Visa upp vad vi fräst.
Re: Visa upp vad vi fräst.
Jag fräste ut en b*jspall till min flickvänn i 18mm björkplywood (toppskivan laminerad).
Det blev dock för hög så nu vet jag inte riktigt vad jag ska ha den till. Kanske någon här har en ide
Det blev dock för hög så nu vet jag inte riktigt vad jag ska ha den till. Kanske någon här har en ide

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Dottern gillar matte, fräsen fick jobba lite, dock har jag lite kvar innan jag får intarsian att bli perfekt.
Fick ett jobb perfekt svarven så jag spände upp i fräsen istället som vanligt
16st knoppar i mässing med M10 gänga på baksidan Smärgelduk och autosol i svarven efteråt.

16st knoppar i mässing med M10 gänga på baksidan Smärgelduk och autosol i svarven efteråt.
- GastonDeVille
- EF Sponsor
Är hos grannen och ska fräsa en liten bit med verktygsväxlaren inkopplad / peogrammerad
Först en provbit i trä En hemmalagad semla (modell liten) för storleksjämförelse
Återkommer med resultatet strax
:edit:
Det gick inte! Först strulade Mach3 om att gravyrfräsen måste heta något annat än det vi hade programmerat in. Sen kom Mach3 och CNC-maskinen inte överens om var nollpunkten skulle vara. Efter nollställning och omstart såg allt bra ut men så fort man matade in G-koden så dök det skumma offset-felet upp igen... vi beslöt att sova på saken.
Uppdatering!
Felet var ganska enkelt - ett tankefel med Z-axelns höjd. Ibland är det bra att sova på saken.
Efter diverse mekaniska strul och programklurigheter så fick grannen fart på fräsen. Först frästes ett fäste för att hålla chucken på plats för att fräsa ut testbiten av plast. Det bidde en pennhållare i acetalplast.

Först en provbit i trä En hemmalagad semla (modell liten) för storleksjämförelse
Återkommer med resultatet strax

:edit:
Det gick inte! Först strulade Mach3 om att gravyrfräsen måste heta något annat än det vi hade programmerat in. Sen kom Mach3 och CNC-maskinen inte överens om var nollpunkten skulle vara. Efter nollställning och omstart såg allt bra ut men så fort man matade in G-koden så dök det skumma offset-felet upp igen... vi beslöt att sova på saken.

Uppdatering!
Felet var ganska enkelt - ett tankefel med Z-axelns höjd. Ibland är det bra att sova på saken.
Efter diverse mekaniska strul och programklurigheter så fick grannen fart på fräsen. Först frästes ett fäste för att hålla chucken på plats för att fräsa ut testbiten av plast. Det bidde en pennhållare i acetalplast.
Senast redigerad av GastonDeVille 25 mars 2019, 20:25:13, redigerad totalt 2 gånger.
Försökte mig på en gjutplugg idag, men i e:et måste jag få till bättre släpp...

Gjorde ändå en gjutning:

För att vara nybörjare så tycker jag ändå att det går hyfsat för mig

Gjorde ändå en gjutning:

För att vara nybörjare så tycker jag ändå att det går hyfsat för mig

-
Tänkte först bara såga till en aluvinkel att mäta verktygsländen på. Men eftersom den måste vara isolerad från chassie på fräsen, så gick hela kvällen till en så här enkel sak. Blev bra iaf. Inget lim bara presspassning.
-
Påskruvad men ej kopplad.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Fräste en hel del furu i helgen, tanken är att alla dessa bitar ska bli en Ornithologe Abode.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp