Xenon kit från kina
Xenon kit från kina
Hej.
Lite råd, tror ni det är värt att köpa ett pat xenon-kit från kina? Tänker på kvaliteten och livslängden på lampor och drivare?
Nej jag ska inte ha dem som halvljus, jag ska ha dem i ett par gamla hella, extraljus där de gamla lamporna och drivarna har sagt upp sig! Så ja, jag vet om lagar och regler! Vänligen ge endast svar på frågan och lämpa den politiska och lagliga biten utanför!
Och nej, jag tänker inte byta till led-ramp!!
Lite råd, tror ni det är värt att köpa ett pat xenon-kit från kina? Tänker på kvaliteten och livslängden på lampor och drivare?
Nej jag ska inte ha dem som halvljus, jag ska ha dem i ett par gamla hella, extraljus där de gamla lamporna och drivarna har sagt upp sig! Så ja, jag vet om lagar och regler! Vänligen ge endast svar på frågan och lämpa den politiska och lagliga biten utanför!
Och nej, jag tänker inte byta till led-ramp!!
Re: Xenon kit från kina
Hej. Tack!
Ska precisera lite... hittat riktigt billiga kit för runt 200kr med två drivare och två lampor. Billigt! Reservlampa 50kr ca.
AliExpress...
Ska precisera lite... hittat riktigt billiga kit för runt 200kr med två drivare och två lampor. Billigt! Reservlampa 50kr ca.
AliExpress...
Re: Xenon kit från kina
Jag har två motsvarande kit som heljlus i två bilar (med dubbla lyktor så halvljuset inte påverkas), det har fungerat bra men det klart att det är sämre än "riktiga" grejer, folk (gärna sådana som säljer dyrare kit själva) påstår dessutom att billigare kinalampor saknar UV-filter så dom kommer att åldra plastglas och eventuellt reflektorer snabbare.
I mina bilar är det dock glas-glas så den biten spelar mindre roll.
Det som stör mej mest är den långsamma tändningen, det ena kitet var dessutom utannonserat som "snabbtändande", det var ju helt klart en sanning med modifikation.
Jag har ett mycket dyrare (svenskköpt) kit i en annan bil, det tänder snabbt, så det går ju att får till det.
Hursomhelst är det bättre ljus än vad halogen var.
I mina bilar är det dock glas-glas så den biten spelar mindre roll.
Det som stör mej mest är den långsamma tändningen, det ena kitet var dessutom utannonserat som "snabbtändande", det var ju helt klart en sanning med modifikation.
Jag har ett mycket dyrare (svenskköpt) kit i en annan bil, det tänder snabbt, så det går ju att får till det.
Hursomhelst är det bättre ljus än vad halogen var.
Re: Xenon kit från kina
Tackar för informativt svar! Ger såklart lite att fundera på!
Har också riktigt glas i dem så ingen plast som påverkas. Eftersom det är extraljus utöver de vanliga helljusen så känner jag att det inte skulle vara ett problem, att de tänder lite långsammare. Tänker dock lite mer på livslängden av själva lampan och kvaliteten på drivarna. En vän nämnde att lamporna tappar ljusstyrkan snabbare än de riktiga dyrare lamporna. Det satte lite i huvudet på en ju... en del att fundera på
Har också riktigt glas i dem så ingen plast som påverkas. Eftersom det är extraljus utöver de vanliga helljusen så känner jag att det inte skulle vara ett problem, att de tänder lite långsammare. Tänker dock lite mer på livslängden av själva lampan och kvaliteten på drivarna. En vän nämnde att lamporna tappar ljusstyrkan snabbare än de riktiga dyrare lamporna. Det satte lite i huvudet på en ju... en del att fundera på
Re: Xenon kit från kina
Det är inte bara att det är långsamt, utan mer att när jag tänder det dyra kitet så är det typ kanske 80% ljusstyrka i princip direkt, sen nån sekund senare är det fullt.
På de billiga kiten är det typ 30% från start och sen stegas det långsamt upp till 100 och det tar kanske fem sekunder. ..Om man bländar av och sen tänder igen inom kanske tja 10 sekunder så är det fullt i princip direkt dock.
Men det funkar ju, och på extraljus gör det väl ännu mindre skillnad.
Jag skulle vilja säga att det är värt att betala extra för snabbtändning, MEN i mitt fall hjälpte det ju inte.. å andra sidan såg ballasterna inte ut som på bilden heller så kinesen kanske blåste mej och skickade vanliga ? ..det var ju inte läge att klaga när kitet kostade typ 250:- totalt.
