INA219, kan ej få ner strömmen till 0?!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
EasyRider

INA219, kan ej få ner strömmen till 0?!

Inlägg av EasyRider »

Hej!

Jag har börjat använda en INA219-krets (färdigbyggt kort, som jag kommunicerar via I2C) för att mäta spänning & ström till min last. Men ett konstigt fel dyker upp.
Då jag först testade mig fram hur jag kommunicerade med kortet, så fungerade allt frid och fröjd, mennärjag kopplade in den i mitt system där jag med en pwm-signal styr utspänningen till lasten, får kan jag inte få den att säga att det går 0ampere genom kortet.

Det gick så långt att jag tog och kortslöt V+ & V- (kontakter för att mäta spänning/ström) men ändå visade min enhet att det gick ca 1.5 mA. Jag drev först jorden ifrån arduinon men kopplade sedan jord ifrån transistorkortet där jag med pwm driver upp spänningen och ifrån huvudmatningen.
Jag har dubbelkollat med oscilloskop att pwm-signalen verkligen är noll, och spänningen är enligt en vanlig voltmeter att spänningen är 0 volt. (Med byglad in/ut så "borde" ju strömmen vara noll ;) )
Kortet är kopplat i seria med lasten och är placerat på högsidan. (Kan då mäta spänningenn också och inte bara strömmen)

Mina ideer börjat ta slut. Finns det några tips på vad nästa detalj att dubbelkolla kan vara?

Vad finns det för dolda snubbeltrådar somjag uppenbarligen har sprungit in i?
Pucco

Re: INA219, kan ej få ner strömmen till 0?!

Inlägg av Pucco »

Jag har sett samma fenomen på andra strömmätarkretsar. Det beror på common mode step response när PWM switchar. Vid transienter på ingångarna får man en över/undersläng på utsignalen av mätförstärkaren. Svårt att undvika, antingen kalibrerar man bort det med mjukvara eller kontrollerar samplingstillfället till efter stabiliseringen.
Exempel från databladet på LT1999 från Linear.
Common mode step response.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
EasyRider

Inlägg av EasyRider »

Oj. Är det via matningen som dessa störningar då når min mätkrets? För som sagt så tog jag bort de kablar som jag skall mäta över och kortslöt istället Vin+Vut för att säkerställa att det inte finns någon spänning på de terminalerna.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då måste störningarna komma från spänningsmatningen till mätkretsen.
EasyRider

Inlägg av EasyRider »

Då jag för några dagar sedan satt och labbade med detta, så valde jag att i mjukvaran ta med diffen i beräkningen och helt enkelt subtraherade värdet ifårn det uppmätta.
Nu tror jag dock att detta värde inte är konstant och jag får senare beräkningar att diffa "för mycket" emot verkligheten. Jag vill tro det iaf, och då känns det som att denna diff kan vara boven i dramat.

Är det svårt att filtrera bort detta ifrån matningen ifall det är den vägen det tar ?
Skriv svar