Jag har fått för mig att försöka mig på ett lite galet projekt, ett i mängden av smågalna projekt de senaste åren, där det här projektet föddes ur ett behov jag har i ett annat projekt.
För de som inte känner till evenemanget så ska jag i sommar gå något som heter Nijmegenmarchen, det är en vänskaplig marsch i Holland där jag och ca 50'000 andra deltagare från alla världens hörn marscherar 40km per dag fyra dagar i rad. Då jag kommer delta i egenskap av hemvärnssoldat så finns två grundkrav; uniform 10kg packning i ryggsäck.
Det är de där 10kg packning som jag sitter här hos er för. Många väljer att belasta ryggan med vattendunkar eller telefonkataloger, det är så klart billigt och tungt, men fyller inga andra funktioner än att vara just barlast.
Jag vill istället barlasta min ryggsäck med ett gigantiskt reservbatteri! Som en extra bonus för den här annars ganska udda idén finns detaljen att de logement alla militära deltagare sover i helt saknar eluttag, det finns med andra ord ett stort kundunderlag att sälja laddning till, i utbyte mot öl-tokens

Den grovt tillyxade planen just nu:
198st 18650 celler (från skrotade laptopbatterier)
Cellerna monterade 6x33
3-4st step-down USB laddare, t.ex dessa:
Tåligt hölje med viss flexibilitet, instoppad i en sydd påse som kan monteras stadigt mot ryggen i ryggsäcken.
Saker som behöver lösas
Laddning av packet, direktkoppling till forsmark?
Hur montera cellerna? 1x, 3x hållare?
Punktsvetsning, för dyrt att köpa. Låna/hyra av någon?
Säkerhet?