Någon som vet om det går bra att använda en växelriktare för omvandling av likspänning 12v till växelspänning 230V fyrkantvåg. Till att ladda batteriet på min bärbara?
Hittar ingenting om att det är ett switchat för då går det väl alltid bra?
Växelriktaren kommer från Classe med art. nr 32-8559
"Växelriktare för omvandling av likspänning till växelspänning 230V fyrkantvåg. Lämplig för apparater som normalt drivs från nätet t.ex. TV, video, cirkulationspump och elverktyg. Överspännings-, låginspännings- och kortslutningsskydd. Tomgångsförbrukning 12V (ca): 150W/0,35A, 300W/0,5A, 600W/0,75A, 1000W/1,1A. 24V (ca): 300W/0,25A, 1000W/0,7A. Levereras med kabel för 12 eller 24V anslutning."
Laddaren är en Delta ADP-90SB
http://www.delta.com.tw/product/ps/adap ... d=1&ptid=4
Tack på förhand.
Använda växelriktare med fyrkantvåg till laddning av bär
-
Låter ju lovande.
Universell billaddare blir inte det 230->ca14v? Eller är det en eliminator DC-> DC som du tänker på? Skulle ju vara bättre iom att man slipper växelströmssteget. Men då kommer jag till problemet att ansluta den externa hårddisken. För den har ju ett switchat nätagg som lämnar ifrån sig 5v & 12v i samma kontakt.
Universell billaddare blir inte det 230->ca14v? Eller är det en eliminator DC-> DC som du tänker på? Skulle ju vara bättre iom att man slipper växelströmssteget. Men då kommer jag till problemet att ansluta den externa hårddisken. För den har ju ett switchat nätagg som lämnar ifrån sig 5v & 12v i samma kontakt.
Förstod nästan att det var något sådant som du tänkte på. Ja det skulle ju vara det bästa. Men jag tror att jag provar med en växelriktare och hoppas på att det fungerar bra.
Tack för hjälpen.
edit:
Har köpt en nu och jag hade tur, 150w växelriktare med fyrkantvåg var slut och ersatt med en som ger ut en modifierad sinusvåg.
Fungerade fint, det ända jag kan klaga på vara att de surrade/lät ganska mycket. Men det kanske alla gör?
Tack för hjälpen.
edit:
Har köpt en nu och jag hade tur, 150w växelriktare med fyrkantvåg var slut och ersatt med en som ger ut en modifierad sinusvåg.

Fungerade fint, det ända jag kan klaga på vara att de surrade/lät ganska mycket. Men det kanske alla gör?