Telefoni

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rollo

Telefoni

Inlägg av Rollo »

Någon som har nån koll på hur det fungerar med telefonin nu för tiden? Det räcker väl med 2 ledningar?

Hur ska man t.ex. koppla det om man vill kunna slå ett nummer med hjälp ut av en PIC.

Jag har googlat redan men hittade ingen vettigt.
Tack!!
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Vet inget om PIC, men det är bara två ledningar som behövs, att det är fyra i en ledning beror på att om amn vill ha dubbla linjer hemma, eller ha första jacket på annat ställe osv.
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Allt är väll tonbaserat, så det är nog bara att få en pic att skicka ut DTFM toner i luren så slås nummret..

men jag kan ha fel...
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Om du ska googla så ska du söka på "dtmf"

Principen är att man har 2 toner med olika frekvenser som ska sättas ihop till en.

Frekvenstabellen står här:
http://www.hw-server.com/docs/dtmfb.html

Det verkar som om man kan göra det med 2 digitala utgångar och 2 RC-filter.

Litet program till en valfri pic:
http://www.korlanda.com/reggie/snippets.asp?ID=43

Jag hittar inget kopplings-schema tyvärr.

Ett annat alternativ är att använda en DTMF-krets. Det kanske blir enklare men säkert dyrare.
Rollo

Inlägg av Rollo »

Tackar!
I PicBasic så är det bara att använda sig utav DTMFOUT för att skapa pulserna.
Jag är inte riktigt en mästare på elektronik än så äe det någon som kanske kan berätta vad ett RC-filter är. Kankse ett art.nmr :)

Sen undrar jag också om det är någon som vet i vilken ledning som man ska pulsa ut? Det finns ju 4 stycken och välja mellan.
Jag behöver bara kunna ringa upp, inget mer.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Du ska skicka ut tonerna i de 2 övre ledningarna (de andra 2 är bara till för vidarekoppling till nästa telefon).
Ordet RC-filter läste jag bara i länken ovan, jag har ingen aning om vad det är.

Mitt tips är att inte exprimentera själv utan ett kopplings-schema.
Tänk på att spänningen i tele-jacket är tillräckligt hög för att du ska få en redig stöt :shock: när det ringer (jag har själv gjort misstaget när jag gjorde en saftblandar telefon).

Hoppas att nån annan på forumet kan hjälpa dig vidare.
Rollo

Inlägg av Rollo »

:D Jo de flesta jag känner varnar alltid för stötarna. Jag har dock aldrig fått nån som tur är.
Ska jag skicka ut tonerna i båda samtidigt?? Parrallelt?

*edit* Chribbe: Är du säker på vad du sa verkligen?? Jag kollade i pluggen på en telefon, den var bara kopplad i de 2 nedre (närmast sladden).
Michel

Inlägg av Michel »

Chribbe76 skrev:Du ska skicka ut tonerna i de 2 övre ledningarna (de andra 2 är bara till för vidarekoppling till nästa telefon)
Öhh?

Hade för mig att Svensk telestandard förespråkade att inkommande ska ligga på de nedre pinnarna och till nästföljande jack är på övre. Kollar man på ett normalt jack så är dessutom brytningen (till nästföljande jack) på de övre.

Svenska systemet bygger på seriekoppling av telefoner och en telefon tidigare i kedjan skall bryta bort de efterföljande i kedjan.

Man kan paralellkoppla 2-4 telefoner, men det beror helt på telestationen och de anslutna telefonerna - dessutom får man problemet med att man kan lyfta på andra telefoner och höra det pågående samtalet.
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

mullemeck skrev:Allt är väll tonbaserat, så det är nog bara att få en pic att skicka ut DTFM toner i luren så slås nummret..

men jag kan ha fel...
Pulsval funkar det med, som det har gjort i 100 år eller så... Iaf om man bara ska slå ett nummer.
Bara att kortsluta trådarna, en puls för 0, två för 1 o.s.v.
Tonval kom väl med AXE-systemet?

Sen är det väl olagligt att ansluta utrustning till telenätet om den inte är godkänd?

Jag kan också ha fel... :humm:
Rollo

Inlägg av Rollo »

Tack för det!
Så jag behöver inte någon viss spänning eller nåt? Bara att sätta en transistor/relä mellan de 2 nedersta trådarna?

Jo det är det alldeles säkert. Lika olagligt som att dela ut musik på nätet :wink:
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Ja, nåt sånt, nummerskivan på en gammal telefon fungerar ju precis så, en kontakt som sluter ett antal gånger när skivan går tillbaka.

Dela ut musik på nätet? Det gör man väl inte... :oops: Eller? :D
Användarvisningsbild
mrmike

Inlägg av mrmike »

Fast det är väl telia som äger nätet och de bryr sig nog om man kopplar in saker som stör. :)
Rollo

Inlägg av Rollo »

Det förstås...men dom får väl ringa o klaga isåfall :)

Är det någon som vet vad det är för spänning som används? Klarar en transistor av jobbet eller måste jag använda relä?
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Rollo skrev::D Jo de flesta jag känner varnar alltid för stötarna. Jag har dock aldrig fått nån som tur är.
Ska jag skicka ut tonerna i båda samtidigt?? Parrallelt?

*edit* Chribbe: Är du säker på vad du sa verkligen?? Jag kollade i pluggen på en telefon, den var bara kopplad i de 2 nedre (närmast sladden).
Man ska skicka tonerna ungefär som en mikrofon gör, den har ju åxå 2 kablar.

Förlåt för att jag lurade dig, jag hade tydligen micklat med mitt jack så mina kablar gick till de övre men det ska vara till de undre.

Hmm. Om man använder pulsval och bara kortsluter för att slå nummret, vad händer då om det ringer samtidigt?
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Enkel info om kopplingen för telejack.

http://www.kjelloco.se/kjellfakta/teleuttag/
Skriv svar