Frekvensomriktare "FÄRDIG"

Berätta om dina pågående projekt.
pheer
EF Sponsor
Inlägg: 1283
Blev medlem: 16 januari 2005, 18:05:21

Inlägg av pheer »

Vilken hood? Tack iaf! :D

Vad är det för 3fas motorer som man använder i rc-flyg? Trodde att man bara körde med valiga dc-motorer :shock:

Har tyvärr inget nytt att komma med nu...
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

hehe, hooden där jag bor!! :)

Jo, borstlös kallar man det, är juh motsatsen till alla vanliga DC motorer som alltid har funnit, finns tonvis med fakta om detta på internet, AoE etc... funkar på samma sätt och är också 3fas motorer, jag äger 2st, en liten på kanske 100W nånting sen en kraftigare jävel på 300W, och det är duktigt drag i dom, stod en massa fakta i nästa eller nästnäst senaste AoE har jag för mig om du är lite nyfiken och har ett biblotek i hooden där du bor!!

finns säkert massa annat duktigt folk här på forumet som vill lägga sig i ämnet kan jag tänka mig! :)


varför står det still? ska jag ta min 740 och köra rally dit du bor och sparka dig lite i ändan kanske? 8)


//Micke
pheer
EF Sponsor
Inlägg: 1283
Blev medlem: 16 januari 2005, 18:05:21

Inlägg av pheer »

Nu har jag bytt optokopplare så att jag kan köra med 18kHz switchfrekvens. Provade lite på lilla motorn först. Det var mycket behagligt att bli av med switcholjudet :) Transistorerna verkar inte bli så mycket varmare heller. Lilla motorn drar ca 1A rms.

film som illustrerar avsaknaden av switcholjud :)

Men där tog glädjen slut. Provade såklart på stora motorn sen. Första gången stod rotorn bara o vibrerade. Andra gången gick säkringen efter ett par sekunder, pga. kortslutning i dc-ledet. Har nu bytt de två transistorerna och det verkar fungera bra med lysdioder och lilla motorn. Har ingen aning om varför det gick som det gick. Ska nog prova igen och hoppas på att det bara gick lite troll igår :roll: Eller kanske inte för nu åskar det och lamporna blinkar till emellanåt....


Nya optokopplare
Bild


Strömmen ser lite trevligare ut med 18kHz switchfrekvens
Bild
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

HÄRLIGT!!

kul att du kommit igång igen, väntat med glädje på denna tråden! :D

men ska du bara köra stora 380 volts motorer med detta eller? inte så att du kan köra ifrån batteridrift med?! för motorns spännings tal måste väl ändå stämma överens med spänningen du matar kretsen med? den inre resistansen i lindningarna osv...?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26548
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Fin ström-kurva!

Tycker att man nästan börjar ana ett bra och "färdigt" resultat. :)
pheer
EF Sponsor
Inlägg: 1283
Blev medlem: 16 januari 2005, 18:05:21

Inlägg av pheer »

warpcore: kul att du kommit igång igen, väntat med glädje på denna tråden!
Hehe, det är inte små krav du ställer. Daglig uppdatering :D

Ja strömkurvan ser mycket finare ut nu men har den inte lite hajfeneform?

Nu är det iaf bekräftat: det går troll i hela min lägenhet. Idag pajade styrkortet till datorns vattenkylning. Tvns fjärrkontroll har slutat fungera. Grafikkortet strular. ICD2an strular. Omriktarcpun startar om... :wall:
Senast redigerad av pheer 2 augusti 2006, 19:47:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

hmm vafan?? låter som lite väl mycket saker som pajjar samtidigt.. mysko :)


hehe nja tjatar bara lite på dig och försöker peppa för vill verkligen se ditt projekt 100% klart, skitbra insperation!!!

keep up the good work (and dont break anything else) 8) :D
pheer
EF Sponsor
Inlägg: 1283
Blev medlem: 16 januari 2005, 18:05:21

Inlägg av pheer »

warpcore: men ska du bara köra stora 380 volts motorer med detta eller? inte så att du kan köra ifrån batteridrift med?! för motorns spännings tal måste väl ändå stämma överens med spänningen du matar kretsen med? den inre resistansen i lindningarna osv...?
Ska o ska, jag ska väl egentligen inte köra några motorer alls. Konstruerar mest för skojs skull. Det går att mata med valfri dc spänning upp till 600V(i teorin). Lilla motorn kör jag ju med 12V...