Hållbarheten kan jag ju inte uttala mej så mycket om, visserligen har det ena kitet suttit i i flera år men då det bara är hellljus så blir det ju inte så våldsamt många timmar totalt.
På de billiga kiten är det typ 30% från start och sen stegas det långsamt upp till 100 och det tar kanske fem sekunder. ..Om man bländar av och sen tänder igen inom kanske tja 10 sekunder så är det fullt i princip direkt dock.
Men det funkar ju, och på extraljus gör det väl ännu mindre skillnad.
Jag skulle vilja säga att det är värt att betala extra för snabbtändning, MEN i mitt fall hjälpte det ju inte.. å andra sidan såg ballasterna inte ut som på bilden heller så kinesen kanske blåste mej och skickade vanliga ? ..det var ju inte läge att klaga när kitet kostade typ 250:- totalt.
Hållbarheten kan jag ju inte uttala mej så mycket om, visserligen har det ena kitet suttit i i flera år men då det bara är hellljus så blir det ju inte så våldsamt många timmar totalt.
-
- Inlägg: 1610
- Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33
Re: Xenon kit från kina
Jag köpte några sådana satser för några år sedan.
HID ljuskällor i H2 och några i H3 utförande, med drivdon.
De var verkligen tröga att komma igång, fullt ljus först efter 30 - 60 s.
35 W ineffekt, och med en kamera kunde jag mäta fyra ggr ljusstyrkan mot en vägg jämfört med en glöd H3.
Dvs ljuskällorna helt oanvändbara för bilbruk.
Min avsikt var att experimentera med dem, kanske göra en bärbar lyckta, särskilt som drivdonet gör att de kan köras med 8 - 20 V eller så.
Själva ljuskällorna var byggda med två ljusbågar, med olika färg så att man fick ett blandljus för att få den ljustemperatur, grader K, det skall vara.
Verkade primitivt.
Bra ljus, mycket trög start, våldsamma radiostörningar.
Kul att labba med, bra erfarenheter, men nu ligger de i en låda och väntar på, ja kanske eleketronikåtervinningen.....
Skall det vara billjus blir det LED framöver. Eller bärbar lyckta, min 100 W led med lins.
Nu menar jag inte att detta skulle var generellt, bara mina erfarenheter av Kina köpet.
Säkert finns det saker som fungerar bättre.
Men eftersom inget numera är specat får man vad man får.
Roy
HID ljuskällor i H2 och några i H3 utförande, med drivdon.
De var verkligen tröga att komma igång, fullt ljus först efter 30 - 60 s.
35 W ineffekt, och med en kamera kunde jag mäta fyra ggr ljusstyrkan mot en vägg jämfört med en glöd H3.
Dvs ljuskällorna helt oanvändbara för bilbruk.
Min avsikt var att experimentera med dem, kanske göra en bärbar lyckta, särskilt som drivdonet gör att de kan köras med 8 - 20 V eller så.
Själva ljuskällorna var byggda med två ljusbågar, med olika färg så att man fick ett blandljus för att få den ljustemperatur, grader K, det skall vara.
Verkade primitivt.
Bra ljus, mycket trög start, våldsamma radiostörningar.
Kul att labba med, bra erfarenheter, men nu ligger de i en låda och väntar på, ja kanske eleketronikåtervinningen.....
Skall det vara billjus blir det LED framöver. Eller bärbar lyckta, min 100 W led med lins.
Nu menar jag inte att detta skulle var generellt, bara mina erfarenheter av Kina köpet.
Säkert finns det saker som fungerar bättre.
Men eftersom inget numera är specat får man vad man får.
Roy
Re: Xenon kit från kina
De billigaste kitten från Kina är just billiga.
Snabbstart och drivteknik (AC resp DC) , CAN-bus kompatibelt är några av sakerna, fukt-skydd är både bra och dåligt. Ingjutning gör det omöjligt att laga om något skulle gå sönder.
Detta kit har fått anständigt betyg i en test på tror det var youtube, och är av slim-uförande: https://www.aliexpress.com/store/produc ... 71505.html
Enklast är att köpa och utvärdera själv.
Köper man på Ali så är det ofta säkrare att välja en butik som endast säljer denna typ av varor med historik, då de då blir mer beroende av att sälja just dessa varor med vinst.
Butiker som säljer lampor och damunderkläder samt en miljon andra prylar ur tillfälliga lager ska man nog avstå ifrån.
Snabbstart och drivteknik (AC resp DC) , CAN-bus kompatibelt är några av sakerna, fukt-skydd är både bra och dåligt. Ingjutning gör det omöjligt att laga om något skulle gå sönder.
