall exponerar ledande delar.
opampen

Inlägg av opampen »

nybörjarnörd skrev:
säter skrev:
det klart att man vill ha jordat
Nja, då passar ju inte ojordade apparater.
Det råder en missuppfattning att det skulle vara farligt att fila till en ojordad kontakt till att passa ett jordat uttag, det gör ju ingen skillnad, det som KAN vara farligt är det motsatta - att sätta en jordad kontakt i ett ojordat uttag.
Nej!Livsfarligt! Det här har vi prata om tidigare! Om en ojordad apparat ansluts till ett uttag där det kräver skydds jordning i t.ex. kök och apparaten blir av någon anledning strömförande
finns inget skydd som bryter strömmen! Om det t.ex. skulle komma in vatten i apparaten!
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

teljemo skrev:Jag har aldrig haft ojordade uttag innan och aldrig bekymrat mig över detta men borde man de?
Vad är riskerna här? Kan man åtgärda detta utan att dra helt nya kablar i hela huset annars?
Jag skulle tro att den största risken ligger i en rent allmänt gammal anläggning som kanske behöver lite underhåll, slitna uttag utan petskydd etc. Frågan om jordat eller ojordat träder in om det sker ett fel, ett isolationsfel eller annat. Är anläggningen väl underhållen och apparaterna och dess anslutningssladdar friska så är risken för fel liten. Fel vill man inte, inte ens om man har sjutton JFB'er.

Elsäkerheten i gamla rum med ojordade uttag bygger på att rummet är helt isolerat från jord. Renoveringar och ombyggnader kan ha ändrat på det, och förr ansåg man dessutom att el- och vattenradiatorer inte utgjorde någon fara. Så tänker man inte idag. Så, är dina rum fortfarande fullgott isolerade?

Risken för elchock exponeras om man använder flera apparater med jordad stickpropp eller apparater med den gamla typen av ojordad stickpropp i rummet, och om man når mellan dessa. Faktum är att de gamla föreskrifterna krävde skyddsjordade uttag i sådana fall. Förr fanns ju inte många elapparater. Använder man dock företrädesvis dubbelisolerade apparater så spelar jordade eller jordade uttag ingen roll. Så, se över vilka apparater du använder i dina rum.

Givetvis filar man inga gamla stickproppar så att de passar i jordade uttag. Det är riktigt riktigt dåligt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

De gamla klass 0-kontakterna har ju en rätt stor platt "fläns" som man kan ta bort rätt mycket från. De är ju öppningsbara och då ser man ju att stiften går typ bara rakt igenom, finns inget spänningsförande eller strukturellt i den där flänsen.

Modernare gjutna klass 0 stickproppar har ett gummihölje och sen en hård platta i flänsen, de är rätt besvärliga att göra detta på på grund av blandningen av material.

Men som sagt var, ur elsäkerhetssynpunkt är det ingen bra ide. Även om man nu själv vet hur man ska göra för att det inte ska bli farligt så har man ju ingen kontroll över vad som händer om man själv dör eller nåt och nån annan lägger beslag på apparaten.

(Sen att jag själv har gjort sånt i min ungdom innan jag visste bättre är en annan femma. Då var man bara intresserad av att kunna stoppa i kontakten. Men jag skarvade i alla fall inte lampsladdar genom att sticka knappnålar genom dem som en polare gjorde:) )
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort

Inlägg av Hobbyisten »

Jag håller med er allihopa men hade inte för ett ögonblick tänkt mig att någon skulle ta en klass 0 apparat och vistas i ett våtutrymme eller kök med den (farligt förbiseende av mig), att använda klass 0 apparater är ju en hasard under ALLA omständigheter, inte ens ett jordat föremål behöver man kanske ha kontakt med för att få sig en riktig "kyss" ?!
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

Det är just gamla klass 0-apparater som har denna gamla stickpropp som man behöver fila på för att passa i skyddsjordade uttag som finns i våta utrymmen... Somliga gamla apparater kan dock te sig inte har några utsatta delar men då är vi inne på djupt vatten och ingenting som på något sätt kan motivera att man filar på stickproppen.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Kan tillägga att när min mamma flyttade in i en lägenhet som hade jordade uttag i vissa rum så upptäckte hon att hennes lampa inte passade, varvid hon tog lampan och gick in till en elektrikerfirma som råkade ligga i huset brevid och frågade vad hon skulle göra, dom sa att det kunde dom fixa, och bytte helt sonika ut den ojordade kontakten mot en jordad där dom förstås inte anslöt nån jord (då det inte fanns nån)

Inte helt seriöst kan man tycka.
Senast redigerad av Glenn 14 maj 2019, 08:21:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Kollade på skoj företaget i fråga på elsäkerhetsverket för att se vad dom hade för auktorisation..
Verksamhetstyper
Företaget utför elinstallationsarbete inom:
Bostäder (Lågspänning)
Allmänna och offentliga utrymmen (Lågspänning)
Övriga anläggningar för användning av el (Lågspänning)
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Gött..
Då behöver jag inte börja med att dra om all el i huset i alla fall. :D
LarryXz

Inlägg av LarryXz »

Nerre skrev:Klass III innebär att den drivs från skyddsklenspänning (d.v.s. typ 24 V eller lägre, jag tror det är nånstans runt 30 V AC och 48 V DC gränsen går
Har för mig att det är 50 V AC och 120 V DC
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

För övrigt, för typ 10-15 år sen snackade jag med en elektriker som självsäkert snackade om att snart så skulle även bil-el innefattas av kraven för auktorisation osv, vilket skulle innebära att bilfirmor skulle behöva ha en elektriker anställd.. (enligt dåvarande regler), det verkar aldrig blivit nåt av det ? eller var han bara förvirrad ?
Skriv svar