Vilken brun kabel är "neutral" resp "hot"?
Vilken brun kabel är "neutral" resp "hot"?
Hej!
Jag kan oerhört lite om elektronik och tänkte att det är bättre att fråga innan jag gör ett misstag. Jag har bifogat en bild på två bruna sladdar som går från min taklampa, och som jag ska koppla ihop med lamputtag tillsammans med två sockerbitar. Lamputtaget har en blå och en brun kabel, och som jag förstått det är blå "neutral" och brun "hot" (ursäkta engelska terminologin), men den enda skillnaden på dom två bruna kablarna är att det finns en liten blå tråd i den ena kabelns koppartråd (den till höger i bild). Jag misstänker att den blåa tråden betyder att det är den neutrala kabeln, men jag vill vara säker. Vad tror ni?
Förövrigt toppen att det finns ett elektronikforum! Stort tack.
Jag kan oerhört lite om elektronik och tänkte att det är bättre att fråga innan jag gör ett misstag. Jag har bifogat en bild på två bruna sladdar som går från min taklampa, och som jag ska koppla ihop med lamputtag tillsammans med två sockerbitar. Lamputtaget har en blå och en brun kabel, och som jag förstått det är blå "neutral" och brun "hot" (ursäkta engelska terminologin), men den enda skillnaden på dom två bruna kablarna är att det finns en liten blå tråd i den ena kabelns koppartråd (den till höger i bild). Jag misstänker att den blåa tråden betyder att det är den neutrala kabeln, men jag vill vara säker. Vad tror ni?
Förövrigt toppen att det finns ett elektronikforum! Stort tack.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Vilken brun kabel är "neutral" resp "hot"?
Du kan inte lita på färgerna, du måste mäta. Anlita en elektriker!
Edit: Välkommen till forumet förresten!
Edit: Välkommen till forumet förresten!

Det finns ju produkter som kan kallas "testpenna" eller "spänningsdetektor", som indikerar fas/nolla.
Angåend din taklampa får du väl "pipa" (resistansmäta) mellan nollan i sockeln och de två trådarna, för att ta reda på vilken som är vilken.
Angåend din taklampa får du väl "pipa" (resistansmäta) mellan nollan i sockeln och de två trådarna, för att ta reda på vilken som är vilken.
Okej, vad är risken om jag bara provar enligt min teori? Kommer jag märka om det är felkopplat?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Funktionsmässigt kan alla enfasprodukter kopplas till fas och nolla som man vill. Tänk alla dina grejer med vanlig stickpropp. Har du någonsin tänkt på hur du vänder kontakten när du stoppar den i vägguttaget?
Säkerhetsmässigt kanske man vill ha fasen i botten på lampsockeln om man nu mot förmodan ska skruva i och ur lampor med spänning på. Då är det multimeter i pipläge som gäller för att ta reda på vilken som är kopplad dit.
Inget konstigt kommer hända. Om det inte är någon riktigt gammal lampa i metall från elektricitetens barndom där nollan kanske är skruvad i chassit...
Säkerhetsmässigt kanske man vill ha fasen i botten på lampsockeln om man nu mot förmodan ska skruva i och ur lampor med spänning på. Då är det multimeter i pipläge som gäller för att ta reda på vilken som är kopplad dit.
Inget konstigt kommer hända. Om det inte är någon riktigt gammal lampa i metall från elektricitetens barndom där nollan kanske är skruvad i chassit...
Om du behöver ställa den frågan var nog arvidb inne på rätt spår med att kontakta elektriker =)
Vad är det för en lampsockel?
Vad är det för en lampsockel?
Jag tycker som arvid, anlita elektriker, eftersom du inte får koppla in den.
Elektrikern kan också göra en bedömning om lampan i fråga är säker i övrigt.
Elektrikern kan också göra en bedömning om lampan i fråga är säker i övrigt.
Oj oj! så krångligt det var att köpa en lampa på second hand. Jag visste inte att det var olagligt att meka med själv? Ffa pga att är student känns att anlita elektriker väldigt oattraktivt.
Som andra sagt visa gärna en bild på lampan.
Två sladdar i samma färg ihop med att jag tycker mig se ett metallrör och ingen skyddsjord.
Det hela tyder på en väldigt gammal lampa, och är den i metall utan skyddsjord så är den direkt olämplig att använda
Två sladdar i samma färg ihop med att jag tycker mig se ett metallrör och ingen skyddsjord.
Det hela tyder på en väldigt gammal lampa, och är den i metall utan skyddsjord så är den direkt olämplig att använda

- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ja, och om allt ska vara rätt och riktigt får en privatperson inte koppla in någon 230V-pryl som inte har en kontakt monterad. Det gäller alltså även många av IKEAs lampor.
Här är en bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ouch... En sån gammal.
Tja, alltså det kommer funka hur du än kopplar.
Föräldrarna har en mycket större, med glasprismor hängandes på sidorna, och den är också omgjord från fotogen/olja till elektrisk, och har dubbla enkelledare snirklande längs metallen sådär. Över huvud taget inte godkänt någonstans. Men det funkar så länge alla kablar är oskadade, och man vet vad man håller på med...
Tja, alltså det kommer funka hur du än kopplar.
Föräldrarna har en mycket större, med glasprismor hängandes på sidorna, och den är också omgjord från fotogen/olja till elektrisk, och har dubbla enkelledare snirklande längs metallen sådär. Över huvud taget inte godkänt någonstans. Men det funkar så länge alla kablar är oskadade, och man vet vad man håller på med...
Om du inte har några mätinstrument får du väl se det som en chansning. Ryck ur kontakten innan du byter "glödlampan". Men med en LED behöver du ju inte byta ut lampan så ofta.
Det är en fin lampa. Jag gillar sådana där.
Det är en fin lampa. Jag gillar sådana där.
Om du har jordat uttag så skall den kopplas till mässingsskruven på upphängaren (tycker mig se en jordsymbol där).
Jag hade personligen bytt kablarna till lampsockeln då dom ser ut att vara av samma årgång som lampan.
Om dom är torra och spricker, och lampan ej är jordad så uppstår livsfara.
Kombinationen torra/spruckna ledare + ojordat + metall = farligt
Jag hade personligen bytt kablarna till lampsockeln då dom ser ut att vara av samma årgång som lampan.
Om dom är torra och spricker, och lampan ej är jordad så uppstår livsfara.
Kombinationen torra/spruckna ledare + ojordat + metall = farligt