Detta kit har fått anständigt betyg i en test på tror det var youtube, och är av slim-uförande: https://www.aliexpress.com/store/produc ... 71505.html
Enklast är att köpa och utvärdera själv.
Köper man på Ali så är det ofta säkrare att välja en butik som endast säljer denna typ av varor med historik, då de då blir mer beroende av att sälja just dessa varor med vinst.
Butiker som säljer lampor och damunderkläder samt en miljon andra prylar ur tillfälliga lager ska man nog avstå ifrån.
Re: Xenon kit från kina
Jag tackar så mycket alla för er input och information. Det är ju lite som min vän sade och som jag befarat. Funderar dock på om det inte är värt att prova köpa ändå och chansa. Det är inte mycket pengar det handlar om ändå. skulle det inte vara perfekt, ja då är det inte så mycket förlust heller. Skulle de däremot vara bättre än väntat, ja då är det en vinst bara.
Hittade dock en annan grej när jag letade, ett par LED lampor, 20000lm.... i vanlig H11 fattning som jag ska ha i mitt fall... De verkade ju intressanta. Inbyggd fläkt och allt i dem... spännande! Blir ju lite sugen att testa tre stycken...
Länk: https://www.aliexpress.com/item/COOLFOX ... 6d3d2fa7ac
Hittade dock en annan grej när jag letade, ett par LED lampor, 20000lm.... i vanlig H11 fattning som jag ska ha i mitt fall... De verkade ju intressanta. Inbyggd fläkt och allt i dem... spännande! Blir ju lite sugen att testa tre stycken...
Länk: https://www.aliexpress.com/item/COOLFOX ... 6d3d2fa7ac
Re: Xenon kit från kina
>Så ja, jag vet om lagar och regler!
>Hittade dock en annan grej när jag letade, ett par LED lampor, 20000lm....
Blir lite sur när någon säjer "Jag vet" och sen visar det sej att motsatsen råder totalt.
Ska man lattja med extremt starka extraljus bör man tänka en eller två gånger vad man utsätter sej själv och andra för.
Med bristande kunskapsbank bör man kanske lugna sej med att köpa och än mindre montera något på bilen och bygga på kunskapsbanken före handling.
Ska man medvetet ändra saker på bilen så bör man veta om det bör utföras med extra omdöme, om man t.ex. kraftigt kan blända andra bilister för avsevärd tid vilket kan vara dödligt trafikfarligt om du slarvar med avbländning och ljusinställning.
För egen del får du tänka på att har du ett lyse som lyser 5 ggr längre än normalt helljus får du köra med avbländat ljus fem gånger så lång sträcka om du ska blända av i tid. Halvljuset kan dessutom upplevas mycket fattigt om man tidigare badat i ljus, och egna ögonen behöver längre tid på sej att anpassa sej till halvljus-nivån om du tidigare hade starka extraljus tända.
Bor man norr ut i glest område så är kanske möten mindre vanliga och då kan man ta den olägenheten eller det extra besväret att blända av i flera steg, men situationen kommer alltid att inträffa att man måste blända av allt ljus plötsligt ibland då bil med sämre ljus, så dåligt att du inte ens märkte det, plötsligt dyker upp relativt nära vid ett backkrön eller kurva och då kan egna halvljuset kännas som stearin-ljus samtidigt som du riktigt ordentligt bländat stackaren med redan dåligt ljus.
I detta fallet är du ute efter ett ljusflöde som du tydligen har en mindre klar uppfattning om och har ett par "gamla" extraljus som du tänker modifiera. Låter som en riktigt dålig kombo.
Sen är det ju alltid bra att tänka med huvudet i stället för med plånboken.
För LED får man tänka efter vad som är rimligt och tekniskt möjligt. Är uppgiven prestanda allt för fantastisk är den ofta det.
Vid de flesta tester av huvudlysen till bil är LED alltid betydligt mindre effektiva än Xenon av samma effekt.
Ljusbilden är mindre definierad för billiga led då området som avger ljus är större och de billigare led-ljusen är ofta riktigt dåliga ur optisk synpunkt.
Och 20000lm / 200W, nää
Enligt annonsen ger lamporna 200W per par. Det blir 100W per lampa.
Nej det går inte heller.
Att ens tänka tanken att trycka dit led-lampor i sådant utförande i tron att det ger 20000lm användbart ljus ?? Hur ska du hantera möten? Du får blända av innan du ser mötande bilen då du själv kommer vara utbländad av ditt eget betydligt starkare ljus på nära håll. Svaga mötande ljus i fjärran märks inte.
