Vilken brun kabel är "neutral" resp "hot"?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
El-pasta

Re: Vilken brun kabel är "neutral" resp "hot"?

Inlägg av El-pasta »

Tack för input! Jag fick igång lampan, fast jag vill inte röra den haha. Jag tycker det låter som en bra idé att byta ut kablarna snart dock och vara sparsam med denna användning
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
El-pasta

Inlägg av El-pasta »

Börjar dock märka att ljuset irriterar mina ögon eftersom led-lampan är exponerad på undersidan. Finns det led-lampor som har ett mer "mjukt" ljus som inte tär på ögonen?
bearing

Inlägg av bearing »

Svagare LED? Dimmer och dimbar LED? Något halvgenomskinligt material i nederdelen av lampan som mattar av ljuset?
Senast redigerad av bearing 27 mars 2019, 19:53:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Obervera att den i värsta fall kan vara strömförande även om den är släckt - det kan räcka med att den är inkopplad, beroende på om den som installerat brytaren har gjort rätt eller ej. Jag har själv fått en obehaglig överraskning från ett lamputtag där någon klåpare hade installerat väggbrytaren så att den bröt nolla istället för fas. Som tur är så råkade jag kortsluta fasen mot jord med en skruvmejsel istället för att få en stöt. Jag lärde mig i alla fall att man alltid ska mäta!

Så "sparsam användning" är ingen garanti. Lampan bör jordas (och få moderna kablar).
El-pasta

Inlägg av El-pasta »

Ok, tackar för era synpunkter! Har mejlat en lampverkstad för inlämning.
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

MadModder skrev:Ja, och om allt ska vara rätt och riktigt får en privatperson inte koppla in någon 230V-pryl som inte har en kontakt monterad. Det gäller alltså även många av IKEAs lampor.
En liten protest här :)

ELSÄK-FS 2017:3

3kap. Undantag från kraven i elsäkerhetslagen
1§ Följande elinstallationsarbeten omfattas inte av 23-25 och 27 §§ elsäkerhetslagenunder förutsättning att elinstallationsarbetet inte utförs ipotentiellt explosiva miljöer.

...
3 Att byta ut en ljusarmatur i torrt icke brandfarligt utrymmen inne i bostäder.
...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Under förutsättning att man har erforderlig kunskap, vilket inte är fallet här.
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Nu svarade jag specifikt på Madmodders felaktiga uttalande och inte på fallet här i tråden.
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

El-pasta skrev:Okej, vad är risken om jag bara provar enligt min teori? Kommer jag märka om det är felkopplat?
Det är irrelevant att prata om risk för du ska under inga omständigheter "prova" någonting, utan istället ta reda på allt som du behöver veta och agera därefter så att det inte finns någon grad av risk inblandad här, oberoende av undantagsregler från behörighetskrav etc. Nu ser jag att du redan har "provat" och fått lampan att lysa, men hur det du att den inte är strömförande? Den ser så pass gammal ut att den säkerligen kräver en renovering. Den ser också ut att vara av en typ som endast får användas i gamla torra isolerade rum med ojordade uttag. Då du endast hade två trådar i taket så kanske det är så men det vet vi inte.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Byta ut en ljusarmatur ja, men tänk om där inte satt någon innan. ;)
Och med pryl menade jag nu inte en ljusarmatur specifikt, utan allt man kan köpa löst generellt.

Om det däremot inte finns något lamputtag, utan kablarna bara sticker rakt ut och slutar i en sockerbit som bäst, då blir det en fast installation med tillhörande restriktioner. Alternativt montage av nytt uttag.
Elman

Inlägg av Elman »

Som elektriker tänker jag INTE "pissa in revir" själv har jag låtit andra uppgradera gamla lampor till kunder oftast(det finns dom som gillar det och är bättre än mig på det)
MEN det såg ut som kardeler spretande ur sockerbiten och kan spännigssätta lampans hölje..??
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

El-pasta skrev:Ok, tackar för era synpunkter! Har mejlat en lampverkstad för inlämning.
Förnuftigt. Med den åldern på ledningarna är det nästan förvånande att inte isolationen disintegrerat.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort

Inlägg av Hobbyisten »

"Nödvändig kännedom" säger mitt bostadsbolag man ska ha för att greja med 230 V....Jag har hört folk som fått rejäla stötar av typ den lampa du har :kortis:
Användarvisningsbild
agfamatic

Inlägg av agfamatic »

Personligen skulle jag nog göra isolationstest mellan fas/nolla och lampans metalldelar helst med en megger.

sockerbitar och andra skruvkopplingar monterade av andra litar jag inte på jag har sett så mycket fula, tvivelaktiga och rent livsfarliga kopplingar folk har gjort med överskalade kablar där man ser mer koppar än isolering.

Hur som helst skulle jag råda dig att läsa på ordentligt om elsäkerhet, enfaskopplingar, färgkoder i det svenska/europeiska elsystemet jag rekomenderar att du börjar med boken "Så funkar det" utgiven av Kjell och Co då den är både pedagogisk och modern,
undvik engelskspråkiga websidor och youtube videos då de i regel behandlar de anglosaxiska elsystemen (USA, UK, Australien mm.) vilka skiljer sig från hur vårat elsystem fungerar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Personligen skulle jag byta kablarna i lampan, just då den är av metall, egentligen ska man ju då använda dubbelisolerade kablar om man inte vill jorda varenda metalldel i lampan separat.

Dubbelisolerade kablar är väl lätt om man får dit en tvåledare hela vägen, annars blir det värre.
Skriv svar