Jag har upptäckt ett behov av att kunna toppvärdesmäta ljudtryck.
Detta är således inget nytt projekt utan ett underprojekt till min KAM (strömsnål AM-mottagare) som jag hållit på med lite av och till i några år.
Jag försöker alltså skapa en rejält hörbar ton från ett helt batterilöst mottagarsystem bestående av enbart en Piezo och en spole där Piezo har en kapacitans som gör att systemet kan sättas i resonans samtidigt som Piezo har en mycket känslig resonans vid 5kHz.
Nu vill jag kunna mäta mina framsteg och bakslag vad beträffar ljudtrycket från Piezo iom mina olika motttagar- och sändarkonstellationer som jag successivt experimenterar fram.
Jag har hittat ett par LED-staplar (10 per enhet) och har en tanke på att nyttja den ena eller eventuellt båda.
Jag har knåpat ihop ett schema men är osäker på om det funkar men då mest vad gäller utgången, LED-arrayet tror jag dock jag kan få till som jag skissar men jag är lite osäker på dB för det bör vara graderat i dB som jag dock tror inte är svårare än att man väljer ett motståndsvärde hos trappan som motsvarar 10^(procent/100).
Fast jag fick tänka en del för att komma på detta

MVH/Roger