Om någon säljer piller att kasta i bensintanken som 10-dubblar motoreffekten, är du då spekulant?
Nu blir det iofs inte så, varken flödet eller användbarheten blir ens i närheten av vad du tror.
Snabb koll på youtube så hittar man en kille som mäter upp dessa lamporna. Lite jobbigt språk men effektmätningen är enkel att förstå
Knappt 20W per styck mäter han.
En nolla för mycket i reklamen. Det är iofs rätt vanlig inflations-nivå för dessa LED-lampor.
En bra H7-LED med någorlunda optik brukar ligga på drygt 30W, sen blir det svårt att öka effekten mer i konventionella lamphus då kylningen blir otillräcklig oavsett fläktstorlek.
Denna typ av LED-lampor har dåliga optiska egenskaper och ger felaktig och ofokuserad ljusbild. Inte bra att använda på bil. Ljuset avges på för långt område utefter lamp-kroppen jämfört med Xenon eller Halogen varför det inte går få bra fokus.
Det Xenon-kit jag rekommenderade är helt ok om det fungerar. Kvalitets-koll är inte kinesers starka sida men jag har inte haft några problem.
Om lampan är H4,H7,H11 är oftast bara en skillnad på kragen och den är lätt att fila till om man använder den gamla lampans krage som mall. För somliga lampor brukar det följa flera olika kragar som man kan byta själv.
H4 Xenon med riktig halvljus-funktion finns, dvs ljusbilden blir korrekt. Det är lampor med inbyggd mekanisk förflyttning av lampans läge och dess ljusavgränsare. De flestaandra sk "H4 Xenon" är icke funktionella ur halvljus-synpunkt och LED H4 halvljus ger dej nästan alltid riktigt dåligt halvljus samtidigt som mycket ströljus sprids i ögonen på de du möter.
Är du ute efter väl fungerande kraftigt ljus till kostnad av något kortare livslängd på lampan kan detta kittet vara något: https://www.aliexpress.com/item/DUU-200 ... 66349.html
Det har justerbar uteffekt, men det betyder inte att maxeffekten 200W är ett kontinuerligt möjligt läge om man inte nöjer sej med kort livslängd på lampan. Jag har mätt att effekten finns om man vill. Det är inte som för 200W LED.
Effekten reducerad till 100W per lampa kan fungera hyggligt länge om det är en ren och stor reflektor och lite fartvinds-kylning och det lyser då som 10 LED-lampor - per lykta - fast betydligt bättre definierad ljusbild, vilket bara det gör att du ser dubbelt så långt.
Det händer att man får justera med brickor bakom lamp-kragen om man vill ha riktigt smala långstrålande ljus på fjärrljus som är avsedda för halogenlampor då dessa Xenon-lampor har ljuskällan lite högre upp. Tillskottsljuset vill man undvika att få onödigt nära bilen. Dels så duger där ofta befintligt helljus och ytterligare ökat ljus i närfältet försämrar vad man kan se på längre håll.
I större extraljus är det oftast lätt att stoppa in en liten datorfläkt i lykthuset för att få ventilation även i lägre fart. OBS att fingerfett aldrig får hamna på effektstarka Xenon-lampor. Det kan få dom till att överhettas på någon minut. Fingerfett är dessutom svårt att ta bort. Jag brukar använda billiga engångs plasthandskar för att slippa riskera något.
"gamla hella, extraljus " låter lite sumpigt fast det beror ju på vad man menar med "gamla". Ska man få nytta av starkt ljus ska det belysa utan att man själv blir bländad av närbelysningen. Stickljus när det snöar och regnar är också seriöst bländande om man inte kan hålla samman ljusflödet så att det hamnar där det behövs. 300 W Xenon-ljus och man får i princip alltid blända för sitt egna ljus när man passerar blå avståndstavlor utefter vägen, speciellt om man väljer kalla Xenon-färger som ger mycket blått ljus. Det är en av anledningarna till att jag rekommenderar max 4300k.
Hella 2000-3000 pencilbeam eller Hella Luminator med fina reflektorer kan vara ok. Det är lyktor som Hella själva säljer med 35W Xenon. Undvik Hella lyktor som det suttit H2-lampor i. Det satt sådana lampor i nyare Hella pencilbeam men där blir reflektorns utformning olämplig för Xenon-lampor då en sådan lampas glödtråd sitter väldigt lågt och nära reflektorn.
Lightforce 240 är populär bland de som vill ha riktigt bra ljus då strålen kan fokuseras utifrån.
