Hjälp med reparation av strömförsörjning!
Re: Hjälp med reparation av strömförsörjning!
Den dioden kan du ersätta med vilken kraft diod som helst.
Bara den tål 200V / 1,5A eller mer
Bara den tål 200V / 1,5A eller mer
Det stämmer inte. Den där har Trr på 30ns, en vanlig simpel kraftdiod kommer att brinna av hyfsat direkt.
https://www.st.com/resource/en/datasheet/cd00002686.pdf
https://www.st.com/resource/en/datasheet/cd00002686.pdf
Det tror jag inte på, den praktiska erfarenheten säger mig det.
Men även om det skulle brinna upp så händer det ingenting med nätdelen i övrigt
Då jag inte hittade några ekvivalenta dioder hemma så monterade jag en provisorisk kraftdiod för att se om strömförsörjningen överhuvudtaget ville hoppa igång.
Utan några 24v moduler (ger tydligen ut +/- 12V samt +/- 5V på sina utgångar) monterade så visar statusen att både AC = OK och DC = OK. Så fort modulerna kopplas in, oavsett om det är en i taget eller omflyttade så släcks status LED för DC
Hmm.. tankar? Idéer?
Utan några 24v moduler (ger tydligen ut +/- 12V samt +/- 5V på sina utgångar) monterade så visar statusen att både AC = OK och DC = OK. Så fort modulerna kopplas in, oavsett om det är en i taget eller omflyttade så släcks status LED för DC

Hmm.. tankar? Idéer?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Antingen drar modulerna för mycket ström eller så orkar inte nätagget leverera. Prova att koppla in lite halogenlampor eller liknande som last och se vad som händer.
Alltså, börja med att få dit en rätt typ av diod, jag har råkat ut för att dioderna har varit för långsamma och blivit varma väldigt fort i just switchade nätdelar. Sen om den fortfarande (förmodligen) är likadan då fortsätter felsökningen.
- prototypen
breflabb skrev:Det tror jag inte på, den praktiska erfarenheten säger mig det.
Min praktiska erfarenhet av en 1N4007 som flybackdiod i en 22kHz PWM styrning är att de blev brännheta på 3 sekunder
Med en schottky så blev det ingen värmeutveckling.
Protte
Man har väl inbyggd termometer i fingrarna också, Även om det inte pallar för frekvensen
så går dom inte sönder på några sekunder,om man är osäker så kan man sätta fingrarna
på dioden och känna efter. De har jag gjort så många gånger och gör det fortvarande
och det funkar alldeles utmärkt.
så går dom inte sönder på några sekunder,om man är osäker så kan man sätta fingrarna
på dioden och känna efter. De har jag gjort så många gånger och gör det fortvarande
och det funkar alldeles utmärkt.