Hiss till LCD/Plasma TV

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
offe

Hiss till LCD/Plasma TV

Inlägg av offe »

Jag kommer nog att skaffa en ny tv inom kort och det lär väl bli en relativt stor (minst 32") lcd. Dock vore det trevligt att dölja den så att den inte dominerar hela rummet. En lösning som jag skulle kunna tänka mig att att tvn döljs i ett sideboard när den inte används. När man vill titta på tv aktiverar man "hissen" som hissar upp tvn ur möbeln. Det finns färdiga hissar att köpa som man själv kan montera i valfri möbel, men jag gav snabbt upp den tanken när jag upptäckte att de kostar ca 30tkr... :cry:

Någon som har några ideer?

/offe
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jorå, idéer finns det nog men de är ju beroende på vilken frigång man har i bottnen osv.
ow

Inlägg av ow »

En gasfjäder + en enkel ställning som sitter i vesafästet.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En snabb lösning är att ha en axel med 2 kugghjul gående så långt upp som möjligt fast fortfarande dold. Dessa kugghjul driver ett par kuggstänger upp/ner och sammankopplngen med axlen gör att de går vågrätt. Sedan ett par lodräta skenar vid kugghjulen där bottenplattan till TV sitter fast och då är det klart.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Man skulle ju kunna tänka sig något i stil med en saxdomkraft(fast lite större och med skruven längst nere) då kan man få den fart och stabilitet man önskar.

30 lax det var DYYYYYYRT tycker jag... Men men nyhetens behag..
offe

Inlägg av offe »

Eftersom jag varken har skaffat tvn eller skåpet så finns inga exakta krav. Min tanke var dock att skåpet skulle vara ca 90-100cm högt för att rymma en 40" plasma. En sådan tv väger ju sina modiga kilo och det vore tråkigt om den trillade ner...

Icecap: Har funderat i samma banor, dock tror jag att det blir en hel del mekanik för att få det stabilt.

v-g: Saxlyft med en skruv längst ner skulle nog klara jobbet och det skulle dessutom klara ganska tunga lyft. Dock måste man nog ha någon stödjande struktur för att säkra den.

Testade sketchup google och gjorde följande enkla bild (ingen lösning utan mer illustration):

Bild

Bild

/offe
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

vindrutetorkarmotor och en m12 gängstång, fäst i mitten och gejder på sidorna
enkelt och billigt, och stabilt, den åker inte hejdlöst ner om strömmen går eller något liknande
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

grym, så tänkte jag också. Men ingen som tänkte hur mycket det kommer låta när motorn går igång? Inte lite iafl.
Användarvisningsbild
patrik

Re: Hiss till LCD/Plasma TV

Inlägg av patrik »

offe skrev:Jag kommer nog att skaffa en ny tv inom kort och det lär väl bli en relativt stor (minst 32") lcd. Dock vore det trevligt att dölja den så att den inte dominerar hela rummet. En lösning som jag skulle kunna tänka mig att att tvn döljs i ett sideboard när den inte används. När man vill titta på tv aktiverar man "hissen" som hissar upp tvn ur möbeln. Det finns färdiga hissar att köpa som man själv kan montera i valfri möbel, men jag gav snabbt upp den tanken när jag upptäckte att de kostar ca 30tkr... :cry:

Någon som har några ideer?

/offe
30t(terra)kr låter väldigt mycket de blir ju 30000000000000 kr :shock: :shock:

:wink:
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Stavas Tera och skrivs med stort T. 30 000 000 000 000 (30 biljoner).

Här syftas det på tusen, men det kanske du fattade? :P
MSV

Inlägg av MSV »

Tips: Använd expanderbeslag, samma typ som i t.ex. kökslådor som du bygger ihop med någon typ av skiva som tv:n monteras på. Nästan som en byrålåda på rygg kan man säga. Sedan hissar du upp denna låda med en torkarmotor som vindar upp exempelvis ett band typ bilbälte. Den behöver ju bara drivning uppåt, ner sköter den ju av sin egna tyngd. Med denna metod så slipper man massa dyra och krångliga kuggstänger m.m.
Samt att en torkarmotor är rätt tyst och utan en massa kugghjul och liknande så kommer nog konstruktionen inte att föra massa oväsen skulle jag tro.
Inte så lätt att förklara så här med ord, men ni förstår nog...
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

njea en torkarmotor för rätt mycket oväsen vill jag minnas, men det kan man ju kanske stå ut med den korta stunden. du menar att teven ligger i skenor eller liknande och sen via ett band i nederkant drar upp den till lådans kant? det första som slog mig var konstruktionen i fönsterhissen på en bil, det blir iofs bökigt med alla stag. men lite ideer kan man kanske ta med sig därifrån?

när du löst mekaniken måste du givetvis låta den styras via fjärrkontroll :)
offe

Inlägg av offe »

Tja, har klurat lite på det och vill ju inte att tvn ska dyka ner i lådan med väldig fart om det blir strömavbrott så just nu lutar det mest åt en sax-konstruktion med en trapetsskruv för själva lyftet.

Det där med fönsterhissar lät intressant men eftersom jag inte ens äger en bil så måste jag nog läsa på om det först...

/offe
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

checka denna http://www.minhembio.com/Rigor det är kanske inte aktuellt med ett sånt bygge med tanken på 32" storleken. hittade tyvärr inga bilder på mekaniken men det finns de med virar och de med kuggarm som på bilden. men som du/ni säger, saxmetoden låter bra
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

en större domkraft och en motor på skulle kunna lyfta tv:n och en liten motor på men hur får man tv:n stadig :humm:.

Edit: tänker mig en sådan som ofta finns i bilar men om det fanns i större skala och den skulle stanna uppe om det blev strömavbrott.
Skriv svar