Med extraljus, där man vill få så mycket ljus som möjligt bortanför räckvidden av bilens helljus, blir det än viktigare att få till vibrations-fri lyktmontering. Ju längre bort en fokuserad ljusstråle når, ju stabilare montering behövs.
Vibrerande fjärr-ljus är skit. Ljuset ser bra ut när bilen står still men blir ett tröttande blurr på 500 m avstånd när man får upp farten. Blir som att titta på stumfilm för länge. Troligen bländar man dessutom andra onödigt tidigt.
Ska man ha extremt kraftfulla extraljus, ska både lampa och extraljus och dess montering vara av så god kvalitet att man kan lägga det mesta ljuset på vägbanan och mindre i mötandes bilrutor.
Man får också ta på sej olägenheten att köra betydligt längre sträckor på upplevt dåligt halvljus vid möten. Man får kort blända av innan kurvor och backkrön för att förvissa sej om att det inte finns några mötande lysen som om man upptäcker dom försent medför att mötande bilist blir riktigt kraftigt bländad. I värsta fall får mötande svårt att se vägbanan mitt i en kurva, samtidigt som du ser dåligt vid plötsliga övergången från extraljusens ljusbad till ditt ordinarie halvljus.
Allt i en kurva där ni snart kommer mötas.
>Hittade dock en annan grej när jag letade, ett par LED lampor, 20000lm....
Blir lite sur när någon säjer "Jag vet" och sen visar det sej att motsatsen råder totalt.
Ska man lattja med extremt starka extraljus bör man tänka en eller två gånger vad man utsätter sej själv och andra för.
Med bristande kunskapsbank bör man kanske lugna sej med att köpa och än mindre montera något på bilen och bygga på kunskapsbanken före handling.
Ska man medvetet ändra saker på bilen så bör man veta om det bör utföras med extra omdöme, om man t.ex. kraftigt kan blända andra bilister för avsevärd tid vilket kan vara dödligt trafikfarligt om du slarvar med avbländning och ljusinställning.
För egen del får du tänka på att har du ett lyse som lyser 5 ggr längre än normalt helljus får du köra med avbländat ljus fem gånger så lång sträcka om du ska blända av i tid. Halvljuset kan dessutom upplevas mycket fattigt om man tidigare badat i ljus, och egna ögonen behöver längre tid på sej att anpassa sej till halvljus-nivån om du tidigare hade starka extraljus tända.
Bor man norr ut i glest område så är kanske möten mindre vanliga och då kan man ta den olägenheten eller det extra besväret att blända av i flera steg, men situationen kommer alltid att inträffa att man måste blända av allt ljus plötsligt ibland då bil med sämre ljus, så dåligt att du inte ens märkte det, plötsligt dyker upp relativt nära vid ett backkrön eller kurva och då kan egna halvljuset kännas som stearin-ljus samtidigt som du riktigt ordentligt bländat stackaren med redan dåligt ljus.
I detta fallet är du ute efter ett ljusflöde som du tydligen har en mindre klar uppfattning om och har ett par "gamla" extraljus som du tänker modifiera. Låter som en riktigt dålig kombo.
Sen är det ju alltid bra att tänka med huvudet i stället för med plånboken.
För LED får man tänka efter vad som är rimligt och tekniskt möjligt. Är uppgiven prestanda allt för fantastisk är den ofta det.
Vid de flesta tester av huvudlysen till bil är LED alltid betydligt mindre effektiva än Xenon av samma effekt.
Ljusbilden är mindre definierad för billiga led då området som avger ljus är större och de billigare led-ljusen är ofta riktigt dåliga ur optisk synpunkt.
Och 20000lm / 200W, nää

Enligt annonsen ger lamporna 200W per par. Det blir 100W per lampa.
Nej det går inte heller.

Att ens tänka tanken att trycka dit led-lampor i sådant utförande i tron att det ger 20000lm användbart ljus ?? Hur ska du hantera möten? Du får blända av innan du ser mötande bilen då du själv kommer vara utbländad av ditt eget betydligt starkare ljus på nära håll. Svaga mötande ljus i fjärran märks inte.
Om någon säljer piller att kasta i bensintanken som 10-dubblar motoreffekten, är du då spekulant?
Nu blir det iofs inte så, varken flödet eller användbarheten blir ens i närheten av vad du tror.
Snabb koll på youtube så hittar man en kille som mäter upp dessa lamporna. Lite jobbigt språk men effektmätningen är enkel att förstå
Knappt 20W per styck mäter han.

En nolla för mycket i reklamen. Det är iofs rätt vanlig inflations-nivå för dessa LED-lampor.
