Moddat servo?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gimbal

Moddat servo?

Inlägg av Gimbal »

Två frågor, var köper man någorlunda lättvindigt (dvs Sverige) ett starkt (minst 10kg/cm) moddbart RC-servo till bra pris? Samnt går det att kontrollera hastigheten på ett moddat servo, inte noggrant utan typ långsamt/snabbt, eller ger det alltid järnet höger eller vänster?
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Fråga två: Hastigheten ställs på motsvarande sätt som att ställa vinkeln på ett omoddat servo, dvs. är väldigt simpelt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

På de flesta moddade servon så gör 1ms puls följt av 20ms paus upprepade gånger att det snurrar åt ena hållet. 2ms puls gör att servot snurrar åt andra hållet tills pulserna upphör.

Xyzzy: Hur ska pulstiden förändras för att servot ska gå saktare/fortare? Längre puls = snabbare rotation eller?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

1,25ms bör ju ge långsammare rotation än 1,00ms liksom 1,75ms gör det fast åt andra hållet.

1,50ms bör ge stopp, och sedan ska hastigheten öka ju närmre 1/2ms man kommer.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det är bulsbredden som styr både riktning och hastighet.

Edit: vilket visst redan var sagt..
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Är ni säkra på att det går att reglera hastigheten så? Gör inte ett servo alltid full fart till det läge det ska inta?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Nej, det saktar in när det närmar sig börvärdet.

/Johan
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Min gissning var att det skulle finnas en liten möjlighet att styra farten då servot rimligtvis borde köra långsammare om man ger ut ett börvärde nära den stillastående trimpottens positionen. Dock hänger det på hur hög förstärkning servot har internt om det verkligen går att utnyttja detta för att styra farten, därav min lilla fråga. Någon här borde ju ha provat.

Men det tycks visst råda delade meningar....

edit, strombom svarade visst medans jag skrev så det blev lite kaka på kaka..ah well.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Hur stor hysteres har dessa "moddade" servon ?
Är det inte lätt hänt att det "krypkör" i ena eller andra
håller om man inte ligger precis på nollpunkten med pulslängden ?
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Ja, på de servon (tre helt olika, alla hemmamoddade) som jag testat har jag kunnat reglera hastigheten, som sagts, genom att ändra pulstiden, precis som när man ställer in önskad vinkel på ett omoddat servo.
-Ju längre från "mittenvärdet" (1,5ms) ju snabbare snurrar servot åt respektive riktning (där 1,5ms => stillastående och 1 resp. 2ms => full hastighet åt resp. riktning)
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Sodjan: Helt riktigt, det kan vara lite svårt, ett (effektivt?) sätt är att koppla in servona på den pulstid man vill ha som "stillastående" och sedan trimma in med trimpotten i servot. men går ju naturligtvis att justera in det med pulstiden också.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ok, då var det fastställt, tack för det. Gäller bara att hitta något bra inköpsställe då.
Skriv svar