Kaffemaskin i husvagn mha inverter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Kaffemaskin i husvagn mha inverter

Inlägg av Anahka1975 »

Skulle behöva lite råd/erfarenheter ang. att driva kaffemaskin, i detta fallet en Tassimo kapselmaskin via inverter.
Installerat de 4 x 45Ah AGM batterierna i husvagnen, och eftersom jag hade en 1000W Waeco Perftect Power PP1002 liggandes så tänkte jag att det inte vore så dumt att kunna få en kopp kaffe enkelt även när vi inte ligger med "landström".
Eftersom invrrtern "bara" lämnar 1000W kontinuerligt och Tassomon är märkt 1300W testade jag om det funkade (fast med en lite äldre maskin av samma märke). Det funkade bra så idag installerade jag invertern i vagnen.

I vagnen har vi en nyare, lite mindre till yttermåtten och (enligt min fru snyggare) maskin som på nöd o näppe får åka med, som då givetvis inte fungerar med invertern.

2 alternativ finns imho, antingen köpa en ny ren sinus inverter som dessutom är större eller se om man kan modda Tassimon att bli lite mer förlåtande på svajande inspänning (gissar att det är boven i dramat, styrelektroniken får inte rätt spänning när värmeelementet slås på pga att invertern inte hinner med riktigt).

Om alternativ 1 vad ska man köpa räcker en 1500W och vad/var skulle ni köpa?

Om alternativ 2 vad kan man hitta på där för att hjälpa elektroniken att klara lite svaj?

Nån som kör kapselmaskin på inverter, och isf vad har ni för prylar?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Kaffemaskin i husvagn mha inverter

Inlägg av danei »

Skulle det gå att dra ner effekten på elementet en aning? En maffig kondensator i serie kanske.
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

Det jag tänker på i första hand är den stora strömmen som dina batterier utsätts för.
Med 1300 W på 230 sidan, och med tanke på inverteras verkningsgrad, som ofta är rätt bra, kan du behöva 1700 W ineffekt på 12 V sidan.
Vid 13 V batterispänning handlar det om c:a 130 A.
Frågan är om batterierna kan hålla spänningen vid den strömmen, risk att de säckar ner till 10 - 11 V.
Startbatterier hade varit ett bättre val som bodelsbatterier.
Med för låg effekt på värmen i kaffekokaren sker inte den process som skall ske, dvs vattnet kommer inte upp.
Minst det dubbla i batterikapacitet kan behövas.
Hur lång tid tar det då att koma kaffet, låt oss säga 10 min. Men att ladda batteriet via släpkopplingen från bilen kan nog ta timmar.

Laddningsbara batterier, brukar specas vid 20 h urladdning, dvs om du nu har 4 x 45 Ah = 180 Ah så skulle 9 A vara den urladdningsström de är specade för. Tar man ut högre ström minskar kapaciteten drastiskt. Men hur mycket får man inte reda på.
Låt oss säga att vid 130 A får du kanske ut 30 % av de 180 Ah.

Men det verkar ändå som många lyckas med detta.

Lyxigare kaffekokare kan ha elektronik vilka då kan kräva en inverter som lämnar sinusformad spänning.
Då blir verkningsgraden lägre, dvs högre ström på 12 V sidan.

Att koka upp vatten på gasspisen och använda en gammaldags Melitta tratt är närmast förlustfritt och billigare.
Men givetvis inte lika bekvämt.

Roy
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Jo att koka på gasspisen funkar, inte det frågan gällde.
Detta är en kapselmaskin som det max tar 30-40sek för att göra en kopp.
Så även om det drar 150A så drar det inte jätte mycket i batterierna för att göra en kopp.
Batterierna skall klara att leverera 540A enligt databladet (nedan), och jag har 3st parallellt kopplade.
Kablarna till invertern är "bara" 16mm² iof. Men de är sammanlagt bara en meter långa så det borde funka utan större spänningsfall.

