Var köper man riktigt lödtenn?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Var köper man riktigt lödtenn?

Inlägg av TomasL »

Jag kör också runt 370 grader, inga problem, men det beror väl på hur snabb man är.
Tar väl någon halvsekund att löda en pinne, typ.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Finns det något bra blyfritt som väter lika bra som blyat. De sorterna jag har testat så är QFN kapslar mycket värre att löda med lödkolv..
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Hållbarheten på blyfritt är inte ens i närheten av det blyade, blyfritt är sprött och för hårt. Jag löder om en hel del fordonskomponenter och klassikern nu är ABS-modulens anslutningar till pumpen där 2 stabila kontaktstift är direktlödda på kortet, tennet spricker av värme och vibrationer och vips lyser ABS-lampan och så kostar en ny modul 8000:- plus montering. Ett gott råd, ska ni hålla på med blyfritt där det är risk för vibrationer så använd flexibla anslutningar och inte direktlödda på kortet, det funkar inte nån längre stund.
Findecanor

Inlägg av Findecanor »

TomasL skrev:Problemet med bly är att det hamnar på soptippen.
Kan inte elektronikåtervinningen kunna ta hand om blyet i lödtenn?
Dagens återvinning måste ju redan nu hantera blyet i äldre produkter på något sätt.

Min BRF har en bytta för "elsopor" i soprummet, och jag hjälper till med den ibland, t.ex. att beställa tömning när den är full. Det är ett större problem att idioter lägger vanliga sopor däri än att de lägger elartiklar bland "brännbart".
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

det är inget problem i sverige, problemet är andra länder som är lite efter.

Det är samma sak med plastpåsar, i sverige kastar vi inte plastpåsar i närmaste vattendrag, svenska plastpåsar bränns upp som soppåsar normalt sett.
Men eftersom andra länder kryllar av puckon så får förstås vi liva av straffskatter och förbud..
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/s ... rldshaven/

Det är lätt att slå sig för bröstet......
Swech
hummel

Inlägg av hummel »

Elfa säljer ut blyat tenn just nu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Swech skrev:http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/s ... rldshaven/

Det är lätt att slå sig för bröstet......
Fast om man faktiskt läser vad det står så är det inte vi som slänger plasten i naturen, vi samlar in den, packar ner den och säljer den sen till länder som är lite mer efterblivna.

Vilket iofs kanske är ett problem, men inte samma problem.
AlbertE

Inlägg av AlbertE »

hummel skrev:Elfa säljer ut blyat tenn just nu.
Om man bara fick köpa det så. Det går inte att lägga i varukorgen om man väljer "privatperson"...
AlbertE

Inlägg av AlbertE »

butthead skrev:Jag kör blyfritt även hemma sedan flera år tillbaka. Aldrig haft det minsta problem med det. Prova det som kjell säljer från distributören Venso. Löder smått på 340C och om det är väldigt stor kylyta kanske 380C. Har 40W lödstation men med väldigt snabb uppvärmning (3s).
Det lät varmt. Jag brukar använda strax över 300 för avlödning, men löder normalt vid mellan 270-300 grader.

Jag köpte det blytennet Kjell säljer förra veckan och den fungerar faktiskt hyfsat. Den beter sig lite annorlunda än riktigt lödtenn, men det fungerar. Ytan ser dock matt och ful ut efteråt. Om man värmer upp en lödning för att tillföra mer lödtenn eller löda fast något nytt kan det ibland hända att en liten "kaka" av lödtenn ser ut att släppa och åka iväg. Men om man värmer lite till så smälter kakan ihop med resten av lödningen igen.

Hittar jag inget riktigt lödtenn med bly så kör jag nog vidare på den här. Men jag hade hellre använt blyat.

Det andra lödtennet jag köpte för ca en månad sen stod det "Lödtenn 0.56mm 60/40 100 g" på sidan jag beställde. Men på förpackningen står Pb 38, Sn 60, Cu 2. Enligt uppgift ska den innehålla 2% fluss. Trodde det skulle fungera som ett vanligt lödtenn, men inte. Det sämsta jag nånsin testat. Jag tror det saknas flussmedel, för den bara klumpar sig och flyter inte ut det minsta. Om man lägger på flussmedel innan så fungerar den någorlunda.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

PMa din adress skall jag skicka lite blyfritt till dig
så kan du testa. Det funkar utmärkt med blyfritt
Har inte sett några utmattade lödningar under de :humm: är det 10 år nu
som vi kört blyfritt
Swech
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Du har nästan säkert rätt i att det är fluxet som inte fungerar. Jag har en rulle blyat här som inte fungerar bra, det behöver extra flux. Det är märkt att innehålla 0.9% miljösurrogat.

Riktigt Tenn [tm] innehåller 40% Pb samt 3% Ersin 362 som är ett hartsbaserat och lätt halidaktiverat flux som miljötokar ogillar. Fungerar perfekt och har gjort i alla år utan att världen har gått under.
hummel

Inlägg av hummel »

AlbertE skrev:
Om man bara fick köpa det så. Det går inte att lägga i varukorgen om man väljer "privatperson"...
Jag kan svänga förbi elfa i morgon tisdag och köpa några rullar åt dig.
100:- för en rulle på 100 g.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om det köps privat så får de ju strikt talat inte sälja det till privatpersoner så det skall bli intressant i så fall även om jag nog inte hade blivit överdrivet förvånad om de gjort det ändå.
AlbertE

Inlägg av AlbertE »

hummel skrev:
AlbertE skrev:
Jag kan svänga förbi elfa i morgon tisdag och köpa några rullar åt dig.
100:- för en rulle på 100 g.
Om du orkar så gärna för mig. :-) Kan du skicka dem med posten i så fall? Två rullar borde räcka i åratal för mig.
Skriv svar