En bra H7-LED med någorlunda optik brukar ligga på drygt 30W, sen blir det svårt att öka effekten mer i konventionella lamphus då kylningen blir otillräcklig oavsett fläktstorlek.
Denna typ av LED-lampor har dåliga optiska egenskaper och ger felaktig och ofokuserad ljusbild. Inte bra att använda på bil. Ljuset avges på för långt område utefter lamp-kroppen jämfört med Xenon eller Halogen varför det inte går få bra fokus.
Det Xenon-kit jag rekommenderade är helt ok om det fungerar. Kvalitets-koll är inte kinesers starka sida men jag har inte haft några problem.
Om lampan är H4,H7,H11 är oftast bara en skillnad på kragen och den är lätt att fila till om man använder den gamla lampans krage som mall. För somliga lampor brukar det följa flera olika kragar som man kan byta själv.
H4 Xenon med riktig halvljus-funktion finns, dvs ljusbilden blir korrekt. Det är lampor med inbyggd mekanisk förflyttning av lampans läge och dess ljusavgränsare. De flestaandra sk "H4 Xenon" är icke funktionella ur halvljus-synpunkt och LED H4 halvljus ger dej nästan alltid riktigt dåligt halvljus samtidigt som mycket ströljus sprids i ögonen på de du möter.
Är du ute efter väl fungerande kraftigt ljus till kostnad av något kortare livslängd på lampan kan detta kittet vara något: https://www.aliexpress.com/item/DUU-200 ... 66349.html
Det har justerbar uteffekt, men det betyder inte att maxeffekten 200W är ett kontinuerligt möjligt läge om man inte nöjer sej med kort livslängd på lampan. Jag har mätt att effekten finns om man vill. Det är inte som för 200W LED.
Effekten reducerad till 100W per lampa kan fungera hyggligt länge om det är en ren och stor reflektor och lite fartvinds-kylning och det lyser då som 10 LED-lampor - per lykta - fast betydligt bättre definierad ljusbild, vilket bara det gör att du ser dubbelt så långt.
Det händer att man får justera med brickor bakom lamp-kragen om man vill ha riktigt smala långstrålande ljus på fjärrljus som är avsedda för halogenlampor då dessa Xenon-lampor har ljuskällan lite högre upp. Tillskottsljuset vill man undvika att få onödigt nära bilen. Dels så duger där ofta befintligt helljus och ytterligare ökat ljus i närfältet försämrar vad man kan se på längre håll.
I större extraljus är det oftast lätt att stoppa in en liten datorfläkt i lykthuset för att få ventilation även i lägre fart. OBS att fingerfett aldrig får hamna på effektstarka Xenon-lampor. Det kan få dom till att överhettas på någon minut. Fingerfett är dessutom svårt att ta bort. Jag brukar använda billiga engångs plasthandskar för att slippa riskera något.
"gamla hella, extraljus " låter lite sumpigt fast det beror ju på vad man menar med "gamla". Ska man få nytta av starkt ljus ska det belysa utan att man själv blir bländad av närbelysningen. Stickljus när det snöar och regnar är också seriöst bländande om man inte kan hålla samman ljusflödet så att det hamnar där det behövs. 300 W Xenon-ljus och man får i princip alltid blända för sitt egna ljus när man passerar blå avståndstavlor utefter vägen, speciellt om man väljer kalla Xenon-färger som ger mycket blått ljus. Det är en av anledningarna till att jag rekommenderar max 4300k.
Hella 2000-3000 pencilbeam eller Hella Luminator med fina reflektorer kan vara ok. Det är lyktor som Hella själva säljer med 35W Xenon. Undvik Hella lyktor som det suttit H2-lampor i. Det satt sådana lampor i nyare Hella pencilbeam men där blir reflektorns utformning olämplig för Xenon-lampor då en sådan lampas glödtråd sitter väldigt lågt och nära reflektorn.
Lightforce 240 är populär bland de som vill ha riktigt bra ljus då strålen kan fokuseras utifrån.
Med extraljus, där man vill få så mycket ljus som möjligt bortanför räckvidden av bilens helljus, blir det än viktigare att få till vibrations-fri lyktmontering. Ju längre bort en fokuserad ljusstråle når, ju stabilare montering behövs.
Vibrerande fjärr-ljus är skit. Ljuset ser bra ut när bilen står still men blir ett tröttande blurr på 500 m avstånd när man får upp farten. Blir som att titta på stumfilm för länge. Troligen bländar man dessutom andra onödigt tidigt.
