Plockade av bakplattan på sadeln för några dagar sen för att komma åt delarna där inne, är en växellåda där inne som styr matningen i X och Z led. Kraften överförs till X eller Z led via en drivaxel bakom ledskruven som styr upp och ner rörelse (ledskruven får sin kraft via drivaxeln också).
Jag hade inte tänkt demontera mera än såhär för rengöring, men någonting är fel ställt med drivaxeln, den sitter riktigt tungt även när ingen växel är i, enligt de svar jag fått bör den gå runt ganska lätt när ingen växel är i. Så det blir att plocka sönder, jag vet inte om det är avsaknaden av olja som kan ha varit orsaken, drivaxeln sitter i flera bronslager jag har sprutat dit olja men inte märkt nån skillnad.
Igår fick jag ut drivaxeln efter en massa bökande med koniska stift och jag tror bilden visar varför den var så trög, man ser spår av slitage där axeln suttit mot det översta bronslagret. Förmodligen körts torr då fettet inte duger som smörjning. I normal operation med olja som smörjning så droppar olja ner på kugghjulen i första bilden, man kan se en liten kon i botten av bilden där oljan droppar ut, det finns en liten filt bit inne i detta som gör det droppar sakta. Oljan rinner sen nedåt mot bronslagret och via gravitationen så smörjs alla bronslager som drivaxeln sitter i, tre lager totalt.
Förhoppningsvis kan jag bara grada av axeln med en fin sten, eventuellt polera lite, samt rengöra och smörja bronslagret med olja och inte byta några delar. Allt deckel relaterat är så jävla dyrt...
edit: skrev om lite, mera detaljer om funktionen.