Nej det är nog den modifierade sinus vågen som ställer till det med styrelektroniken.
Just nu lutar det åt en ny inverter på 2kW med ren sinus istället.
skärmdump.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Det finns bryggare som funkar med en trangia sprit brännare https://portal.sunwind.se/gasolhall-gas ... 59502.html
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Till alla förbränningsbryggartipsare: denna tråden handlar om att få en kapselmaskin att funka på inverter. Inte alternativ till det. :)

Jag tror inte en tassimo (eller liknande) funkar på lägre effekt, nåt med hur vattnet kommer upp i tryck o så.
Men jag saknar lite mätning, häng på ett skåp och se vad som händer före och efter invertern. Tappar du spänning till invertern trots allt, eller orkar inte invertern med att leverera?
Förstnämnda är ju lätt åtgärdat om det är på grund av kontaktering och/eller kablarna. Men orkar inte invertern med så är det nog bara att köpa en större.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Antar att det inte är ett alternativ att gå in i bryggaren för att försöka få till en bättre spänning för elektroniken? Göra om delen 230V-5V (eller vad det nu är).
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Hawkan, det är absolut ett alternativ.
Det är ju lite det jag var inne på i mitt första inlägg. Tror att det är logiken som k*kar ur när värmeellementet slår till pga att invertern inte är snabb nog 0-1300W (som dessutom är 300W mer än vad den levererar kontinuerligt).
Får för mig att om man bara kunde få logiken att gå så funkar det.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Prova att först belasta med 100W eller så innan du drar igång bryggaren?
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Faktiskt ingen dum ide :tumupp:
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag tror inte att det är den modifierade sinusvågen som är problemet alls. Det är den höga effekten.
Kaffebryggare är i all väsentlighet bara en fet resistiv last. Så dom skulle funka lika bra på ren likspänning, fyrkantvåg eller vad som helst. Elektroniken i är förmodligen primärswitchad och då spelar det heller ingen roll alls..
Mät resistansen på den gamla och den nya kaffebryggarna, vad är dom?
Har du något mätinstrument som kan mäta vad som händer under uppstarten, typ oschilloskåp med lämpliga probar?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Är det fyrkant-omvandlare så finns de med olika karaktär de också - medelspänningen är alltid typ 230 V, men toppspänningen kan skilja sig en del då en del har lägre spänning men bredare pulser och andra har högre spänning men kortare pulser i trappstegen som de sänder ut. - det finns omvandlare som är rätt kinkiga på att spänningen verkligen når upp till > 270 Volt i periodtoppspänning innan de över huvud taget startar...

En sådan maskin tvivlar jag på att de har någon bättre strömförsörjning utan förmodligen är liknande de som i vitvaror med kapacitiv spänningsdelning - och då definitivt blir beroende på hur kurvformen ser ut från fyrkantvåg-omvandlaren (och också hur spänningen ändrar/sjunker i toppvärde sig när elelementet slås på)

sådan utesluter DC-matning och det är nog också att påslaget av strömmen till elelementet (0-genomgångsstyrd halvledar-relä) och framförallt pumpen som pressar vattnet extremt beroende av växelströmmen då det sista är ofta en resonant upphängd ankare (resonans något högre än nätfrekvens - kanske 55 Hz för att klara både 50 och 60 Hz nät - säkert en enda (kinesisk) tillverkare i hela världen som gör just dessa...) som vibrera i en elektromagnet typ.

Enklaste är nog att som redan nämnt att köpa tillräcklig stöddig Sinusomvadlare (och man slipper andra problem med andra förbrukare också...) - men kan man lista ut hur kontrollelektronikens strömförsörjning är designad och vet vilken spänning det matas internt så kanske man få göra ett eget 'paket' eller dimmensionera om den kapacitiva spänningsdelaren om fyrkantomvandlarens toppspänning är för låg/för smal pulsbredd - men då kan inte denna längre användas för vanlig sinus-230V längre om det inte redan finns med i designen och kan göra sig av med värmen på ett kontrollerat sätt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

vill du krabba så kan du prova, öppna, kär värmeelementet på 230v från uttaget och resten via växelriktare, som då ska ha en hygglig belastning
svanted

Inlägg av svanted »

har en 1500w UPS utan batterier som ska kastas eller skänkas, dock 48V..
jonas2307

Inlägg av jonas2307 »

Jag kör en Espresso kapselmaskin i båten, via en sinus inverter.
Hade liknande problem som du tidigare, då jag körde med en billigare modifierad sinus.

Problemen försvann när jag bytte inverter, den jag har nu lämnar ren sinus, 1500 watt kontinuerligt,
batterierna är på totalt 335 AH och dippar inte mycket när man gör en kopp.
De gnäller mer efter 30 min våffeljärn....

Enklast är nog att byta inverter, med ren sinus så kan du ju som sagt köra ”vad som helst” på den.
Skriv svar