Ska man ha extremt kraftfulla extraljus, ska både lampa och extraljus och dess montering vara av så god kvalitet att man kan lägga det mesta ljuset på vägbanan och mindre i mötandes bilrutor.
Man får också ta på sej olägenheten att köra betydligt längre sträckor på upplevt dåligt halvljus vid möten. Man får kort blända av innan kurvor och backkrön för att förvissa sej om att det inte finns några mötande lysen som om man upptäcker dom försent medför att mötande bilist blir riktigt kraftigt bländad. I värsta fall får mötande svårt att se vägbanan mitt i en kurva, samtidigt som du ser dåligt vid plötsliga övergången från extraljusens ljusbad till ditt ordinarie halvljus.
Allt i en kurva där ni snart kommer mötas.
Re: Xenon kit från kina
Men det var då själve fan e kafeman. Vad skrev jag precis högst upp, ja jag vet om allt detta men ändå ska du envisas att tjata.
Mina gamla hella är ett par riktiga 55 xenonstrålkastare , det är nu bara så att drivare och lampor har blivit så gamla att de gått sönder. Först gick en men nu gick en andra också, av tre. Så ja behöver både drivare och lampa helt eneklt. Jag har kört med dessa i ja, ungefär två år. Jag skulle ju inte gärna få för mig att sätta xenon i bilens normala strålkastare så som du verkar tro. Dels måste de ju ha automatisk höjdjustering, och dels kommer jag aldrig få rätt ljusbild. Så jo jag är fullt medveten om allt det du redan skriver, annars hade jag väl för fasen frågat om det!
Ska du ha en bild på dem om du inte tror mig??
Hur vet du vidare och förutsätter jag inte vet stt msn inte tar i lamporna med fingrarna direkt? Om du måste veta så kunde jag det redan när jag var 10-12 år när min pappa lärde mig det, när han höll på med bilen ...
Dessa xenon jag har är riktig är starka, så de bländar japp! Jag är dock skötsam, bländar av i god tid. Jag har inte ens dem igång när jag ligger bakom någon, bär jag ens kan se baklyktorna. Jag tänder dem endast bär det är tomt på vägen. Det är väl en självklarhet eller??
Hur menar du att ett par tre extra strålkastare ändrar ljusbilden? Att om jag byter lampor i mina redan monterade strålkastare skulle ändra den redan av besiktningen godkända monteringen? Så när som i måndags??
Varför skulle jag förresten köpa en lampa med fel fattning och börja fila på dem? Man köper ju en med rätt fattning från början så de passar direkt? Du kan ju inte köpa en lampa med fel fattning, då om någon gång får du fel ljusbild. Det är ju olika avstånd från ljusbåge till sockel så du måste ju ha rätt lampa till rätt sockel i rätt lamphus.
Jag skriver att jag ska ha det som extraljus, varför ska jag då ha en h4? Jag ska ju inte ha halvljus.... endast helljus...
Jag kräver en ursäkt och sen vill jag inte se en rad till från dig i denna tråden!
Mina gamla hella är ett par riktiga 55 xenonstrålkastare , det är nu bara så att drivare och lampor har blivit så gamla att de gått sönder. Först gick en men nu gick en andra också, av tre. Så ja behöver både drivare och lampa helt eneklt. Jag har kört med dessa i ja, ungefär två år. Jag skulle ju inte gärna få för mig att sätta xenon i bilens normala strålkastare så som du verkar tro. Dels måste de ju ha automatisk höjdjustering, och dels kommer jag aldrig få rätt ljusbild. Så jo jag är fullt medveten om allt det du redan skriver, annars hade jag väl för fasen frågat om det!
Ska du ha en bild på dem om du inte tror mig??
Hur vet du vidare och förutsätter jag inte vet stt msn inte tar i lamporna med fingrarna direkt? Om du måste veta så kunde jag det redan när jag var 10-12 år när min pappa lärde mig det, när han höll på med bilen ...
Dessa xenon jag har är riktig är starka, så de bländar japp! Jag är dock skötsam, bländar av i god tid. Jag har inte ens dem igång när jag ligger bakom någon, bär jag ens kan se baklyktorna. Jag tänder dem endast bär det är tomt på vägen. Det är väl en självklarhet eller??
Hur menar du att ett par tre extra strålkastare ändrar ljusbilden? Att om jag byter lampor i mina redan monterade strålkastare skulle ändra den redan av besiktningen godkända monteringen? Så när som i måndags??
Varför skulle jag förresten köpa en lampa med fel fattning och börja fila på dem? Man köper ju en med rätt fattning från början så de passar direkt? Du kan ju inte köpa en lampa med fel fattning, då om någon gång får du fel ljusbild. Det är ju olika avstånd från ljusbåge till sockel så du måste ju ha rätt lampa till rätt sockel i rätt lamphus.