Det är bra att du tjatar lite :) Jag fick skiten att fungera igår iaf. Körde med stora motorn. Första försöket så vibrerade bara rotorn igen. Då roterade jag den en lite bit för hand och provade igen. Då startade den som vanligt. Jag är inte så haj på asynkronmotorns funktion men rotorn kanske stod i ett ogynsamt läge i förhållande till statorn med tanke på den låga spänningen.

Om jag lägger till en kondig kanske man kan koppla in sin enfas så att man får en spänningsdubblerare som nämndes i nån annan tråd. Men då blir det iofs över 600V vilket inte trissorna eller drivkretsen blir så glada över...

film Det hörs inte så mycket att switcholjudet har försvunnit för motorn+vibrationerna i skrivbordet låter en del. Ramptiden är 0,5s.
pheer
EF Sponsor
Inlägg: 1283
Blev medlem: 16 januari 2005, 18:05:21

Snubbers is the shit

Inlägg av pheer »

Igår blev det ytterliggare en kortis i dc-ledet. Nu blev det kokta fläsket synerliggen välstekt tänkte jag och gav mig f-n på att lösa det på ett sätt eller annat.

Till att börja med tänkte jag gå den enklaste vägen och beställde då lite nya tåligare 800V transistorer.

Men sen kom jag på att det paret längst från snubberkondingen har gått sönder de två senaste gångerna och det par som ligger närmst har inte gått sönder nån gång. Satte då dit en extra snubberkonding så nära som möjligt på det paret.

Sen satte jag även dit filterkondingarn på matningen och lade till kod för detektering av oväntade omstarter av dsPICen. Ökade minspänningen för att få högre startmoment.

Sen körde jag ca 10st start/stopp utan problem med kortis eller stillatående rotor.(har alltid varit under start eller stopp som det blivit kortis) :D
Hoppas att problemet är löst. :pray:

Nu ska jag ta mig en fet grogg :D

Snubberkonding, 1200V 47nF, tagen från Siemens-omriktaren.
Bild


Filterkondingar, skapligt överdimensionerade med sina 1600V spänningstålighet. Kommer inte ihåg varför jag köpt dessa men kanske tack vare rastermåttet.
Bild
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Har en fråga till dig pheer, har du kollat att den mekaniska effekten du får ut ur motorn är nått att ha? är den stark eller är det så pass i nöbörjarstadiet att du inte fått ut nån större effekt ur motorn på axeln? är lite nyfiken och har idéer om hur man skulle kunna använda en sån praktiskt, typ till en eldriven lite bil eller etc, med rätt motor och spänningar borde det väl inte vara nått problem?

har du lastat motorn på nått sätt, och hur bra är verkningsgraden typ?


//Micke
pheer
EF Sponsor
Inlägg: 1283
Blev medlem: 16 januari 2005, 18:05:21

Inlägg av pheer »

Bra frågor där! Men jag har tyvärr ingen möjlighet att test av den enkla anledningen att jag inte har något att koppla på. Men om jag har tillräckligt hög dc-spänning så ska motorn ha ungefär samma egenskaper som om den kopplades rakt in i ett vägguttag.

Jag har ocksåt funderat lite på det där med el-bil men då måste man ju byta ut likriktaren mot nån typ av dc-dc och det kanske inte blir det enklast om man vill ha en motor på kanske 30kW. I moderna eltruckar vet jag att det används asynkronmotorer, undrar hur de gör? Jag borde lyssnat lite nogrannare när jag var på studiebesök i motortestlabbet på BT... :roll:

Illuwatar: du hade ju liter planer på en eldriven mc. Hur hade du tänkt?

Har kört ytterliggare ett par gånger nu utan problem. Så nu tänkte jag ge mig på vektorreglering. Microchip har (såklart) en app.note på det. Har börjat lite på strömmätningen. Jag har 3st 1:1000 strömtrafos. Dessa ska ha +-15V och det är ungefär så långt jag har kommit.


