Felsökning av torktumlare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
chrimprider

Re: Felsökning av torktumlare

Inlägg av chrimprider »

MyKee skrev:Jag har en LG-torktumlare (402KWDJ26186) som inte värmer något.

Har skruvat isär torktumlaren och konstaterat kompressorn verkar gå igång när man kör tumlaren men det blir som sagt ingen värme. När kompressorn går så är förbrukningen ca ~450w.

Finns det något mer jag borde kolla på eller har gasen läckt ut/kompressorn gått sönder när den beter sig som den gör?
Inte så simpelt att sensorerna och kondensor är fyllt med damm,?

Skickat från min E6653 via Tapatalk
andnord

Re: Felsökning av torktumlare

Inlägg av andnord »

Inte enligt elsäkerhetsverket föreskrifter. I dusch och badrum installeras tvättmaskin och torktumlare med fast installation. En sådan installation måste man vara behörig installatör för. Om det däremot är en installation med stickpropp så får man så klart jacka ur den själv men det är väldigt ovanligt med sådana i våtutrymmen ur elsäkerhetssynpunkt.

https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... ora-sjalv/

xxargs skrev:Sunt förnuft och tillräcklig kunskap så får man göra rätt mycket i apparater som inte är fast installerat (dvs har handske/stickpropp) och en hel del moment i felsökning kräver att man har det strömsatt. att ta på en rördel på en kompressor är ingen som helst bekymmer då den har samma potential som handtaget du öppnar dörre med till kylutrymmet - Det är detta som skyddsjorden skall se till och du kan vara väldigt säker på att skyddsjord är kopplat både mot kompressorn och kylskåpets chassie.

Med tillräcklig kunskap så _vet_ man detta och också har kunskapen att med multimeter också kontrollera detta om det finns misstänkt behov av det.

De som pillar på en switchad nätaggregat till en LCD-skärm i försök att få igång det är betydlig mer illa utsatt för högspänningsrisk än ordinarie kabeldragning inne i en vitvara som för det mesta är inskruvat i plintar med isolering ända in i plinten och har flatstift med isolering.

Jag skulle säja att en billig kina-USB-laddare som du köper på någon verklig lågprisställe är högrisk gentemot ovanstående hanterat med sunt förnuft, isolerade mejslar etc.

På den gamla goa tjock-TV tiden så fick man reda med hela kroppen när man dumma sig då anodspänningen kunde vara typ 25000 Volt och det kändes när det smällde över i cm-överslag...
Skriv svar