Jag skriver att jag ska ha det som extraljus, varför ska jag då ha en h4? Jag ska ju inte ha halvljus.... endast helljus...
Jag kräver en ursäkt och sen vill jag inte se en rad till från dig i denna tråden!
Re: Xenon kit från kina
>Men det var då själve fan e kafeman. Vad skrev jag precis högst upp, ja jag vet om allt detta men ändå ska du envisas att tjata.
Det var om eventuell laglighet? Nej det ska jag inte tjata om. Har inte skrivit något om det ännu i vart fall.
Har bara påpekat ljustekniska konsekvenser för dej själv och andra om man gör som du skriver.
Och så har du fått förslag på realistiska inköpskällor där jag verifierat produkten. Varsågod.
Du skrev: Hittade dock en annan grej när jag letade, ett par LED lampor, 20000lm
Jag ber om ursäkt om jag tyckte det verkade något lite aningens klent insiktsfullt om du ens tog LED-siffrorna på allvar och inte fattade dess begränsningar ur fysisk och optisk synpunkt.
Lite som handburen laser på 2000W som också säljs på AliX. Jättestarkt men omöjligt.
>Att jag inte har kunskap och anklaga mig för det utan några som helst belägg för det?
Nej du spred bara lite dimridåer att du låtsade tro på reklamen och fattade själv att det är olämpliga lampor på en bil som framförs i allmän trafik, om nu lamporna varit hypotetiskt möjliga.
Självklart går du inte på så lätta saker, begriper att att LED-lamporna var överreklamerade prylar och har bra koll på sådana saker.
Att du funderade på att "testa tre stycken" var naturligtvis inte heller seriöst menat, förstår det nu.
Förstår att det inte finns någon tvekan om ditt omdöme och att du aldrig skulle utsätta dina medtrafikanter för dessa tre extraljus genom att förse dom med de kinesiska LED-lamporna du hittade?
>Jag kräver en ursäkt
Ber hemskt mycket om ursäkt för att jag gick på det. Var inte min avsikt att misstänkliggöra dej för något sådant.
>Hur fan kan du veta så mycket om mig?
Vet inte mer än vad du faktiskt skriver och jag går på saker så lätt.
Det var om eventuell laglighet? Nej det ska jag inte tjata om. Har inte skrivit något om det ännu i vart fall.
Har bara påpekat ljustekniska konsekvenser för dej själv och andra om man gör som du skriver.
Och så har du fått förslag på realistiska inköpskällor där jag verifierat produkten. Varsågod.
Du skrev: Hittade dock en annan grej när jag letade, ett par LED lampor, 20000lm
Jag ber om ursäkt om jag tyckte det verkade något lite aningens klent insiktsfullt om du ens tog LED-siffrorna på allvar och inte fattade dess begränsningar ur fysisk och optisk synpunkt.
Lite som handburen laser på 2000W som också säljs på AliX. Jättestarkt men omöjligt.
>Att jag inte har kunskap och anklaga mig för det utan några som helst belägg för det?
Nej du spred bara lite dimridåer att du låtsade tro på reklamen och fattade själv att det är olämpliga lampor på en bil som framförs i allmän trafik, om nu lamporna varit hypotetiskt möjliga.
Självklart går du inte på så lätta saker, begriper att att LED-lamporna var överreklamerade prylar och har bra koll på sådana saker.
Att du funderade på att "testa tre stycken" var naturligtvis inte heller seriöst menat, förstår det nu.
Förstår att det inte finns någon tvekan om ditt omdöme och att du aldrig skulle utsätta dina medtrafikanter för dessa tre extraljus genom att förse dom med de kinesiska LED-lamporna du hittade?
>Jag kräver en ursäkt
Ber hemskt mycket om ursäkt för att jag gick på det. Var inte min avsikt att misstänkliggöra dej för något sådant.
>Hur fan kan du veta så mycket om mig?
Vet inte mer än vad du faktiskt skriver och jag går på saker så lätt.
Re: Xenon kit från kina
Så, tillbaka till ämnet.
Blir först att prova ballasterna, fungerar dem kanske jag endast köper lampor, dock osäker om de fungerar, därför jag ville köpa ett kit med både ballast och lampa. Men men, får börja någonstans!
Blir först att prova ballasterna, fungerar dem kanske jag endast köper lampor, dock osäker om de fungerar, därför jag ville köpa ett kit med både ballast och lampa. Men men, får börja någonstans!