För ett projekt behövde jag generera mellan 20 - 100 VDC med ganska låg strömstyrka från 5V in.
Jag tänkte mig en enkel step up converter skulle lösa biffen.
Ungefär så här:

MOSFETens gate drivs av 74ACT04 via ett 18 ohms motstånd. PWM signalen generers ev en STM32 (varför mikrokontroller - den behövs ändå)
Nåväl det tog några försök att hitta dels en spole som var lämplig. Lärde mig att Isat var väldigt intressant. Sedan kom valet av MOSFET. Även här gjorde jag några misstag. Den första MOSFETen hade väldigt stort RdsON verkade som. Med bara 5V käkade transistorn upp mycket av energin som skulle in i spolen. Nästa val av transistor kunde jag inte få att bottna. Hade missat att kolla Vgs thres visade det sig. Med 5V matning och lite ström igenom kanalen så bottnade den inte längre.
Nu har jag valt en IRFP250 (väldigt kraftig sak minsann) med lågt RdsOn och låg Vgs thres. Det fungerar. Jag får ut 100V gått och väl med lite lagom last.
Men vågformerna förbryllar mig lite.

Trace 1 är Drain och Trace 2 är Gate. Bilden är kanske inte helt topp kvalitet, men jag tror ni ser. När gaten går till noll så får jag en puls från spolen. Men sedan kommer en liten negativ puls i gaten när Drain pulsen har avklingat. Sedan blir det en liten puls på Drain när Gate går hög igen. Det är också lite märkliga knölar på Gaten precis innan gaten öppnar helt.
Vad beror allt detta på? Är det något som man kan undvika genom att lägga till några fler komponenter? Är det något som kan skada MOSFETen över tid? Borde jag ha bättre gate drivning än en 74ACT04? Vad ska man använda istället?
Det är ju inte så jätteviktigt att det blir 100% i ett hobbyprojekt, men det känns ju bra att förstå vad som händer.