Spänningsmatning
Bild

OP-koppling för att få 0-10A = 0-5V. Shuntmotståndet är på 100Ohm och sitter på HV-kortet. Men jag ska nog ändra färstärkningen så att det blir 0-3A istället. Det blir inget test på nån större motor än på ett tag.
Bild
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Okej, lite som jag misstänkte då, så vad man än kör för motor är det viktiga då att man kör rätt spänning/strömmr mot vad den är gjort för i början, så borde det funka då alltså? Antagande att trissorna klarar att hantera strömmarna?!

vad är det för skillnad på synkron och asynkronmotorer då? hur många rpm kan du köra som max nu? rpm på motoraxeln dvs! och vad är vektorreglering

:oops:
pheer
EF Sponsor
Inlägg: 1283
Blev medlem: 16 januari 2005, 18:05:21

Inlägg av pheer »

Japp med rätt matningsspänning och en tillräckligt liten motor är det bara att tuta o köra.

Skillnaden hör man på namnet. På en synkronmotor roterar rotorn synkront med statorflödet oavsett belastning. På en asynkronmotor roterar rotorn asynkront mot statorflödet. Fårhållandet mellan stator och rotor kallas eftersläpning och beräknas enligt s=(n1-n2)/n1. Där n1 är det synkrona varvtalet och n2 är det asynkrona varvtalet. Normalt värde är runt 2-5%.

Synkronmaskinen används mest som generator i kraftverk. Som motor kan den under vissa förutsättningar uppföra sig kapacitivt och på så minska den reaktiva effekten som dras från nätet då de allra flesta andra laster är induktiva.

Omriktaren har i praktiken ingen begränsning vad gäller varvtalet. Det beror mest på motorn. Den motorn jag har är fyrpolig och har då ett synkront varrvtal på 1500RPM. Det asynkrona varvtalet är kanske 1450, har inte mätt upp det än. Det går att köra översynkront också med f>50Hz men det har jag inte provat på den stora än. På den lilla motorn kunde jag köra med runt 70Hz vilket gav ett varvtal på ca 3500RPM, kommer inte ihåg exakt nu.

Vektorreglering, hmm. Jag tror faktiskt att jag överlåter förklarandet till experterna, se länk. Summan av kardemumman är iaf att man får bättre dynamiska prestanda. Snabbare stegsvar bl.a.
Using the dsPIC30F for Vector Control of an ACIM


Så här går det till i runda slängar.
Bild
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Du är helt tokig! är så jävla ledsen på mina föräldrar (vilka annars?) att jag inte fick en hjärna som förstod matte lätt, annat hade jag satt igång och byggt nått liknande du gjort pheer... när du är klar med din lösning sen så köper jag lätt idén eller ett ex av dig till mina projekt, förutsatt att inget brinner upp :)

men så som du byggt nu, har du alltså inte full effekt (vrid) på motorn förrens du kommer upp i det rätta vartalalet (vid 50hz?)?

vad om man designade en egen borstlös motor med 3 faser, kunde man då få den att bli stark hela registret upp?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24573
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Testa själv på dom som du har och se om du får ordentligt drag även vid låga hastigheter. Dessa motorer utmärker sig ju just för högt vridmoment så dom brukar vara riktigt starka även vid lägre varv.

Testade tex för några månader sedan motorn i en hårddisk och med tanke på dess litenhet och sin lilla storlek på statorn (ca 4mm tjock) så var denn starkare än vad man kunnat tro. Kunde spinna upp 8 st hddskivor, som nog kunde väga 500g, till 7000v på runt 20 sekunder. Dessa 3-fas varianter börjar ju ta över modellmarknaden mer och mer där det behövs hög verkningsgrad som inom flyget. Att tillverka egna är fullt möjligt som du säkert sett på nätet. Ta tex 3-fas motorn som brukar finnas i lite nyare snabba cd spelare/brännare som man lindar om och som man också sätter kraftigare magneter i. Då får man så pass kraftiga mototrer som man tom kan använda i helikoptrar.
Skriv svar